Extremt dålig förklaring pga dåligt minne, hoppas någon förstår!
Handlar om en rätt gammal man, som bor i USA och har vart i armen(?), slår ner 1-2 rasister på en buss och blir fångad på kamera och blir känd i nästan hela landet.
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Copy+Paste och lite omgjort från en tråd vi gick lite OffT i:
130-250 militärer skickar vi och 8 JAS Gripen. Tycker det är sjukt dåligt av Sverige att vi skickar militär och plan. Det är tragiskt som fan och tycker att Sverigedemokraterna för engångsskull hade rätt. Dom ville ju skicka hjälporganisationer och pengar för att hjälpa de civila. Det skulle behövas, varför skicka mer militärer när det redan finns militärer från flera länder i Libyen? Allt handlar om att visa upp våra plan så vi får fler köpare! Sorgligt men sant...
Ser ni inte vad ni skriver, hur kan det där vara mänskligt "Se vad de går för" vi kommer bomba i sönder ännu ett land för några fås vinnings skull, detta är helt fantastiskt att det händer 2011, vår art är efterbliven och jag hoppas att Tsunamin sveper oss alla.
#4 Det är några av världens bästa plan (om inte de bästa). vi har inga markmål i Libyen, utan vi skjuter ner plan som finns i luften vilket inte är några så stora problem i dagens krig. Och speciellt inte mot länder som Libyen och dom områdena.
#6 Vi har inga markmål, bara se till att Libyen inte har plan i luften och bombar sitt egna land.
#2 Vi har gått från totalförsvar till insatsförsvar och vi har militära resurser som inte behövs i försvarssyte, jag tycker att vi har ett ansvar att använda dom resurserna till att stabilisera andra länder. Desto mer resurser NATO har, desto bättre.
Dessutom har folket i libyen begärt militärt stöd, det är bra att sverige går till aktivt motstånd mot diktaturer.
Detta är bra reklam för JAS 39 GRIPEN som hittils inte kunnat säljas så pass bra som den borde utomlands på grund av att den inte är testad i strid (riktig strid och ingen övning).
JAS planen kommer endast bedriva spaning för att säkra flygförbudzonen och inget annat, men om någon idiot bestämmer sig för att göra motstånd så får vi se vad planen går för.
Finns fler länder som vill ha våra plan men nekas till dem också, skulle Iran få tag i dessa plan skulle USA skita ner sig. Gäller våra ubåtar också.
#11 Eftersom vi hade ett parti som kom med förslag om hjälporganisationer och pengar/mat osv så tyckte jag att det lät mycket bättre med tanke på hur många länder som redan finns i Libyen. Och ja det är bra att Svenska militärer får jobba, men vi skickade dom till fel land och absolut vid fel tillfälle.
#13 självklart finns det länder som använder JAS, men det är många länder som väljer amerikanska plan istället efter att de kollat på JAS. Ingen vill väl dessutom att länder som fortfarande ligger i medeltiden ala Iran vill ha stridsflygplan.
Men för att svara på din fråga #0 så anser jag att det är helt korrekt. Vi måste sluta vara landet lagom och våga ta ställning till saker och ting. Att skicka ner militär "hjälp" ger den signalen till övriga världen.
Du är inte speciellt begåvad va?
Har du ens följt utvecklingen som har varit?
Jag gissar på att du är typ 16 år och satt och försökte knåpa ihop ett argument som i själva verket är så patetiskt så det är sanslöst.
Om du läser på lite mer om situationen och VARFÖR vi skickar ner flygplan så kommer du själv att inse vad det handlar om.
Jag fattar inte varför, ärligt talat. Vad kan vi göra som inte redan 100 andra stridsflygplan kan? Jag hoppas dom blir nedskjutna och regeringen får så jävla mycket skit för det. Jag förstår att våra soldater bara sitter och degar hela dagarna eftersom vi aldrig r i krig, men om detta används inte som något annat än ett svindyrt tidsfördriv.
#20 Ge oss en enda anledning till varför sverige ska skicka ner flyg till Libyen annat än att slicka USA:s röv. Vi är inte med i NATO och ska därför inte hjälpa dom idioterna.
EDIT:
#2 Regeringen har bestämt sig för att gå på SD:s linje och skicka nödhjälp till Libyen.
