1
mat
Postat av xiNek_fan den 16 Augusti 2003, 19:33
17 kommentarer · 205 träffar
igår när jag satt vid datorn vart jag väldigt sugen på nåt gott(som jag ofta blir).
jag orkade inte springa ner på kiosken så jag började att baka, som inte händer så ofta och det vart jätte gott !!
Tycker alla borde baka detta och frysa in !
NOUGATKAKA
Ugn: 175 grader.
125 g Smör
2 Ägg
2 dl Socker
2 1/2 dl Vetemjöl
3 msk Kakao
1 msk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 dl Mjölk
2 bitar Dajm á 30g
100 g Nougat
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och rör ner i äggsmeten växelvis med mjölken. Blanda i 1 hackad dajm. Rör sist ner det smälta smöret.
Häll smeten i en smord och bröad avlång form. Grädda kakan i 175° ca 40 min eller tills den släpper kanterna.
Skör 100 g mjuk nougat i skivor, lättast med osthyvel, och lägg på den varma kakan. Hacka 1 dajm och strö ovenpå den smälta nougaten.
over and out XiNeK
jag orkade inte springa ner på kiosken så jag började att baka, som inte händer så ofta och det vart jätte gott !!
Tycker alla borde baka detta och frysa in !
NOUGATKAKA
Ugn: 175 grader.
125 g Smör
2 Ägg
2 dl Socker
2 1/2 dl Vetemjöl
3 msk Kakao
1 msk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
1 dl Mjölk
2 bitar Dajm á 30g
100 g Nougat
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och rör ner i äggsmeten växelvis med mjölken. Blanda i 1 hackad dajm. Rör sist ner det smälta smöret.
Häll smeten i en smord och bröad avlång form. Grädda kakan i 175° ca 40 min eller tills den släpper kanterna.
Skör 100 g mjuk nougat i skivor, lättast med osthyvel, och lägg på den varma kakan. Hacka 1 dajm och strö ovenpå den smälta nougaten.
over and out XiNeK