Jag jobbar på McDonald's, oftast nattpass, och sökte ledigt för några veckor sedan då jag ska fira min farmor och farfars födelsedagar nu på fredag. Stället jag ska fira de på ligger ca 10 mil från min arbetsplats.
Jag skickade in en ledighetsansökan tre veckor innan passet som är mellan 01-04 och fick som svar:
"Tror att farmor och farfar sover då!!"
Tycker ni att detta är rätt gjort som chef på en arbetsplats? Hur skulle ni reagerat och vad skulle ni gjort åt saken?
Vill du ha ledigt så är det inte hans business om vad du ska göra under din lediga dag.
#0 Snacka med chifen eller liknande och va lite trevlig eller så om varför du inte får dra.
Skrivet med min Android-mobil
Spelar väl ingen roll om det handlar om en tid som är 01-04. Dom kanske bor 40 mil bort, det har dom inte en jävla aning om.
Är du magsjuk kan du smitta andra presterar du inte så får du inte jobba tro mig.
Samma regler gäller för alla gatukök, restuaranger etc
Förresten så är det min chefs chef som skrev detta, alltså någon väldigt högt uppsatt.
hur sjutton kunde det bli så mycket på så kort tid? :o
YOLO.
#0 fråga chefen öga mot öga eller skicka ett nytt brev och fråga hur det blev med ledigheten. får du inget svar då heller så kontakta facket.
du behöver aldrig ange varför du vill vara ledig, dock hjälper det lite ibland om man ber snällt och ger anledningen till varför om man då är lite sent ute... vilket leder oss till nästa grej, om du frågar chefen om ledighet 3 månader innan så kan han inte säga nej, skulle han säga nej ändå, så måste han ha en jävla bra anledning till varför och till 99,9% hjälper inte hans anledning ändå.. skulle du däremot fråga tex 2 månader innan så kan han säga nej och behöver inte ge en anledning varför det blir ett nej..
Gällande ledighet för studier så kan arbetsgivaren förskjuta detta upp till 6 månader beroende på anställningsform.
Gällande semester så ansöker du om semester mellan 15 maj och 15 september så är arbetsgivaren skyldig att ge dig semester, dock behöver arbetsgivaren inte ge dig exakt vad du vill ha, om du ansöker mellan 1 juli - 28 juli, arbetsgivaren anser att det inte går så har han/hon full rätt att lägga din semester där det passar.
#0 Som många sagt så visst kan du sjukskriva dig men hur tror du det ser ut att du helt plötsligt blev sjuk precis det passet du sökt ledigt för men blev nekad? Vad tror du det kommer få för konsekvenser? 10 mil är ca 1 timme i bil, så länge ni inte firar till 0000 vilket jag har svårt att se så är det ju helt möjligt för dig att både fira och sedan vara på jobbet 01.
"Gällande semester så ansöker du om semester mellan 15 maj och 15 september så är arbetsgivaren skyldig att ge dig semester, dock behöver arbetsgivaren inte ge dig exakt vad du vill ha, om du ansöker mellan 1 juli - 28 juli, arbetsgivaren anser att det inte går så har han/hon full rätt att lägga din semester där det passar."
beror dock på vad det står i kollektivavtalet. sedan beror det också på när han började jobba vilket anställning han har, ifall han ansöker tjänsteledigt eller semester. har arbetsplatsen inte har förhandlat eget kollektivavtal så gäller §12
gällandes studier så yes, chefen kan förskjuta ledigheten, men det finns en lag också om att chefen måste ha en väldigt bra anledning till att förskjuta den, och det går att förskjuta den upp till 2 år inte 6 månader bara.. studieledighetslagen §6.. om chefen säger nej och vill förskjuta, då kommer det en sk. prövning, för att förklara det så enkelt som möjligt så måste man både visa hänsyn till killen/tjejen som har ansökt, men också se över chefens önskemål, om chefen inte kan bevisa att personens frånvaro kommer drabba företaget så som ekonomisk skada så kan han inte förskjuta på tjänstledigheten..
dock har jag inte varit fackligt aktiv på 2 år och har bara boken Arbetsrätt 2010 i knät
Om man söker 3 månader innan så bör man få ledigt iaf, men så vitt jag vet så finns det inget som säger att jag måste om det är en ledighetsansökan, eftersom det är en ansökan, inte 100% där dock, samt att det är väldigt underligt att om man är ute i så god tid så bör man ha möjlighet att ge personen ledigt.