#18 Vi kommer bara döda piloter om dom nu vågar att flyga
#20 Hur situationen ens ser ut så behövs våra plan inte där, det finns redan tillräckligt och våra plan skickas för att göra reklam.
#21 +1
#22 Svenska stridspiloter är nog tillräckligt skickliga för att skjuta ner Libyska piloter.
#23 Kul att du tycker som jag :)
#24 +1
#25 Håller med, vore kul men sorgligt om Svenskar blev nedskjutna (Lär inte hända). Kul eftersom regeringen kommer att stå utan tunga när dom ska tala ut. Sorgligt eftersom någon förlorar en nära.
det är hur många länder som helst som skickar plan till libyen och det kostar 200 miljoner att skicka planen, och du tror dom kommer cirkulera över nån arabs huvud och han bestämmer sig för att köpa ett? eller tror du nato köper skitplanen? sjukaste jag hört. verkligen inte vinstdrivande
#22 Jaha så vi ska delta i ett krig för att TESTA våra piloter i strid? Skulle vara roligt om Ryssland gick in i Sverige och dödade våra civila för att de ville testa sina nya vapen i strid.
Tycker att Sverige ska ta ställning och hjälpa de som kämpar mot Ghadaffi i alla fall. Sen om våld är rätt väg att gå kan väl diskuteras, men ibland kan det behövas. Den galna diktatorn kommer att mörda ännu fler om han inte stoppas.
#33 Nej ingen ny terror i Sverige kommer ske till följd av attacker mot Libyen. Anledningen är att Islamisterna själva är emot Kaddafi då han kör sitt egna race med en totalitär stat vilket betyder att han trycker ner Islamisterna som han gör med resten utav befolkningen.
Till alla er som skriver att vi inte borde bomba eller delta:
Hade inte USA och dess allierade varit där hade den där psykopaten Kaddafi slaktat rebellerna utan nåd. Han är inte frisk i huvudet för om han hade vart det så skulle han inte föra krig mot NATO. Han är fullständigt hänsynslös och gör ALLT för att stanna kvar vid makten. Tack vare Internationell hjälp har nu folket en chans mot regimen och livet i behåll, något som inte skulle vara fallet om Herr och Fru "Neutral" hade fått bestämma.
Jag blir äcklad(!) av folk som skriver att ingen borde blanda sig I för det skulle innebära massmord på civilbefolkningen för att de valt att säga sin åsikt! som #39 sa:
"om våld är rätt väg att gå kan väl diskuteras, men ibland kan det behövas"
#40 Sluta upp med att göra kopplingen "Islamister = terrorister"... Det finns hundratusentals människor i Libyen som fortfarande stödjer Ghadaffi och hans så kallade propaganda. Dessa kommer förmodligen inte att ge upp efter Ghadaffi har blivit avsatt. Vilken kan(kommer) resultera i terrordåd i de länder som hjälpt rebellerna av de som tidigare stött Ghadaffi...
#43 Rätta mig om jag har fel, men du anser alltså att vi ska låta Ghadaffi fortsätta med sitt våld enbart för att terrorister kommer att hämnas på oss? Det känns lite som att ge efter. Att låta terroristerna få sin vilja igenom på grund av rädsla är ju precis vad de vill. Då har de lyckats.
ni som vill se mer "action" och att "sverige visar upp sig" "sverige är mesiga" är ju helt sjuka i huvudet. Att vara neutrala är ju det bästa som finns. word up #48 och #45
För att klargöra en sak, JAS planen får INTE skjuta mot markmål. Dom ska patrullera flygförbuds zonen. Så jag tror inte att något JAS plan kommer behöva använda sina vapen..
Tycker det är en bra sak, FN har även frågat Sverige om vi kan assistera med flygplan.
Men _INTE_ för att kriga, det planen ska uträtta är att ha en flygförbudszon (Så inte militären i Libyen kan bomba civilia)
Så om ni nu kanske ska börja läsa nyheter innan ni har en åsikt så vore det ju bra (Inte konstigt att världen ser ut som den gör då mestadel av folket fortfarande inte lärt sig läsa nyheter.)
