0
Riva sommarstuga, bygga nytt, dränering m.m. HJÄLP =D
Postat av FredrikKarlsson den 6 Mars 2016, 18:53
29 kommentarer · 4 021 träffar
Hej!
Jag vet inte ens hur jag skulle sätta rubriken..
Jag har skaffat en sommarstuga som ska rivas, marken är ojämn och jag måste dränera tomten då det samlas vatten bölar överallt, och så måste jag ju självklart ha ett nytt hus att bo i samt vill jag att marken ska vara utjämnad, just nu är det lite gropar och ojämnt..
Vart fan ska man börja?
1. Riva hus - Dränera - bygga hus - mark utjämning
Eller borde man bygga hus först innan man dränerar?
2. Riva hus är väl knappast något vi kan göra själva(?)
Man behöver maskiner och vi har ingen erfarenhet av det och att hyra såna maskiner lär väl kosta något enormt och speciellt om något skulle gå sönder etc?
Vad kan cirka kostnad vara för sånt här? ( Det är ganska liten sommarstuga 2 rum, 25 m²)
3.
Min framtida familj, min brors framtida familj och min mamma och pappa är det som delar på detta sommarställe. Så vi behöver ha hyfsat stort hus eller om man har 2-3 mindre hus så alla inte bor under samma tak(?) ( Vad är smartast?)
Vi har inte lust att betala 500k - 1.000.000:- för nya hus..
Vi har inga bygghus erfarenheter av något slag, så att bygga hus med fria virke är att glömma fast det kanske är billigaste alternativet.
Däremot byggsats skulle vi ju nog kunna få upp själva..
Frågan är då vart man exempelvis kan hitta sånt prisvärt?
4. Dränering är väl heller inte vi kan göra, det är viktigt att det blir rätt från början så det inte drabbas igen, inte så kul om det skulle börja bli pölar igen bara för man har gjort fel.
Vad kan kostnaden vara för detta 900 m² Tomtstorlek?
5.
Till sist markutjämning
Min tanke är att när huset/husen är på plats och dräneringen är klar så har jag tänkt på att man ska köra in med en lastbil med jord och sedan bara skyffla runt jorden över hela marken och kanske köra med en jordfräsar? Det behöver ju inte vara rakt på millimetern..
Eller kommer det sluta med en katastrof? ( svårare att göra en det låter)
Om man skulle anlita nån som gör detta vad skulle kostnaderna vara då cirka?
Nån med erfarenhet om detta och kan ge svar? :D
Jag vet inte ens hur jag skulle sätta rubriken..
Jag har skaffat en sommarstuga som ska rivas, marken är ojämn och jag måste dränera tomten då det samlas vatten bölar överallt, och så måste jag ju självklart ha ett nytt hus att bo i samt vill jag att marken ska vara utjämnad, just nu är det lite gropar och ojämnt..
Vart fan ska man börja?
1. Riva hus - Dränera - bygga hus - mark utjämning
Eller borde man bygga hus först innan man dränerar?
2. Riva hus är väl knappast något vi kan göra själva(?)
Man behöver maskiner och vi har ingen erfarenhet av det och att hyra såna maskiner lär väl kosta något enormt och speciellt om något skulle gå sönder etc?
Vad kan cirka kostnad vara för sånt här? ( Det är ganska liten sommarstuga 2 rum, 25 m²)
3.
Min framtida familj, min brors framtida familj och min mamma och pappa är det som delar på detta sommarställe. Så vi behöver ha hyfsat stort hus eller om man har 2-3 mindre hus så alla inte bor under samma tak(?) ( Vad är smartast?)
Vi har inte lust att betala 500k - 1.000.000:- för nya hus..
Vi har inga bygghus erfarenheter av något slag, så att bygga hus med fria virke är att glömma fast det kanske är billigaste alternativet.
Däremot byggsats skulle vi ju nog kunna få upp själva..
Frågan är då vart man exempelvis kan hitta sånt prisvärt?
4. Dränering är väl heller inte vi kan göra, det är viktigt att det blir rätt från början så det inte drabbas igen, inte så kul om det skulle börja bli pölar igen bara för man har gjort fel.
Vad kan kostnaden vara för detta 900 m² Tomtstorlek?
5.
Till sist markutjämning
Min tanke är att när huset/husen är på plats och dräneringen är klar så har jag tänkt på att man ska köra in med en lastbil med jord och sedan bara skyffla runt jorden över hela marken och kanske köra med en jordfräsar? Det behöver ju inte vara rakt på millimetern..
Eller kommer det sluta med en katastrof? ( svårare att göra en det låter)
Om man skulle anlita nån som gör detta vad skulle kostnaderna vara då cirka?
Nån med erfarenhet om detta och kan ge svar? :D