Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Friskis har rätt bra för nybörjare beroende på vilken anläggning, den jag kör på har en hel sektion med maskiner, och en med fria vikter. Squat racks osv väldigt seriöst
det som är bra med friskis är gratis instruktör.
Jag kan tipsa dig om 4 bra basic övningar
1. Deadlift
2. Dips
3. Squats
4. Chin ups
Fråga en instruktör om hur du ska utföra övningarna utan att skada dig då deadlift(marklyft) och squats kan sätta väldigt stor press på din lägre rygg och lämna skador. Men om du gör det rätt kommer det ha motsatt effekt och stärka din rygg.
#2 Om han har ryggbesvär så hade jag nog inte börjat med de övningarna imo, inte ens med lätta vikter.
Det lämnar alltid större skador även om du gör rätt med tanke på att du aktiverar dina ryggmuskler som de inte är vana med.
Om du har ryggproblem tycker jag att du ska gå ut och gå en promenad tre-fyra gånger i veckan och utvärdera efter en månad om du fortfarande har ont i ryggen, kom sedan tillbaka till denna tråd och skriv hur bra promenaderna påverkat dig1 :)
#5 Det spelar ingen roll då jag rör mig 24/7 i mitt jobb/samt lyfter väldigt tungt hela tiden. Problemet är mer att efter x antal år dator-lirande så har jag blivit svag och sned i ryggen. Har bokat tid hos en kiropraktier för att räta till ryggen. Men måste ju förstärka ryggen nu så att det inte upprepas igen. Vill inte behöva sjukskriva mig efter x antal månader igen för ryggen blev ännu mer sned.
Många gym erbjuder en introduktion tillsammans med en PT i samband med ens första träningspass. Erbjuds det inte, men om gymmet har PTs så kan du alltid betala lite för att låta dem göra ett specialbyggt schema åt dig och visa hur du skall utföra alla övningar. Vill du ej lägga ut de extra slantarna så rekommenderar jag att kolla runt lite på YouTube, det finns väldigt mycket informativt att hämta där från ex. scott herman, scooby, rob riches osv.
Jag var exakt som du innan jag började sa att jag skulle börja i nästan 1 år innan jag verkligen fick samvetet för att gå iväg. Jag har alltid varit liten och nästan underviktigt, vägde ca 50 kg då och hade aldrig gymmat förut och trodde också att jag skulle göra bort mig och att folk skulle typ skratta/kolla snett. Sen en dag när alla i min familj satt och åt sa min brorsa "Ska du med o gymma?" för han alltid försökt peppa mig till det så jag sa jag kör på för då visste jag att då fanns det ingen återvändo.
Tvingade mig till gymmet första gången dem visade mig hur man körde den muskelgruppen, sen dan efter visade mig en kompis 2 andra muskelgrupper sedan lärde jag dem andra själv med hjälp av internet/ skyltar på gymmet (står hur man ska göra på alla maskiner på dem flesta gym numera) och satte upp ett schema med övningar som fungerar bra för mig och antal sets/reps och nu gymmar jag flytigt 7 dagar i veckan och känns oerhört skönt att äntligen ha kommit igång. Har även kommit i kontakt med vissa på gymmet som jag inte kände förut vilket är kul.
Så mitt tips till dig är att försök tvinga dig iväg och om du tycker det är obehagligt att det är mycket folk (vilket jag gjorde först) kan man alltid gymma kvällar/morgon, nu är det ju inte samma på alla gym men på mitt gym är det på vardagar lite folk på mornar ca 8-14 och kvällar 22-24, helger morgon nästan närsomhelst iaf på lördagar för då brukar dem flesta ha haft en krogrunda dagen före och är bakfulla och många andra har vilodag på helger kvällstider är det i princip helt tomt.
Ingen kommer skratta, ingen bryr sig heller om hur tungt du kör (vilket du inte ska göra då det kan ge skador) alla har ju varit nybörjare någon gång :) Man ska också vara koncentrerad när man kör så du inte tappar fokus och verkligen ger allt!
#9 Om du inte kör alla muskelgrupper på ett pass så nej det skadar inte så länge dem får vila iaf 48 timmar efter ett hårt pass. Men kan också säga att jag inte alltid kör 7 utan ibland 5-6 och tar ledigt en fredag/lördag för annat.