Btw #0 Äru helt sjuk i huvudet, du vill ha krig så du kan sitta hemma i soffan och käka chips medans andra får kämpa för sitt liv. Du borde tänka över vad du skriver, annars får du kolla på krigsfilmer så bör du förstå hur förfärligt det är (Se annars en dokumentär från nazi tiden så kommer du få en annan åsikt)
Och om vi börjar sälja våran flygplansteknologi till andra länder (Vi har en av de bästa) Hur fan tror du vi kan sedan skydda oss när vi har sålt våran teknologi till fiender?!
Hur sjukt det än kan låta så är krig nödvändiga. Det rensar upp och det försvinner en massa människor. Jorden idag är så överbefolkad så det är sjukligt. Ett stort krig gynnar faktiskt omvärlden.
tbh hade Sverigedemokraterna rätt i denna fråga. Låt USA och de andra hålla på med denna konflikt. Så tar vi emot flyktingar istället, precis som SD säger.
Så nu till folk som säger att SD inte vill ta in några alls, de vill nämligen hjälpa mer flyktingar då jag har för mig att vi bara tar emot 5% flyktingar av alla som kommer hit.
#52 Nej jag är inte sjuk i huvudet, jag har bara mina egna åsikter som alla andra. Jag har sett en hel del nazi/krigs dokumentärer/filmer men jag tycker fortfarande likadant. Alla är speciella på sitt egna sätt, ingen är likadan!
Det enda vi gör är att hjälpa USA att återfå kontrollen över oljan. Men såklart blir vi matade via media med att USA och andra länder är där och hjälper till. Som om dom vore några hjältar.
Man märker hur stor okunskap vissa som kommenterat har och vilka vänstervridna personer det finns, därför så kommer jag inte lägga mig i denna diskussion för ingen av dem som kommenterat här kommer kunna ändra på något så varför inte bara gilla läget?
#59 Får västvärlden kontroll över olja så minskar priset för oss. Det är för mig en rimlig anledning. USA är i stort behov av olja och därmed är det inte konstigt att de agerar som de gör. Kan folk bara förstå att världen styrs av ekonomin och inte av moral? För mig är det bara naturligt. Ser inget fel i det.
Inte?
Upplys mig om annat då =) (finns INTE resurser för de 6.8 miljarder människor som huserar på jorden)
Dom räknar med att vi spränger 7 miljarders gränsen under detta året och ökar till 11 miljarder år 2050.
#40 Du är blind och ignorant. Du ser världen som alla andra vill att du ska se den och du går på propaganda. Har du aldrig någonsin funderat på varför USA gick in i Libyen? Ett av de största oljeländerna i världen?
Den enda skillnaden på detta kriget och kriget i Irak är att man gick till krig i Irak under lögner och falska motiv. Nu gick man dit med en regelrätt anledning men fortfarande bara för att man vill ha tag i oljan.
#65 det finns visst tillräckligt med resurser för att föda 6.8 miljarder människor, grejen är att vi inte fördelar den bra. Problemet är inte överbefolkning skulle mer säga att problemet är pengar, om man fördelade ALL mat i världen jämnt mellan alla människor så skulle alla munnar bli mätta.. :)
#68 Vill fan inte offra min TV och mina datorspel för att fattiga i Afrika ska få käka. Alltså ärligt, det är tydligt att de flesta absolut inte vill offra sin levnadsstandard även om de flesta försöker visa god moral när de pratar om fattigdom med andra människor.
#56 Okej, ja men då kan härmed rösta dig till en av fragbites största idioter. Helt klart den med sämst kunskap i allmäna saker.
"Jag har mina åsikter du har dina" Helt otroligt att du ens kan hävda att du vill att det ska vara krig för att det ska vara spännande, speciellt när du är från Sverige de största fegisarna i historien (Vi hjälper inte ens våra grannländer som blir invaderade istället fortsätter vi hjälpa nazi Tyskland att ta fram vapen medans grannländerna kämpar mot stormakter)
Men iofs det kanske är den alldagliga Svensson. Tur att jag har rötter i Finland isf.
