Jo, jag såg att det länkades en film i en tråd häromdagen där en kille sket på en annan kille. Är det någon som sitter och ruvar på den länken mån tro? Schysst om du länkade den i så fall :)
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
212 e inte ett dugg tyst ifall du nu undrade, kvalitén förövrigt är inte att klaga på. Haft min drygt ett års tid nu och ligger ~34 alla cores på min amd sketprolle aka 955 ^^
Antec Kuhler 620 H20, prisvärd vattenkylning. Ca 500 kr, sen köper du 2 vanliga 120mm fläktar för dom som följer med låter lite för mycket. Sätter dom i push-pull-läge och du har en perfekt kylare som kyler sjukt mycket bättre än en vanlig fläktkylare. För samma pris! :)
Vet inte riktigt om jag får plats med vattenkylning då allt inte är monterat än. Moderkortet är ju inte det största heller så vet inte hur många millimeter fläkten får vara.
Min H100 är tyst som en mus och håller tempen nere på 30 idle, 64 load på min 3770k @ 4.6 Ghz, rekommenderas! Om den är för stort för ditt chassi, H80!
Om du vill ha något billigare, Cooler Master 212 Evo.
Ska du överklocka? I sådana fall rekommendera jag H80 från Corsair, sitter på en 2500k och har dragit upp den i 4.6 Ghz och den högsta tempen Aisuite och coretemp har reggat är 39 grader i Load, rekommenderas!!!
Kör förövrigt med push-and-pull, inte original fläkten!
#11 +1
Edit: #9 vattenkylning tar inte upp mer plats än luft, så vida du inte kör ett custom system eller en H100. Så länge som du har en 120mm fläktplats är de lugnt!
ja men fattar du inte det är ren logik, man kan INTE ha en kallare cpu än luften är i omgivningen, om man inte har något sorts hjälpmedel, typ kväve eller peltier kylare.
Kör man med luft eller vatten är det en omöjlighet att få cpu:n kallare än rummet.
Alltså är din Sensor på cpu:n kass, vilket är ganska vanligt.
#22 Nej. Jag tror inte sensorn är kass. Tänk dig att du suger på en minttablett, efter du är klar blir det förbannat kallt i munnen när du andas in, VOILA effekten av kylpasta.
"Det finns två möjliga svar.
1. All vetenskap i världen har fel och du har rätt.
2. Din temperatursensor visar fel.
Vad tror du själv?" - random @ fz
För hur fan får man ner något till 15 grader när man blåser luft som är 23 grader...
#21 Det är ett känt faktum att det näst intill är omöjligt, iaf med luft, att gå under din egna rumstemperatur. Tänk på att luften som en luft cpukylare blåser på kylflänsen är ifrån insugsfläktarna som i sin tur har luftflöde genom hela burken. om vi säger att det är än 25-30 grader inne i chassit hur i helvete blåser då en fläkt på en kylfläns som tar upp värme bättre än kyla och sedan transformerar sin temperatur genom kylpasta till en CPU som är ca 10x10 och körs i 1-2 Volt. Förstår du hur mycket hetta den generar? Det är fan fysiskt omöjligt att få den i närheten av 20 grader, så länge som du inte lägger isbitar på kylflänsen :P
#16 måste typ kolla på tempen på northbridgen på mobot eller nåt, inte CPUn....
#31 men kylpastan får ju för fan ingen luft på sig. Det sitter en fet kylfläns i vägen... tror du den kan bli kallare än luften som blåser på den, om det är varmare runt om den. När alla ordinära metaller som används till kylflänsar tar upp värme bättre än kyla? It makes no sense, är din CPU kallare än rumstemperaturen så är det en dålig sensor som mäter, för att få ett exakt värde måste du nästan peta in en koppartråd mellan kylflänsen och din CPU som sedan kopplas till en digital termometer....
En del high-end chassin har en sådan termometer, med tillhörande tråd, för att mäta den exakta temperaturen. Tittar du på temperatur genom ett "third-party" program så är temperaturen absolut inte korrekt.
