Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kött krönika, kritik?

Postat av Jummy den 11 Februari 2013, 10:19
10 kommentarer · 390 träffar
Människan bör äta kött

Hej, mitt namn är Jimmy Granqvist och jag studerar på Sötåsens naturbruksgymnaise. Jag är uppvuxen på landet, med nötkreatur och med en köttätande familj. För mig är kött en naturlig vardag, eftersom vi alltid ätit kött. Eftersom jag vet att djuren här hemma hos mig har haft ett bra liv så får jag aldrig några skuldkänslor över att skicka djuret till slakt.

Som jag ser på det hela, måste vi äta kött och använda dess mjölk för att djurens existens faktiskt ska finnas kvar. Om vi inte hade ätit kött, druckit mjölk, ost eller vad som helst som faktiskt kommer från våra djur, då hade ingen haft våra fina djur, eftersom det inte finns någon lönsamhet i dem. Raser hade försvunnit, vår miljö hade blivit helt förrändrad eftersom våra djur är de som faktiskt håller våra ängar och hagar öppna, de hjälper till med biologisk mångfald.

Bönderna är ibland de som anklagas för "djurmisshandel", men här i Sverige är det sällan ett sånt fall kommer upp, eftersom vi har kontrollanter, vi har lagar som säger vad vi skall göra och vi får ersättning för om vi faktiskt gör så. Det finns många Youtube-klipp där man ser hur folk slår sina djur, släpar omkring dem, allmänt bara misshandlar sina djur. Detta gör att folk inte förstår verkligheten, eftersom det är bara en liten andel som inte behandlar sina djur som de skall behandlas. Jag stödjer absolut inte djurmisshandel på något sätt, men det jag försöker säga är att alla bönderna ska inte få skit för att någon gjort fel helt enkelt.

I dagens läge så bidrar kött med en ganska stor andel av utsläpp som bidrar till växthuseffekt, inte som de gamla skrönorna sade att kon rapade och fiser ut koldioxid, eftersom det är inte sant. Växterna och kon gör ett jämt utbyte vilket bidrar till att det i stort sett blir plus minus noll. I Sverige bidrar dock nötköttsindustrin med cirka 13 procent av koldioxids utsläppen (endast i Sverige). Det är en ganska stor summa men dock inte så förödande som det låter. Sverige har absolut en av de lägsta koldioxids utsläppen på planeten när det gäller nötköttsproduktion.

Hur ska jag förhindra onödiga utsläpp?
Det man kan göra är att köpa svenskt lokalproducerat kött, även ekologiskt om du har möjligheten till det. Ät upp allt ni tillagat, blir det lite över spara i en låda och frys ner. Varje kilo kött påverkar miljön lika mycket som vi äter och som vi slänger. Svenskt kött är dyrare, men det har också sina anledningar. Svenskt kött är dyrare att producera på grund av att vi har dyrare arbetskostnad, foder, gödsel, underhållning än de flesta länder som är stora nötköttsproducenter, men jag tycker att alla borde lägga pengar på att köpa svenskt istället för importerat kött från andra sidan jordklotet. Då sparar vi på miljön och också. Detta gäller allt, inte endast kött utan även grönsaker och andra produkter.

En liten sammanfattning om min åsikt
Nu har jag uttryck det mesta som jag tycker och tänker. Det finns nackdelar med att äta kött men det finns även fördelar. I dagens samhälle har det blivit en "förmänskling" av djur, alltså att folk tycker att djur är minst sagt lika mycket värda som människor. Men jag tycker inte det, för vi människor är de mest intelligenta varelser som någonsin skapats på denna planet (hata på). Jag tycker det är helt okej att slakta djur, sålänge de får en snabb och smärtfri död, med andra ord ett skott i pannan. Köper man svenskt har man i stort sett garanti på att man köper det mest miljövänliga köttet som finns. Om ni verkligen bryr er om djurhälsa, djurhållning och om att djuren ska må bra under sin livstid, så köp svenskt kött, det är värt de extra kronorna.
Föregående tråd
Nästa tråd

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..