#66 jag trodde det där var självklar fakta.... inte att man ens behöver nämna det med tanke på att allt som USA gör i mellanöstern har med olja att göra. Jag vet att enda anledningen att gå in i Lybien var det faktum att de redan var ovänner, precis som med Irak. Båda länderna hade olja men ingen av dem delade med sig till USA och DÄRFÖR gick de in. Men du måste fortfarande se bortom det där med olja även om det har en nyckelroll i "spelet". Hellre ser jag USA pumpa ut olja än att se folk massakreras på gatan för att de sagt sin jävla åsikt.
#72 Skulle faktiskt vara spännande med krig, eller åtminstone lärorik. Sartre sade att under ockupationen av Paris blev folket sin frihet berövad, ändå hade han aldrig känt sig så fri som då.
Fan vad alla whinar på USA i denna tråd då. Det var ju Frankrike och Storbritannien som pushade igenom flygförbudet efter att Arabförbundet och den libyska oppositionen vädjade efter det, USA tvekade till sista stund och har tom avsagt sig ledarskapet till operationen. Khadaffi använder sig av stridsflyg för att slå ned ett uppror, världen reagerar, är det så konstigt? Vad skulle världen ha gjort? Stoppat huvudet i sanden och låta Rwanda historien upprepa sig? Härligt att se FN inte kör pussystyle denna gången. Förvånat över att fb blivit så vänster på senaste tiden.
Saken är ju den, #0, att dom planen som blir ditskickade får inte göra någonting. Dom får inte skjuta plan, dom får inte skjuta marktrupper. Ingenting, förutom att försvara sig själva om dom blir beskjutna. Det kostar sverige 200 miljoner att skicka dit planen, tydligen, och till vilken nytta? Det som kan hända är att planen själva blir nedskjutna. Ovärt.
#77 Plan får de skjuta, markmål får de inte skjuta. Problemet är att Khadaffi knappt har några plan kvar. Det de dock kommer att hjälpa till med mest är spaning och patrullering vilket gör att NATO-länderna kan utföra bombningar istället
Rätta mig om jag har fel för jag har inte läst alls om detta typ.
Men har inte gaddafi dödat många utav sitt eget folk? Då är det väll omvärldens plikt att åka in och hjälpa till i landet. Att styra upp den så den får riktig politik osv.
Varför ska Sverige inte hjälpa till att skydda den befolkningen som finns i libyen?
Sedan skickar vi väll plan för att förhindra att han bombar ner sitt eget folk. Jag ser inte vart det dåliga är?
#73 Säg de från början det förklarade ditt allmäna problem (Jepp ryssar är troligtvis mest hatade i hela världen) Btw om det är nåt land som borde veta konsekvenserna av krig så är det väl ändå de från Ryssland?
T.ex finska vinterkriget var ju inte någon succé för er.
#74 Muammar Gaddafi har suttit vid makten i 42 år. Det verkar knappast konstigt att USA skulle gå in i landet just vid detta tillfället, mitt i en oljekris... Att dom är ovänner har knappast något med kriget att göra.
Sen kommer folk att dö oavsett vilket. Man måste fråga sig om det faktiskt är värt att dra i krig och döda hundratusentals människor för att man vill rädda dom... Kriget i Irak skulle t.ex. inte ta mer än ett år men det har hållt igång sedan 2002 och kriget i Afghanistan har varat ända sedan Bill Clinton var president. Det skulle inte förvåna mig om detta kriget också kommer att vara i ett helt årtionde.
Jag tycker det är helt åt helvete att vi är där. Vad fan ska vi göra där, speciellt nu? Så typiskt Sverige/Svenskt att dyka upp precis när läget har börjat bli lugnt och riskfritt. Det enda vi gör just nu är att sparka på några som redan ligger för att få en del av rampljuset och förhoppningsvis en del av kakan. Att politikerna väljer att spendera 200 miljoner för att åka ner dit och flasha lite säger mycket om hur saker och ting egentligen ligger till, det enda vi gör just nu genom att vara där är att slicka olika länder i röven. Om allt var enligt sanningen skulle vi inte ens tagit del av det i dagsläget.
Att folk rättfärdigar det med att "vi kanske får sålt ett plan eller två" är ju bara så jävla fel, tänker människor bara på pengar? Det är precis vad det kriget handlar om i alla fall, enbart pengar och maktbevisning.
Visste ni att Sverige år 2009 firade 200 år av fred? Slut på det nu när vi är en del av the big guys.
