Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

LOST, samlingstråd. *SPOILER*

Postat av Nerra den 17 Oktober 2005, 22:18
202 kommentarer · 207 träffar
-L -O- -S- T-

Som ni kanske vet, era trogna följare av denna serie,så blir

Lost blir bara mer och mer och spännande för varje avsnitt som kommer. Nya terorier ökar också för varje avsnitt.

Många frågor får man svar på, men ännu mer frågor ställs.

Jag har märkt att det finns väldigt många trådar om denna fantastiska serie och jag tycker personligen att det är lite svårt att läsa alla intressanta terorier o.dyl eftersom de är så utspridda i olika trådar.

Därför tänkte jag i denna tråd sammla ihop det kanske mest intressanta innom LOST-världen och göra det lättare även för er att kanske hitta det ni vill ha svar på. Kanske ni bara vill ta del på alla funderingar, skriva vad ni tänker på (innom Lost) eller berömma någon som skrivit nått intressant.

.VARNING FÖR SPOILER AV SAMTLIGA AVSNITT SOM VISATS.

.KÄLLOR.

1. http://www.4815162342.com

Ett helt forum bara för LOST serien. Finns otroligt mycket fakta där. Har du tid så är det ett måste att gå in där!

2.XpLoD här på FB faktiskt har kommit med en del intressanta funderingar/länkar.

Bra jobbat!!

3. http://lost-forum.com/showthre ad.php?t=16691 ,

En sida som talar om VILKA sidor som är oficiella samt inoficiella.

Detta betyder att de inoficiella troligtvis är gjorda av fans, och fakta därifrån ska man ta med skeptis.

4. http://forum.flashback.info/sc andinavia/showthread.php?t=180 005

Ett svenskt forum där man diskuterar allt om LOST.

EDIT: .TEORI 1. Norsk ö, eller en influens på producenterna?

Som ni (som kollat på tråden innan) vet, så var jag lite osäker på denna teori.

Jag visste ej om kordinaterna stämde osv.

Detta har jag kollat upp, och som så många andra skriver så var dessa HELT fel.

Så därför tyckte jag nu att det var värt att stryka denna teori.

Även om det finns vissa saker, som te.x den här bilden; http://www.stud.ntnu.no/~jonkj eti/Lost/Narvik2.jpg , som är väldigt tilltalande, så tror jag att denna teorien inte kommer leda någon stans.

Om vi nu kollar på bilden så är det första jag tänker;

-"Ja men nått hus måste de väll ha?"

Därför tror jag att detta huset i Norge inte är mera än en kul grejj.

Visst kan Producentera/skaparna av LOST ha tagit saker från olika hemsidor o.dyl, men inget som är speciellt intressant igentligen, just i denna teorin.

Detta eftersom en sådan källa skulle inte avslöja seriens syfte, som denna tråden är här för att DELVIS göra.

.TEORI 2. LOST = Underliggande betydelse för all mänsklig existens.

Man får inte glömma den grundläggande förutsättningen av att vara fast på en ö en längre tid;

Återuppbygnaden av en civilisation.

I sin råaste form får vi i serien se hur en civilisation formas av; Ledare, politiker, fakta, krig, felanvänding av resurser, etc.

Historien om Lost är historien om människans existens och genom den historian får vi faktiskt åter-uppleva våran egen historia som människor.

Vi får se hur männsikan gör för att självorganisera, hur varierande ideologier om saker och ting orsakar konflikter, hur männsikan kan kontrolleras av kraften av sin rädsla, vad som är vårat farligaste hot och hur man kan göra för att bli av med dem.

Nåväl, mängder av saker i serien är utforskade som är grundläggande för mänsklig existens.

- Vetenskap vs. Religion (Jack vs. Locke)

- Filosofi (I Ching, Dharma, Yin & Yang)

- Mystik (4 8 15 16 23 42)

- Politik (Locke, Rousseau)

- Krig (pga "the Hatch")

- Ekonomi (Matföråd,andra )

- Evolution & Genetik (Is-björn," Dharma Initiative"?)

- Konkurrens vs. samarbete.

- Relationer mellan männsiskor (För många för att lista :S)

- Ödet vs. egen vilja (Trycka på "the button")

Så, Detta kan betyda att seriens huvudsakliga syfte, syftar på att vi som livs levande männsikor är "borta"( LOST ), borta på den eviga vägen till att bli "hittade"(FOUND) – dvs att förstå vår mening i livet. Och att vi måste övervinna vår fruktan, för att kunna uppnå våran insikt.

Sen kan man tolka detta som att folket på ön är där för att återuppbygga en ny civilisation.

En intressant teori!. Kommentera.

EDIT:.TEROI 3. = Resan i tid och rum.

Dumt av mig att lägga upp den här tråden så sent, då jag faktiskt KANSKE i förväg visste att denna teori bröt mot Producentens lagar.

Nämligen som ni kanske vet att; "Allt i Lost har en Logisk förklaring".

och Tidsresande är i nuläget INTE möjligt.

Men i ochförsig så fanns det ju en vetenskaplig TEORI om hur man går till väga för att tidsresa, men den struntar jag i då faktiskt själva LOST skaparen gick ut med ett utalande där han sa att inga tidsresor förekommer i serien.

(Länk ska letas upp)

.TEORI 4.

Den teori jag tror mest på är den med att DI (Dharma Initiative)

driver ön och gör olika tester där.

