lära sig spela gitarr/sjunga
Hej,
Funderar om någon i Umeå har bra koll på vem/vars man ska gå om man vill lära sig spela gitarr samt sjunga?
Jag snackar inte om att sjunga som värsta popsångaren, utan bara enkelt så att man skulle kunna sjunga i en kör tex utan att vara rädd för att man låter alldeles för kass.
Jag vet att man måste ha talang, men som med allt annat så kan man faktiskt lära sig hyfsat oavsett en medfödd talang.
Jag kunde sjunga när jag var yngre, innan jag hamnade i målbrottet för typ 12 år sen eller något, sen dess har jag varit totalt värdelös.
Aha, vad nice, har du koll på vad för enkel gitarr man kan börja med och eventuellt vilka öppettider de har?
Vad gäller sång så brukar själva andningstekniken fungera. Du vet hur man blåser upp en ballong? Ungefär så fungerar sång. När du andas ut, det är då du ska sjunga. När luften tagit slut i lungorna, tar du in luft igen och fortsätter på samma sätt. Sådant går att hitta @ google + youtube.
Annars är det väl att kunna hitta och sätta rätt toner. Detta är betydligt svårare då det beror på gehör och röstomfång. Något som kräver övning och tid.
Det är mycket bättre att lära sig själv. Du utvecklar en egen stil och ett eget sound. Grunderna som är viktigast för att lära sig spela gitarr finns allt på nätet, allt från guider i text till videor på youtube...
Finns massor med lektioner på youtube!
Hur sjunger man genom att andas inåt? Är väl förfan självklart att man sjunger då man andas ut..
"När du andas ut, det är då du ska sjunga"
Var där hittar du --> "Hur sjunger man genom att andas inåt?"
#16, jag kan i alla fall spela gitarr, jag har en anständig pitch och ett utmärkt gehör. Det är vad jag har i huvudet. Och jag lyckades åstadkomma detta UTAN fragbite-trådar och mentorer! Jag förstår att detta deprimerar dig för att du är musikaliskt inkompetent. Men att ifrågasätta vad jag har i huvudet när du inte kan ett jävla piss är bara löjligt. Men det är en helt annan diskussion. PUSS OCH VINTERKRAM MIN TONDÖVA FRAGBITE-VÄN!!!
Det finns också en anledning till varför man säger "övning ger färdighet".
Ett tips är att inte försöka dig på att spela gitarr och sjunga samtidigt. Innan du gör det måste du ha automatiserat ditt gitarrspelande, du ska inte behöva tänka på vad du gör, det ska mer eller mindre sitta i ryggmärgen. Du ska inte behöva fundera på hur ett ackord ser ut eller var du ska sätta fingrarna. När du har kommit till det stadiet, då kan du börja sjunga och spela samtidigt! :)
Att du väljer att gå in och lägga en sådan kommentar säger mer om dig som människa än vad de säger om mig som gitarrspelare.
För övrigt är jag otroligt lycklig, och musikalisk inkompetent är jag inte heller lilla vän :)
#19 tack för tipset! :)