Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fiske C&R

Postat av pluggarN den 24 Juli 2011, 11:52
10 kommentarer · 205 träffar
Nu när sommaren är i full gång är det säkert många som satt sig i båten och åkt ut på många fisketurer. Ett återkommande ämne på de flesta fiskerelaterade forum är huruvida det är bra eller inte med C&R-fiske.

Så nu frågar jag Fragbite vad ni tycker om C&R.

Ni som använder det, är det för att ni inte vet hur man tillagar eller för att ni vill att fiskebeståndet ska vara rikt?

Tycker ni synd om fiskarna när de används som leksaker för att vi fiskare ska kunna roa oss?

Ni som tar upp fisken och tillagar, gör ni det med alla fisksorter och storlekar? Känner ni er skyldiga om fiskebeståndet sjunker i ert område? Hur tillagar ni fisken?

Jag personligen brukar ta upp fiskar som är tillräckligt stora för att tillaga. För gädda ska det allt vara större än kilot och aborre kanske nåt hekto. Jag brukar gå efter ögonmått om jag ska bedöma om fisken räknas som mat eller inte.

Fiskebeståndet tror jag inte sjunker spec mycket pga mig då jag inte fiskar alltför mycket samt att bara är någon bråkdel av vad fiskebåtarna tar upp.

Gädda tillgar jag i huvudsak på två sätt:

1. Gäddbiffar

Gäddkött blandad med diverse ingridienser som sedan steks. De blir som runda fiskpinnar med mycket köttigare och smakrikare. De serveras ihop med potatis/potatisos och citronsås.

2. Ugnsbakad gädda

Man lägger den delen av gädda man vill ha i ugnen och kryddar efter egen smak. Det blir en klar fisksmak. Detta serveras med potatis/potatismos med peppparotsås.

Abborre brukar grillas eller stekas i smör. Med fjäll på grillen, utan fjäll i pannan

Liknande diskussion finns på fiskesnack:

http://www.fiskesnack.com/foru m/showthread.php/82471-%C3%84r -det-OK-att-f%C3%A5nga-hur-myc ket-fisk-som-helst-bara-man-k% C3%B6r-C-amp-R

För de som inte vet vad C&R är så betyder det "Catch and Release". Dvs man fångar fisken, väger, tar kort osv. För att sedan släppa i den i vattnet igen.

Använder du C&R?

17 personer har röstat

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..