Semesterlagen för HRF är iaf att som arbetstagare är du skyldig att ge anställda semester mellan 15 maj och 15 september dock är det arbetstagaren som har full rätt att välja när du ska ha din semester under denna period, Detta eftersom att skulle man få välja fritt hur man ville ha semester så kanske alla anställda väljer samma period, och då måste företaget stänga, det är inte rimligt att man ska behöva anställa säg 30-40 personer, utbilda så de kan täcka den månaden och sedan säga upp dem efter en månad.
Vissa företag har ju semesterstängt, men detta är som sagt för företag anslutna till HRF.
2 års uppskjutning visste jag inte om, men det är som sagt beroende på anställningsform. En person som jobbar 32 timmar i månaden kan ju utan större problem få börja plugga imorgon om den skulle komma med studieledighet idag. Däremot en heltids anställd kan det ju vara svårare att hitta ersättare åt på 1 dag.
Poängen är iaf att en ansökan är just vad det låter som, man ansöker om att få vara ledig, men det finns ingen skyldighet att bevilja den som arbetsgivare. TS har skrivit ett kontrakt på X antal timmar med sin arbetsgivare, vilket binder arbetstagare att arbeta de timmarna och arbetsgivaren att se till att arbetstagaren får minst de timmarna. Arbetsgivaren får sedan använda dessa timmar där den anser är bäst för företaget så länge detta inte bryter mot någon lag, kollektivavtal eller företagets policy.
Men när du vet att du ska sluta så ska du vara enormt generös till kunder osv.
anledningen till att 3 månaders reglen finns är pga så att arbetstagaren ska kunna få ett svar direkt, arbetstagaren vill kunna planera sin ledighet, om man ska iväg lr dylikt, annars blir det "mja kanske, får se" osv sedan när 2 veckor återstår.. "nä får ej ledighet" därför finns det en regel där arbetsgivaren ej kan säga nej om man frågar 3 månader innan, för då ska arbetsgivaren kunna planera arbetstagarens frånvaro utan problem..
det du skrev om "Semesterlagen för HRF är iaf att som arbetstagare är du skyldig att ge anställda semester mellan 15 maj och 15" tror du skrev fel angående arbetstagare med arbetsgivare :P men hur som helst, ja en arbetsgivare har rätt att förskjuta på semestern för någon person om det är semester krock.. (kan ge ett exempel vad som hände på mitt jobb) på vårat jobb så var det 4 st (alla 4 står på samma maskin) som valde samma veckor även lika lång tid, det blev bråk osv, och alla 4 kan ju inte lämna maskinen, därav gick arbetsgivaren in och beslöt vilka som skulle ha semester vid den tid punkten och vilka som fick det förskjutet...
en person som jobbar 32 timmar i veckan så är hen antingen timmanställd eller deltid, som deltid så har du kontrakt och samma regler gäller även där.. timmanställd är dock inte anställd på lång tids kontrakt, utan per timme, därav är personen inte bunden till företaget på samma sätt som deltidsanställde.
"Poängen är iaf att en ansökan är just vad det låter som, man ansöker om att få vara ledig, men det finns ingen" osv... beror fortfarande på när han blev anställd, vad det är för typ av ledighet han söker, etc etc om han blev anställd igår och är en sommarjobbare, så nej då har han inte sin rätt att ta ut semesterledighet, angående tjänsteledigt så har då arbetsgivaren heller ingen skyldighet till det..
har han dock varit anställd minst 1 år, så har han rätt till ledighet, dock frågar han 3 veckor innan han vill ha sin ledighet, och arbetsgivaren kan då ge ett nej utan någon anledning. vare sig det är semester, tjänsteledigt, osv.. Arbetsrättslagen, under semesterlagen §5