Kan alla som vet hur man laddar ner CPU-Z eller Core Temp sluta skriva om sin CPU temperatur, för ni har verkligen inte lika stor erfarenhet av datorer som ett fåtal andra i denna tråden.
#29 Längtar efter att få se en sensor som visar fel, gogo
#31 Du har en rumstemperatur som är 23 grader, då blåser du även luft som är 23 grader. Hur kan du då kyla något ner till 15 grader med hjälp av den luften?
Vi säger att du sätter din dator ute på ett berg där det är -20 och blåser 10m/s, det kanske känns som om det är -50 ute men det är fortfarande -20. (Värdelöst ex :pPp)
#33 +1, typ.... Tänk på att det är varmare inne i chassit än i erat rum med, en CPU kylare som är monterad över sockeln blåser varm luft inne från chassit och inte från ett insug. det är en massa andra faktorer som spelar med, hur varm processorn och kylflänsen är, och din luft. Som någon konstaterade innan, kör du inte vatten med radiatorn i en ishink eller flytande kväve så kommer du inte under din rums temperatur. Så är det bara, ni som fortfarande tror annorlunda får gärna länka en recension av en luftkylare, som med hjälp av en massa statistik och rätt kalibrerade mät-verktyg kan bevis min motsats :)
Jag har då fan inte läst en recension av en luft eftermarknadskylare där tex sweclockers, overklock.net eller ens tillverkarna själva, uttalat sig om att kylaren skulle kunna få ner CPU tempen under rums temperatur....
Men #35 du är ju så sjukt trög så det inte finns, hoppas nästan att du trollar tbh. Varför köper ens folk CPU kylare? Enligt din teori skulle jag ju bara behöva kleta på lite kylpasta på CPUn så går den under rumstemperaturen, trollphysics FTW?!
Enligt denna studie, som han även med hjälp av en matematisk formell kan räkna ut ungefär vad temperaturen ligger på enligt fysikens lagar. Det finns även en massa statistik han utfört som tex, med det systemet han har kört (mer info i tråden om systemet i länken) så ligger hans CPU temp på hela 51 grader i load om rumstemperaturen är 19 grader. Dessa temperaturer har inte mäts genom en digital sensor på ett moderkort en tillverkare har dragit ditt som en lite rolig extra funktion som inte är kalibrerad eller pålitligt. Dö i en eld nu #38 :)
#40 Hoppas du fick lite tips på bra kylare till en början iaf! :)
Du kanske till och med har lärt dig lite om du inte är lika tjock i skallen som #38 ;)
#38 Då vill jag höra det här från dig. Rumstemperatur på 23 grader, du blåser luft på din kylare som är 23 grader, hur får du då ner temperaturen på din processor under temperaturen som blåser på kylaren?
Jo tack för alla tips. Men jag har stött på problem med mina andra fläktar. Tydligen så finns det ingenstans man kan koppla chassits 2 main fläktar i moderkortet. Så jag måste köpa en adapter också hähä. :/
Vad tror du själv?"
Förklara då det här för mig.
Du har en rumstemperatur på 23 grader, du blåser luft på din kylare som är 23 grader, hur får du då ner temperaturen på din processor under temperaturen som blåser på kylaren?
#57 Det är faktiskt fysiskt möjligt. Dock behöver du fuktiga kylflänsar, när luften blåser kommer vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) att kyla ner under omgivningens temperatur.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Skrivet med min iPhone
Detta är min burk f.ö
Vet inte riktigt om jag får plats med vattenkylning då allt inte är monterat än. Moderkortet är ju inte det största heller så vet inte hur många millimeter fläkten får vara.
Om du vill ha något billigare, Cooler Master 212 Evo.
Kör förövrigt med push-and-pull, inte original fläkten!
#11 +1
Edit: #9 vattenkylning tar inte upp mer plats än luft, så vida du inte kör ett custom system eller en H100. Så länge som du har en 120mm fläktplats är de lugnt!
