Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Chello - en evig skrattfest.

Postat av trekiloost den 5 Februari 2004, 01:33
42 kommentarer · 193 träffar
Chello slängde idag iväg ett mail, en pressrelease och ett brev hem till alla deras kunder angående att de nu ska vara så vänlig att höja hastigheten. För chello plus ska de höja uploaden från 384 till 400kbit tydligen. Sånt gör mig förbannad, så jag skickade iväg ett argt mail till dem, och rekommenderar fler att göra det samma.

Mitt mail följer nedan, och pressreleasen hittar ni här: http://content.chello.se/press /2004-02-04.php

Mailet:

Subject: Angående de planerade uppgraderningarna
From: Joel
D ate: 2004-02-05 01:05
To: support@upc.se

U rsäkta, men är det här mailet/brevet/nyhetsutskicket någon sorts skämt? någon sorts practical joke kanske?

Jag antar visserligen att det inte är en tekniker som skrivit de här meddelandena, men att höja hastigheten nedströms till "1500kbit" och uppströms till "400kbit" _måste_ ju vara fel. Ni planerar alltså att gå ifrån vedertagna multiplar av 128 eller ens 64 och slänga till en hastighetsökning på en rungande 16kbit uppströms? Ursäkta om jag inte trillar av pinn och dör av lycka.

Jag tänker lämna den synliga ökningen på 476kbit på nedströmmen därhän i ett antagande om att det faktiskt rör sig om 1536kbit, alltså 1.5Mbit, för att istället prata lite om den skrattretande höjningen av hastigheten uppströms.

Det är ytterst sällan någon alls har fulla 384kbit av de jag känner som har chello plus, utan det ligger oftast kring 360 som max mot chellos TPTEST-server. Att sedan höja hastigheten med 16kbit, som alltså motsvaras av ett ofantligt 2kilobyte per sekund är ett hån mot oss som kunder. Hellre kan ni väl skita helt i att höja hastigheten uppströms än att göra något försök iden här stilen, som mest verkar gå ut på att lura gamla tanter att tro att det blir mycket bättre nu.

16kbit som höjningen uppströms motsvarar för oss chello plus-abbonenter är, om det nu inte är en tekniker som läser detta, MINDRE än vad man kunde förvänta sig av en modemuppkoppling för tio år sedan då 28.8 var det de flesta (förvisso ändå relativt få) internetanvändare hade, och kommer leda till en så obetydlig reell ökning i hastighet för kunder att den inte ens kommer kunna mätas upp.

Jag misstänker att det inte är en tekniker som läser detta, utan någon slumpvis vald person i supportpersonalen. Ah. Supportpersonalen. Jo, jag har haft ett par bataljer med er genom åren, och ni har faktiskt blivit bättre Då när mitt chello går ned helt utan anledning eller att signalkvaliteten blir så dålig att mina stackars ip-paket blir så uppskrämda att dom knappt vågar sig ut på tråden, har jag tidigare blivit mött av frågor som "Ligger nätverkssladden rakt", men nu frågar ni faktiskt om min sladd är rak eller korsad, vilket jag ser som ett något mildare påhopp på min intelligens. Se det här som en rosande recension, ni i supportpersonalen som läser detta - det här är nog det snällaste jag sagt om er i något sammanhang, även om det mest är kvaliten på internetuppkopplingen jag varit arg på.

Hoppsan, det verkar som om jag drev iväg från ämnet där en stund, men hur som helst, oavsett vem som läser detta, ber jag er att fundera över hur en höjning som är ett sånt uppenbart skämt att jag faktiskt skrattade högt när jag läste brevet, ska förhindra folk från att massmigrera över till att skicka data genom att binda två plastmuggar på varsin ände av ett snöre och sedan skrika "ETTA, ETTA, ETTA, NOLLA, NOLLA, ETTA, ETTA, NOLLA" då denna högteknologiska lösning förmodligen skulle gå snabbare än den uppström vi får i er "höghastighetstjänst" idag. Förmodligen skulle en sådan tjänst kosta aningen mindre än det pris ni tar ut också, med förutsättningen att man inte gör av med 3 kilometer snöre i veckan.

Allvarligt talat, skärp till er om ni nu vill verka så service-minded som utskicken vill påvisa, annars kan ni nog kyssa ett antal kunder adjö.

Joel Westberg

PS
Jag är en kund vars upplevelser uppenbarligen inte är i fokus för det ni gör.
DS

42 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 42 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..