×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

El matte

Postat av Exariaa den 21 Oktober 2019, 20:41
0 kommentarer · 1 033 träffar
Så jag fick denna fråga av min lärare, är det någon som är bra på matte som kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta tal? tacksam för svar.




Stefan använder en vattenkokare hemma i sitt kök. När han samtidigt sätter på mikrovågsugnen märker han att lampan på vattenkokaren plötsligt lyser svagare. Stefan tänker att det kanske beror på effektförlusten i kabeln från gruppcentralen till eluttaget i köket. Hur många procent minskar effekten i vattenkokaren när Stefan sätter på mikrovågsugnen? Den nominella effekten på vattenkokaren är 2000W och på mikrovågsugnen 750W. Avståndet till gruppcentralen från uttaget i köket bedömmer Erik till att vara ca 50 meter.

Vatten kokaren och mikron är parallellkopplade, och det jag kommit fram till är att kabelns motstånd är 1.16 Ohm vattenkokaren är på 26.45 Ohm och mikron är på 70.55 Ohm, sen kör jag fast.

Tacksam för svar.

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..