Och för att delta lite i diskussionen som är kring varför kriget ens finns. Officiellt är anledningen att vi är där för att hjälpa befolkningen som vi tydligen älskar så jävla mycket, vi älskar ju alla människor och vill allas bästa, eller? Galna diktaturer finns på väldigt många ställen där exakt samma sak som sker i Libyen sker och har pågått i stor utsträckning. Varför hjälper vi inte dom med? Varför stöttar vi inte de ländernas befolkning genom att göra samma sak? Att 'vi' enbart går in i länder där det finns finansiell vinst är för mig ett tydligt tecken på vad det egentligen handlar om. Ett sådant snedsteg som Gadaffi gjorde då han gick till motgrepp mot rebellerna på ett sådant sett var precis vad alla väntade på, för det var precis vad som behövdes för att kunna åka ner dit och plundra hela skiten på allt utan att folk skulle ifrågasätta det då 'dom' kan ge en bra anledning till varför det sker.
Vad många inte heller vet som också säger en hel del är att Libyen faktiskt är ett land i Afrika där en mycket stor del av folket faktiskt mår bra (med HDI mått det bästa), ett välfungerande land som går i rätt riktning på flera olika sett. Ett mycket rikt land med en ljus framtid, något som sticker mycket i ögonen på västvärlden. Visst, dom är en diktatur och det är nästan aldrig bra, men det är fan nästan vart enda jävla land i Afrika och där har vi inte en tanke på att gå in, trots att flera diktatur regimer där missbrukar sin makt otroligt mycket mer.
Kortfattat: Det handlar enligt mina teorier enbart om att störta en regering som ses som ett hot mot olika länder i västvärlden och också ett krig som behövs av anledningen att man behöver resurserna som blir tillgängliga då man tar över landet.
#85 Grabben detta är internet, att anse ens personlighet på internet är som att gissa sig fram. Jag driver me dig för att ja hade så jäkla tråkigt dock har du fortfarande konstiga idéer.
Tror inte detta har något med att visa upp planen så andra vill köpa dem, utan mer att vi sak visa världen att Sverige är emot diktatur, så svårt var det inte att fatta.
Tycker det är en 50/50 här om man ska skicka flygplan eller lyssna på SD och hjälpa dom som behöver det.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Copy+Paste och lite omgjort från en tråd vi gick lite OffT i:
130-250 militärer skickar vi och 8 JAS Gripen. Tycker det är sjukt dåligt av Sverige att vi skickar militär och plan. Det är tragiskt som fan och tycker att Sverigedemokraterna för engångsskull hade rätt. Dom ville ju skicka hjälporganisationer och pengar för att hjälpa de civila. Det skulle behövas, varför skicka mer militärer när det redan finns militärer från flera länder i Libyen? Allt handlar om att visa upp våra plan så vi får fler köpare! Sorgligt men sant...
Folket i Libyen har ju bett om militärt stöd, så jag ser inget fel med det. Det kommer alltid krävas dödsfall för att störta en diktatur.
#6 Vi har inga markmål, bara se till att Libyen inte har plan i luften och bombar sitt egna land.
60-talet...
Dessutom har folket i libyen begärt militärt stöd, det är bra att sverige går till aktivt motstånd mot diktaturer.
JAS planen kommer endast bedriva spaning för att säkra flygförbudzonen och inget annat, men om någon idiot bestämmer sig för att göra motstånd så får vi se vad planen går för.
Finns fler länder som vill ha våra plan men nekas till dem också, skulle Iran få tag i dessa plan skulle USA skita ner sig. Gäller våra ubåtar också.
#11 Eftersom vi hade ett parti som kom med förslag om hjälporganisationer och pengar/mat osv så tyckte jag att det lät mycket bättre med tanke på hur många länder som redan finns i Libyen. Och ja det är bra att Svenska militärer får jobba, men vi skickade dom till fel land och absolut vid fel tillfälle.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :P
Men för att svara på din fråga #0 så anser jag att det är helt korrekt. Vi måste sluta vara landet lagom och våga ta ställning till saker och ting. Att skicka ner militär "hjälp" ger den signalen till övriga världen.
Du är inte speciellt begåvad va?