EDIT: Inte överklockad
#16 du bor ju också i en jävla frys, 15 grader i rummet. fyfan :<
du fattar att du inte kan ha 15 grader på cpu:n när du har 23 grader i rummet.
Om du tar en kall cola med dej i rummet så blir den fan inte 70 grader+ för att det är det i rummet?
Rummet har ju ingen gigantisk vattenkylning runt sej som CPU;n har heller.
Fyfan vad folk kan vara dumma.
Kör man med luft eller vatten är det en omöjlighet att få cpu:n kallare än rummet.
Alltså är din Sensor på cpu:n kass, vilket är ganska vanligt.
Har förövrigt 3770K.
Vad tror du själv?" - random @ fz
För hur fan får man ner något till 15 grader när man blåser luft som är 23 grader...
#22 Nej, ingen logik i det där alls. Min CPU som kyls av H100 sitter som sagt på 23-24 idle, och vissa nätter blir det upp till 30 grader i mitt rum.
Magi eller?
#16 måste typ kolla på tempen på northbridgen på mobot eller nåt, inte CPUn....
#26 Länka en forskningsrapport och jag är övertygad.
Väntar som #29 på en studie som bevis, då jag själv i sånna fall brutit era teorier.
En del high-end chassin har en sådan termometer, med tillhörande tråd, för att mäta den exakta temperaturen. Tittar du på temperatur genom ett "third-party" program så är temperaturen absolut inte korrekt.
Kan alla som vet hur man laddar ner CPU-Z eller Core Temp sluta skriva om sin CPU temperatur, för ni har verkligen inte lika stor erfarenhet av datorer som ett fåtal andra i denna tråden.
Jösses...
#31 Du har en rumstemperatur som är 23 grader, då blåser du även luft som är 23 grader. Hur kan du då kyla något ner till 15 grader med hjälp av den luften?
Vi säger att du sätter din dator ute på ett berg där det är -20 och blåser 10m/s, det kanske känns som om det är -50 ute men det är fortfarande -20. (Värdelöst ex :pPp)
Föfan, har ni inte läst fysik a?
Sen kan man alltid ändra trycket men dä ä fösk
Jag har då fan inte läst en recension av en luft eftermarknadskylare där tex sweclockers, overklock.net eller ens tillverkarna själva, uttalat sig om att kylaren skulle kunna få ner CPU tempen under rums temperatur....
#37 Vart skrev jag det? Hittar du ingen studie eller?
Enligt denna studie, som han även med hjälp av en matematisk formell kan räkna ut ungefär vad temperaturen ligger på enligt fysikens lagar. Det finns även en massa statistik han utfört som tex, med det systemet han har kört (mer info i tråden om systemet i länken) så ligger hans CPU temp på hela 51 grader i load om rumstemperaturen är 19 grader. Dessa temperaturer har inte mäts genom en digital sensor på ett moderkort en tillverkare har dragit ditt som en lite rolig extra funktion som inte är kalibrerad eller pålitligt. Dö i en eld nu #38 :)
Du kanske till och med har lärt dig lite om du inte är lika tjock i skallen som #38 ;)
sjukt nöjd med den. CPUn håller samma temp som rummet i idle.
Skrivet med min Android-mobil
Detta är på min i7 3770K, varför skulle dom satt in en så kass sensor på en såpass ny processor isf?
http://i.imgur.com/uH9OJ.jpg
(Sry för kvallen, men ni borde kunna tyda att det står 24.0 grader)
Mätningarna i Speedfan.
http://i.imgur.com/qkmks.png
Voila.
Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturen där istället, litar inte på SpeedFan pga egna erfarenheter.
Vad tror du själv?"
Förklara då det här för mig.
Du har en rumstemperatur på 23 grader, du blåser luft på din kylare som är 23 grader, hur får du då ner temperaturen på din processor under temperaturen som blåser på kylaren?
Man borde ju göra en kylare som svettas...