Om du inte gymmat tidigare och särskilt om du nu har börjat få ont i ryggen så TA DET LUGNT I BÖRJAN FÖRFAN! Smäll inte på direkt med ett 5 dagar i veckan schema isf kan du springa lite eller något med. Jag gjorde det, kändes jävligt bra i början men sen går man sönder och då ångrar man att man gick in så hårt direkt. Låt kroppen vänja sig vid träningen och öka sedan när du kommit igång ordentligt. Sen är det ingen som kommer bry sig om hur du ser ut eller tränar! Möjligtvis om det finns fler nybörjare men skit i det. Det bästa är att fråga en instruktör, säg att du aldrig har gymmat förut men vill komma igång så fixar dom det.
#13 Jag gick också in för hårt i början och det gav mig problem i rotator cuff (vet ej vad det heter på svenska) så jag fick köra otroligt lätt/skippa gymmet när det bröst eller axel pass för att jag skadat mig. Och jag ångrade mig så mycket efter åt
Hm, detta blir en svår nöt att knäcka då det inte finns så mycket om träning på internet. Har själv testat att söka på "nybörjarscheman gym" men finns typ inge assu :SS
aja :ss lyssna inte på #2 iaf marklyft hehe fett 70-tal typ gammal övning xD
kör typ bicepskörl o kanske typ litte sitt upp sen typ aa tjins för rygg o typ va behövs merra do öh litte bänk press typaa då e hela kroppen klar hehe:p
Det bästa tipset jag kan ge är att ta kontakt med en person på gymmet modell biffigare och fråga om tips.
De ser det för det mesta som en komplimang att du ber just honom om hjälp.
Hade själv samma tankar innan jag började träna men det var inga problem.
Brukar vara ganska bra sammanhållning på gymmen med så länge man inte går till kedjor där det är mammor som försöker hinna med att träna bort bäbismagen mellan en fikastunderna med andra mammor.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
det som är bra med friskis är gratis instruktör.
Jag kan tipsa dig om 4 bra basic övningar
1. Deadlift
2. Dips
3. Squats
4. Chin ups
Fråga en instruktör om hur du ska utföra övningarna utan att skada dig då deadlift(marklyft) och squats kan sätta väldigt stor press på din lägre rygg och lämna skador. Men om du gör det rätt kommer det ha motsatt effekt och stärka din rygg.
varse
Det lämnar alltid större skador även om du gör rätt med tanke på att du aktiverar dina ryggmuskler som de inte är vana med.
Tvingade mig till gymmet första gången dem visade mig hur man körde den muskelgruppen, sen dan efter visade mig en kompis 2 andra muskelgrupper sedan lärde jag dem andra själv med hjälp av internet/ skyltar på gymmet (står hur man ska göra på alla maskiner på dem flesta gym numera) och satte upp ett schema med övningar som fungerar bra för mig och antal sets/reps och nu gymmar jag flytigt 7 dagar i veckan och känns oerhört skönt att äntligen ha kommit igång. Har även kommit i kontakt med vissa på gymmet som jag inte kände förut vilket är kul.
Så mitt tips till dig är att försök tvinga dig iväg och om du tycker det är obehagligt att det är mycket folk (vilket jag gjorde först) kan man alltid gymma kvällar/morgon, nu är det ju inte samma på alla gym men på mitt gym är det på vardagar lite folk på mornar ca 8-14 och kvällar 22-24, helger morgon nästan närsomhelst iaf på lördagar för då brukar dem flesta ha haft en krogrunda dagen före och är bakfulla och många andra har vilodag på helger kvällstider är det i princip helt tomt.
Ingen kommer skratta, ingen bryr sig heller om hur tungt du kör (vilket du inte ska göra då det kan ge skador) alla har ju varit nybörjare någon gång :) Man ska också vara koncentrerad när man kör så du inte tappar fokus och verkligen ger allt!
Hoppas du kommer igång och önskar dig lycka till!
aja :ss lyssna inte på #2 iaf marklyft hehe fett 70-tal typ gammal övning xD
kör typ bicepskörl o kanske typ litte sitt upp sen typ aa tjins för rygg o typ va behövs merra do öh litte bänk press typaa då e hela kroppen klar hehe:p
gl N hf xD fett coolt :P
De ser det för det mesta som en komplimang att du ber just honom om hjälp.
Hade själv samma tankar innan jag började träna men det var inga problem.
Brukar vara ganska bra sammanhållning på gymmen med så länge man inte går till kedjor där det är mammor som försöker hinna med att träna bort bäbismagen mellan en fikastunderna med andra mammor.