tappat motivation till skolan..
Har sedan jag började gymnasiet känt att skolan börjat bli mindre intressant... Delvis för att på gymnasiet är det så jävla mycket hålor, lärarna bryr sig inte ett skit, iallafall på den linjen jag går.. El & Energi.
Det känns som att alla lärare rättar proven på ett sätt med flit för att man ska faila, vilket gör så jag inte kan se någon framgång i det hela, bara trötthet. Till exempel så har vi precis gjort svenska nationella, och alla vet ju att det är nya kursplaner för alla 95:or och därmed verkar lärarna tro att det ska bli ännu svårare och klara höga betyg, så därför snålar dom som fan, fick ett jävla D när jag gjorde muntliga som jag själv tyckte var bra, dom som lyssnade tyckte samma sak. Ett jävla D för att det är så jävla hypeat.
Känner bara att det är så jävla värdelöst att ens försöka skriva bra uppsatser etc då det alltid, ALLTID är någonting som är fel enligt läraren. Jag hade motivation till skolan genom hela nian och hade vg-mvg i de flesta ämnena och tyckte det var kul att skriva uppgifter för man fick bra betyg på dom senare...
Vet inte själv vart jag vill komma genom att skriva allt detta men någon måste väl känna lite såhär mer än mig? Typ dem 95 födda här? Gymnasiet suger kuk, eller hur?
Skulle uppskatta tips på hur man kan få motivationen tillbaka och hålla fast vid den, för just nu går skolan bara åt helvete, neråt i en jävla fart.
Disk: Vad tycker DU om gymnasiet? Samt, vart går/gick du på gymnasie?
Bjuder fan på stavfel.
Lycka till!
El här med. (94) F.ö har jag praktik fram tills sommarlovet börjar. :)
Skolan håller inte på hur länge som helst, när man ändå "måste" gå i skolan varför inte göra det bästa av det.
E: Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna.
A:Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna
Du måste fortfarande göra det, skillnaden är hur bra du gör det.
Ändrade min plugg taktik det andra året till att sitta helt ärligt 10-15 minuter varje dag hemma. Mer behöver man inte om man inte siktar på topp betyg. Måste inte just vara 10 minuter heller, men du sätter upp ett realistiskt dags-mål som du ska nå. Kan vara en sida i matteboken eller en 1/4 av en sida på uppsatsen du ska skriva t.e.x. Och börja med uppgiften samma dag som du får den.
Du är inte ensam om att ha pluggångest i gymnasiet, tro mig.
Det bästa är att träna efter plugget, rensa skallen och få tankarna på annat håll.
Varje dag ser typ ut såhär för mig
Skolan, hem, slöa framför datorn och inte göra ett piss!
Man får helt enkelt sänka kraven man har på sig själv, vilket är lättare sagt än gjort.
Betygen orkar jag knappt bry mig om p.g.a detta. Dock ser jag till att bli godkänd, men orkar inte mycket mer än det...
Går för övrigt samhäll-samhäll nu, väldigt pluggig linje och har tappat oerhört mycket motivation och sänkt mig i de flesta ämnen jag tidigare hade väldigt bra betyg i. förhoppningsvis försvinner denna skoltröttheten och motivationen till att få bra betyg reser sig igen! men har väl känslan av att råka ut för samma sak igen att man pluggar ihjäl sig för bra betyg och så visar det sig att man klarar sig fint in på den utbildning man vill på högskolan med mycket lägre betyg...
det är väl helt enkelt den stora anledningen till varför jag egentligen slackar. "det löser sig."
#23 Beror väl helt på vad du har ambitioner. Ska du bli lärare kommer väl vem som helst in, men från samhäll-samhäll är det ju bara några få attraktiva utbildningar du har behörighet till (juriidik och pol.kand typ) och då behöver du bra betyg.
Skrivet med min iPhone
Tycker du det är jobbigt nu och har svårt att hålla uppe motivationen är du körd om du kommer i närheten av ett någorlunda högskoleprogram.
Gymnasiet är något av de slappaste och skönaste åren du kommer ha, sluta klaga över lärarna och bit ihop. Det jobbiga har inte ens börjat än.
Idag måste ni kriga som inåt helvete för att nå samma resultat som en annan som bara gled. Så jag vet hur du har det #0 då min syster tar studenten i år.
Bör tilläggas att jag gick Samhälle med inriktning Juridik
Skrivet med min Android-mobil
Inte det minsta taggad på att ta studenten (läser till elektriker) fan alltså. Ska upp på APU 04:45, och kan inte sova då jag inte kan sluta fundera på livet, fml...
Bara så du vet :)