Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Intim mäktighet

Postat av Nineteentwenty den 1 Oktober 2012, 01:14
23 kommentarer · 384 träffar
Hej.

Efter att ha skruvat min dygnsrytm något så fantastiskt hårt, har jag bestämt mig för att dygna. Eftersom jag vaknade i dag kl. 18 borde det inte innebära några större problem.

Det jag letar efter är filmer som ger upphov till mäktiga rysningar, trots att filmens story i sig nödvändigtvis inte är särskilt mäktig. Inget pompöst rädda-världen-tjafs. Inget för teatraliskt eller storslaget.

Ett fåtal exempel på filmer av denna typ, som jag sett och älskat:

Dead Poets' Society - utspelar sig på en skola, relativt få karaktärer, tittaren känner dem alla efter ungefär tjugo minuter. En intimt, litet samhälle, men en mäktig film.

A Beautiful Mind - jag vet, han vann Nobelpriset till sist, men det som enligt mig var mest intressant var dramat kring John Nash, hans fru, samt hans intensiva kämpande mot sjukdomen. Nobelprisutdelningen var dock ett extraordinärt slut på denna historia.

Fight Club - också med relativt små proportioner. Ett drama som främst följer en, två individer. Mycket intressant.

Jag söker alltså intimt men mäktigt. Jag vill, genom att se film, kunna uppnå insikter om människan och tillvaron, vänskapen och kärleken.

Tack på förhand, och tipsa på!

Vilken var bäst?

9 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

23 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 23 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..