hallå,
här är en låt jag jobbar på
har inte fixat något intro än. Låten är ensålänge 1.47 lång så det är en del kvar att göra. Mer effekter ska in i det korta breaket jag har för tillfället.
Men skulle vara kul om ni/du har något att säga om låten.
http://soundcloud.com/daveij/f irewire-in-progress
Ha det bra,
David
Dagens fucking jävla musik består bara av era jävla House och Electro-skit!
Skippa skiten och inför tillbaka gamla Oldschool trance för helvete!
Ni förstör Trance helt och hållet! Kalla det för House istället, nej ingen jävla progressive trance.
Kör med tyska trance från 1998 - 2003 istället! Där där kallar jag för "straight stuff"
DETTA är Trance:
Gamla hederliga oldschool scooter från 90-talet!
http://www.youtube.com/watch?v =dszf1QDvmGs
Straight stuff.
House = gaymusik
men ni som inte gillade den, har ni några åsikter om vad som gör låten så kass?
Skulle vara bra att få höra
Det händer tyvärr inte så mycket i låten, inga breakdowns som ger gåshud som Trance gör.
Inga build-up som drar upp tempot så man blir helt galen av.
Dvs, låten har ingen spänning utan låter mer som en vaggandelåt innan man går till säng, det är ju rena hissmusik och jag förstår inte hur dagens ungdomar kan dansa till sådana där låtar.
Inte konstigt 90 % av alla som dansar till house drar till sängs och har sex istället. Man blir bara så sömnig av det.
Mitt tips till dig är: Skapa musik med spänning och variera beaten lite så det inte låter samma hela tiden rakt genom!
Försök också skapa en unik melodi som man kan följa med längst hela låten. Det är som att skriva en lång uppsats med en röd tråd.
Du ska ha röda tråden för att läsaren ska kunna hänga med och förstå vad uppsatsen handlar om.
Samma sak här: en rödtråd genom hela låten = en unik melodi
öka takten på beaten till 140 BPM och sänk ner volymen på den så den går i bakgrunden och låter så här:
*mmm* sss *mmm* sss *mmm* sss *mmm* sss
lite hi-hat här och där skapar en viss 90-tals stämning och det är det många av dagens musik saknar.
Detta kallar jag för experiment där man vågar köra olika sorters sound, höja tempot, sänka tempot, lägga till trance-ton osv:
Det är såna här musik man kan komma in till "Trance-tillstånd" av, dvs bli hög tack vare musiken, precis som indianerna som dansar sig in till trans-tillståndet
http://www.youtube.com/watch?v =4xKMcwCv3aE&feature=related
Jag tycker inte att all Trancemusik måste vara partymusik.
Blir jobbigt i längden.
Jag tycker att chillmusik är otroligt skönt men den åsikten delar vi inte.
Jag skrev "det är en del kvar att göra. Mer effekter ska in i det korta breaket jag har för tillfället"
Det ska komma ett större break senare i låten som ska göra låten mer upplyftande. Håller på att jobba på det korta breaket för tillfället. Låten ska bli upplyftande samtidigt som den är ganska chill så att säga.
Jag började lyssna mycket på Trance när jag var 6 år alltså 1996 så vet vad du menar.
har även en bror som var Scooter nörd så har hört dem du länkar till många många gånger.
Håller med om att de låtarna är bra
Det finns olika sorters av Trance och nej, trance handlar INTE enbart om att festa till.
Finns ju till och med chill / Ibiza trance som man kan koppla av till.
Finns också Vocal Trance där man njuta av till damernas vackra röst.
Finns också Goa där man kan meditera till
Finns också Hard Trance om man nu vill pumpa hårt till
Finns också Melodic Trance om man nu gillar dessa melodierna i Trance
Ja finns hur mycket som helst!
Det ALLA TRANCE-stilar har nånting gemensamt är:
Man kan falla in till trans-tillståndet tack vare musiken.