Har du ens följt utvecklingen som har varit?
Jag gissar på att du är typ 16 år och satt och försökte knåpa ihop ett argument som i själva verket är så patetiskt så det är sanslöst.
Om du läser på lite mer om situationen och VARFÖR vi skickar ner flygplan så kommer du själv att inse vad det handlar om.
håller med #2 fullständigt
#20 Ge oss en enda anledning till varför sverige ska skicka ner flyg till Libyen annat än att slicka USA:s röv. Vi är inte med i NATO och ska därför inte hjälpa dom idioterna.
EDIT:
#2 Regeringen har bestämt sig för att gå på SD:s linje och skicka nödhjälp till Libyen.
#20 Hur situationen ens ser ut så behövs våra plan inte där, det finns redan tillräckligt och våra plan skickas för att göra reklam.
#21 +1
#22 Svenska stridspiloter är nog tillräckligt skickliga för att skjuta ner Libyska piloter.
#23 Kul att du tycker som jag :)
#24 +1
#25 Håller med, vore kul men sorgligt om Svenskar blev nedskjutna (Lär inte hända). Kul eftersom regeringen kommer att stå utan tunga när dom ska tala ut. Sorgligt eftersom någon förlorar en nära.
Då hade det nog inte varit så roligt längre.
Tur att kvällens fotbollmatch erbjuder en anfallsformation med målskapare och målgörare hela bunten! Äntligen, slut på det passiva skitspelet. :'D
Till alla er som skriver att vi inte borde bomba eller delta:
Hade inte USA och dess allierade varit där hade den där psykopaten Kaddafi slaktat rebellerna utan nåd. Han är inte frisk i huvudet för om han hade vart det så skulle han inte föra krig mot NATO. Han är fullständigt hänsynslös och gör ALLT för att stanna kvar vid makten. Tack vare Internationell hjälp har nu folket en chans mot regimen och livet i behåll, något som inte skulle vara fallet om Herr och Fru "Neutral" hade fått bestämma.
Jag blir äcklad(!) av folk som skriver att ingen borde blanda sig I för det skulle innebära massmord på civilbefolkningen för att de valt att säga sin åsikt! som #39 sa:
"om våld är rätt väg att gå kan väl diskuteras, men ibland kan det behövas"
Kunde inte sagt det bättre!
Men förmodligen är det väl som många andra säger, Visa upp planen för att i framtiden få köpare..
#48 Det kan aldrig bli fred.
Men _INTE_ för att kriga, det planen ska uträtta är att ha en flygförbudszon (Så inte militären i Libyen kan bomba civilia)
Så om ni nu kanske ska börja läsa nyheter innan ni har en åsikt så vore det ju bra (Inte konstigt att världen ser ut som den gör då mestadel av folket fortfarande inte lärt sig läsa nyheter.)
Btw #0 Äru helt sjuk i huvudet, du vill ha krig så du kan sitta hemma i soffan och käka chips medans andra får kämpa för sitt liv. Du borde tänka över vad du skriver, annars får du kolla på krigsfilmer så bör du förstå hur förfärligt det är (Se annars en dokumentär från nazi tiden så kommer du få en annan åsikt)
Och om vi börjar sälja våran flygplansteknologi till andra länder (Vi har en av de bästa) Hur fan tror du vi kan sedan skydda oss när vi har sålt våran teknologi till fiender?!
Hur sjukt det än kan låta så är krig nödvändiga. Det rensar upp och det försvinner en massa människor. Jorden idag är så överbefolkad så det är sjukligt. Ett stort krig gynnar faktiskt omvärlden.
Så nu till folk som säger att SD inte vill ta in några alls, de vill nämligen hjälpa mer flyktingar då jag har för mig att vi bara tar emot 5% flyktingar av alla som kommer hit.
Vi hjälper till, men på ett annat sätt.
Människor dör.. skönt?
Inte?
Upplys mig om annat då =) (finns INTE resurser för de 6.8 miljarder människor som huserar på jorden)
Dom räknar med att vi spränger 7 miljarders gränsen under detta året och ökar till 11 miljarder år 2050.
Den enda skillnaden på detta kriget och kriget i Irak är att man gick till krig i Irak under lögner och falska motiv. Nu gick man dit med en regelrätt anledning men fortfarande bara för att man vill ha tag i oljan.
