Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

ÄR nerladdning verkligen fel??

Postat av AmericanPetrol den 6 September 2007, 15:02
32 kommentarer · 158 träffar
Jag Läste i tidningen för några dagar sedan att en motion om en ny lag är på gång. Lagen ska ge de olika internetleverantörerna rätt att spåra upp fildelning och stänga av de människor som fildelar/tvinga dem att första materialet. Alla på stan som blivit tillfrågade av tidningen tyckte att det var en jättebra idé eftersom man då "får fast de som bryter mot lagen".

Folk verkar tycka att nerladdning är dåligt BARA för att det bryter mot lagen, utan någon tanke på artister/filmbolag som egentligen är i lagens tankefång...

Och om vi går närmre in på själva artisten, är det verkligen så dåligt att man fildelar då? Möjligheten till publicitet är ju enorm. Så många bra band som finns där ute som kan få publicitet genom internet, och bli stora stjärnor.

Jag ska ge ett exempel: Jag hör en låt på radio som verkar intressant, och blir nyfiken på bandet som spelar. Men jag har inte så mycket pengar, och inte någon lust att köpa en platta för 150 spänn som jag inte ens vet om den är bra eller inte. Så då skiter jag i det hela och bandet får ingenting av mig. Men om jag istället laddar ner några låtar och upptäcker att de är riktigt bra, kommer jag att skicka låtarna till mina vänner, och sedan åka på bandets konserter och kanske köpa t-shirts/prylar. Då tjänar bandet massor av pengar på mig och mina vänner.

Om man tittar på ett bibliotek så är grundtanken att "det är allas rätt, oberoende av ekonomi, att ha tillgång till kultur och litteratur". Det är alltså helt ok att gratisläsa en bok istället för att köpa den, det är ingen som klagar på att författarna förlorar stora pengar. Men när det kommer till musik, så är det en stor del av världens kultur också. Hela det moderna samhällets poesi finns lagrad i musiken. Men den får man inte tillgång till om man inte är snorigt rik och kan köpa mängder av album för att få lyssna på några låtar. Är ett band viktigare än en författare?

Om man vill lyssna på en enda låt från ett album, måste man då köpa 10 låtar till som man inte ens vill ha? Och om man gillar 15 låtar från olika artister, ska man köpa 15 album? Nej det där höll inte... Legal nerladdning då? ska man köpa sina låtar via nätet, plocka ut de (minst/ca) 70 låtar som man vill ha, pröjsa 700 spänn och vara duktig... OCH LUSPANK(?), när man lika gärna kan få dem gratis? Nej det där höll inte heller. Sista lagliga alternativet blir alltså att avså från musiken helt eller lyssna på tragglig radio som inte spelar din musiksmak, och som dessutom spelar reklam halva tiden...

Alltså...pga nerladdningslagen fick Sverige helt plötsligt 2 miljoner nya brottslingar. Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på om det är folket eller lagen det verkligen är fel på...

Så FB:are... vad tycker ni?

Rösta på piratpartiet! ;)

Ska Nerladdningslagen bort?

113 personer har röstat
Föregående tråd

32 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 32 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..