De säger själva i filmsnutten att de blandannat gör zoologiska tester. Alltså på djur odyl.

Hajjen i vattnet har DI´s märke och om man skulle kolla på isbjörnen är jag säker på att man skulle hitta ett likadant märke.

Men men

DI inriktar sig på 6 olika aktiva projekt(som man kan se på hemsidan). 6 olika the hatches .

Minst 2 finns på ön, sägs det.

"The Swan" som Desmonds hatch heter är nummer #3.

"3 out of #6" säger nämligen gubben i orienterings filmen.

och om man kollar på Dharmas hemsida (ADRESS!?!) så är projekt #3 den magnetiska -/psykologiska forskningsanstalten.

(psykologiska saken hittade jag på en anna hemsida, står inte där nere.)

Detta stämmer väl överens med elektromagnetismen (LÄS LÄNGRE NER) som då skulle orsaka; röser, krashandet av planet samt andra onaturliga förekomster.

Men faktum är att på Dharmas hemsida så står det 7 olika Aktiva projekt.

The Hanso Juxtapositional Eugenics Development Institute

The Hanso Accelerated Remote Viewing Training Facility

The Hanso Foundation Electromagnetic Research Initiative

The Hanso Life-Extension Project

The Hanso Quest for Extra-Terrestrial Intelligence

The Hanso Mathematical Forecasting Initiative

The Hanso Cryogenics Development Imperative

The Hanso Life-Extension Project

Så vem vet vad 7an är? KAnske hela ön är Projekt 7? :S

Sen undrar jag varför man efter var 108onde minut ska slå in siffrorna och execute?.

Tror nog bara att detta är ett psykologiskt test för att se om folk skulle trycka på den knappen om och om igen, för att "hålla igång" folket där nere (Desmond, och hans kompis).

För skulle inte det kunna skötas av automatik om det nu var så att världen skulle gå under?

.TEORI 5. = Hjärntvättade?

http://lost-forum.com/showthre ad.php?t=17490

Denna teori syftar på att ALLA på ön, skulle innan de kom dit blivit hjärntvättade till att komma ihåg saker.

Eftersom flashbacksen i serien har en väldigt stor betydlese så kan detta betyda nått.

Om teorien stämmer så kommer hela serien kanske vända på slutet och komma med att flashbacksen var falska och att "så här gick det igentligen till".

Skulle vara tråkigt om det var så dock, om man fick reda på att allt var osant som man sett.

Men jag tror nog att, om man ska lyssna på vad producenten sagt;

"Det hela är INTE någon dröm, det kan jag försökra er om", så tror jag att detta inte stämmer, igentligen.

I detta fallet blir nämligen hjärntvättningen ungefär samma sak som en dröm.

.Wicked sick!.

1. bileN^.

http://www.fragbite.se/?thread ID=174715

Kolla comment #146.

Intressant att denna bil har vart med i 3 av karaktärernas flashbacks.

Kanske är det så att de hade brist på bilar i serien, tog enbart den bilen som en vilseledande mysisk sak, och sen satte igång kamrerna.

2. Relationer

Om vi leker med tanken på att det är samma personer på bilden och att DI teorin stämmer, kan då vetenskapsmännen känna till Walts "framtidssyn"(bättre ord nån?)?

och om bilden på flygbolagslogon stämmer, så kan det betyda att de visste om flyg-resan på något sätt.

Detta öppnar i sin tu upp en hel teori, en teori som kommer snart :P.(orkar inte skriva den nu, men kanske ni kan gissa er fram ^^)

Detta kan innbära att de inte ville att Walt skulle se vad som kom att hända i framtiden, och/eller att de var rädda för att han skulle säga det till resten av anhängarna på ön.ATT DE VET vad framtiden håller.

Framtiden i LOST kanske då håller en naturkatastrof av nått slag eller dylikt.

6.Kläder? JA!

http://oak.cats.ohiou.edu/~ms3 22801/lostturbineenhanced.gif

Är detta ett "monster"?

Nej tror inte det.

Finns inga skäl till att man skulle tro på det.

Jag säger som XploD, det är kläder som flyger runt.

och även om det var ett "monster" så skulle det bara vara en kul grej, tror jag.

Som "MasaaH" skrev i en tråd som var ganska kul faktiskt;

"En anledning till att dom skulle förstöra motorn borde vara på sin plats...

Tror "monstret" att dom ska bygga ihop flygplanet igen lr??

Det verkar rätt lamt faktiskt."

7. Rosa manuskript?

http://www.oceanic-air.com/ima ges/oa_front-letter1a.jpg

Intressant!

8. Slav Hajjen (Hajjen ägs av någon.)

http://hem.bredband.net/b20167 4/shark.jpg

Dharmas märke!

––––––––––––––- ––––––––––––––– ––––––––––––––– –––––––––––––––

EDIT: Mystiken i LOST älskar jag.

LOST är nått unikt som aldrigt visas förut på Film

*Stavfel ber jag er ignorera.

Lika så grammatiska fel då jag översatt en del direkt från engelska.

*Hoppas ni fick nått att tänka på nu. Kom med egna idér och svar, det är kul att läsa!

Rätta mig även om jag har fel!

Sen till sist kan jag lunga ner med att LOST- Säsong 2 innehåller 23 avsnitt och INTE 6 st.

Tack gode Gud för det!

Stay LOST!
Föregående tråd

202 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 202 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..