"Jag har mina åsikter du har dina" Helt otroligt att du ens kan hävda att du vill att det ska vara krig för att det ska vara spännande, speciellt när du är från Sverige de största fegisarna i historien (Vi hjälper inte ens våra grannländer som blir invaderade istället fortsätter vi hjälpa nazi Tyskland att ta fram vapen medans grannländerna kämpar mot stormakter)
Men iofs det kanske är den alldagliga Svensson. Tur att jag har rötter i Finland isf.
BTW, haft en dålig dag? Du verkar väldigt sur över mina åsikter.
Men har inte gaddafi dödat många utav sitt eget folk? Då är det väll omvärldens plikt att åka in och hjälpa till i landet. Att styra upp den så den får riktig politik osv.
Varför ska Sverige inte hjälpa till att skydda den befolkningen som finns i libyen?
Sedan skickar vi väll plan för att förhindra att han bombar ner sitt eget folk. Jag ser inte vart det dåliga är?
T.ex finska vinterkriget var ju inte någon succé för er.
#83 Du är verkligen inte schysst alls, är förvånad om du har kompisar alls :/ Men ska inte slösa mer tid på dig. :)
Sen kommer folk att dö oavsett vilket. Man måste fråga sig om det faktiskt är värt att dra i krig och döda hundratusentals människor för att man vill rädda dom... Kriget i Irak skulle t.ex. inte ta mer än ett år men det har hållt igång sedan 2002 och kriget i Afghanistan har varat ända sedan Bill Clinton var president. Det skulle inte förvåna mig om detta kriget också kommer att vara i ett helt årtionde.
Dock, istället för att lägga 200miljoner(?) på att åka ner och spana bara, så kunde vi varit tillhanda med mat osv istället.
Att folk rättfärdigar det med att "vi kanske får sålt ett plan eller två" är ju bara så jävla fel, tänker människor bara på pengar? Det är precis vad det kriget handlar om i alla fall, enbart pengar och maktbevisning.
Visste ni att Sverige år 2009 firade 200 år av fred? Slut på det nu när vi är en del av the big guys.
Och för att delta lite i diskussionen som är kring varför kriget ens finns. Officiellt är anledningen att vi är där för att hjälpa befolkningen som vi tydligen älskar så jävla mycket, vi älskar ju alla människor och vill allas bästa, eller? Galna diktaturer finns på väldigt många ställen där exakt samma sak som sker i Libyen sker och har pågått i stor utsträckning. Varför hjälper vi inte dom med? Varför stöttar vi inte de ländernas befolkning genom att göra samma sak? Att 'vi' enbart går in i länder där det finns finansiell vinst är för mig ett tydligt tecken på vad det egentligen handlar om. Ett sådant snedsteg som Gadaffi gjorde då han gick till motgrepp mot rebellerna på ett sådant sett var precis vad alla väntade på, för det var precis vad som behövdes för att kunna åka ner dit och plundra hela skiten på allt utan att folk skulle ifrågasätta det då 'dom' kan ge en bra anledning till varför det sker.
Vad många inte heller vet som också säger en hel del är att Libyen faktiskt är ett land i Afrika där en mycket stor del av folket faktiskt mår bra (med HDI mått det bästa), ett välfungerande land som går i rätt riktning på flera olika sett. Ett mycket rikt land med en ljus framtid, något som sticker mycket i ögonen på västvärlden. Visst, dom är en diktatur och det är nästan aldrig bra, men det är fan nästan vart enda jävla land i Afrika och där har vi inte en tanke på att gå in, trots att flera diktatur regimer där missbrukar sin makt otroligt mycket mer.
Kortfattat: Det handlar enligt mina teorier enbart om att störta en regering som ses som ett hot mot olika länder i västvärlden och också ett krig som behövs av anledningen att man behöver resurserna som blir tillgängliga då man tar över landet.
Jag är lite off vad de gäller plan o sånt, är Jas något av världens bästa eller varför just våra JAS plan?
Och ingen allmänbildning what so ever.
Tycker det är en 50/50 här om man ska skicka flygplan eller lyssna på SD och hjälpa dom som behöver det.