Dvs musiken hypnotiserar en och man faller in till sin egen värld, man känner sig som att man är där uppe i himlen bland molnen.
Ibland kan man till och med stå 30 cm ifrån sin egen polare men vet inte ens att han existerar för man är så inne i sin egen fantasi-värld när man lyssnar på Trance.
Det är DET som är gemensamt med alla Trance-stilarna.
Lyssna på namnet: "Trance" = Trans = ett tillstånd ( http://sv.wikipedia.org/wiki/T rans )
Det kan man tyvärr inte göra med House, en musikstil där man istället kan somna till och ja, för vissa: partaja till
Men det är ingen musikstil som kan få en att känna den här Euphoriska känslan i kroppen.
Riktig trance, tyvärr :(
Men jag tycker inte att man måste hålla sig inom ramarna hela tiden. Tycker om att ta idéer från andra stilar.
Jag brukar oftast ta och blanda trance element med house element.
Jag håller med dig om att man kan slappna av till Trance musik osv, men tycker även att man kan göra det till house blandat med trance musik.
Alla människor fungerar inte exakt lika helt enkelt :)
jag är verkligen INGEN bakåtsträvare som tvingar att trance måste se ut si eller så.
MEN....
jag är tyvärr allergisk mot House då jag , personligen, tycker House är så tråkig.
Jag stödjer däremot VÄLDIGT mycket när det gäller att blanda Trance med andra musik-stilar som tex: Techno, hardstyle, eller till och med Hardcore.
För de där musikstilarna kan man komma in till trance-tillståndet mycket lättare.
Ta tex Hard Trance, den har tyvärr nästan dött ut men jag skulle gärna vilja att den kommer upp igen, experimentell musik och det är DET hållet jag vill att Trance ska utvecklas.
Blanda Trance med Hardcore så har vi: "Trancecore" och det låter riktigt bra det med! Mycket lätt musik att falla in till sin egen värld med.
Blanda Trance med Dance så har vi grupperna som tex gamla hederliga oldschool: Fragma från Tyskland!
De var ju sjukt duktiga med sina sköna lugna låtar. Inget fel med det! Utan en bra musik att komma in till sin egen värld med, en drömaktig värld av Trance.
Så ja, det finns hur mycket som helst att blanda Trance med så varför just House?
Är det för att det är pengarna som styr? Det är median som styr? House har redan dominerat tillräckligt över Trance, Trance ska fan inte vara någon slav till House!
House dominerar inte bara över Trance, House dominerar också över RnB och hiphop! Alla dessa bling bling scenerna i MTV med hoes, moneys and shit.
Alla dessa jäkla så kallade: "electro-rap" med T-pain och Lilwayne.
Är det på det här hållet musiken går åt?
Förhoppningsvis kommer det att fungera som kläd-mode , att det kommer och gå i cirkel så man slipper behöva stå ut med dagens musik - som tyvärr går åt fel håll.
För några år sen: vid början av 2000, då var det Trance som fick sin chans att dominera lite över sin store bror: House, men numera är den där riktiga Trance död tyvärr.
Nästan allt som vi kallar idag för Trance har blivit 60 % House, tyvärr, på bekostnaden av Trance
Mellan åren 1996 - 2004 var det mest hard acid trance jag lyssnade på.
Var grymt stort fan av Überdruck, om du nu hört dem.
Varför jag vill blanda house med trance är just därför jag gillar svänget i housemusik men djupet och bredden i trance musik.
Kommer skapa mycket mer melodier i låten jag länka till tidigare för att få en mer Trance känsla. Alltid det jag strävar efter.
lite mer trance-melodier så kommer det nog att bli bra! :) Keep it up och experimentera! Länka gärna slutresultatet sen! :D
Menar du stilen på låten eller själva kvaliteten på produktionen?
http://www.youtube.com/watch?v =YyjDOEubOYE
Sök Braend på YouTube ;)