Tog mig i kragen för några månader sen och bestämde mig för att faktiskt göra en riktig låt istället för att bara leka runt som man oftast gör när man drar fram guran.. Jag har skrivit melodi samt text. Resultat hörs nedan :)
Jag och min kusin som spelar. Han på gitarr, jag på piano, båda sjunger. Varken han eller jag är riktiga sångare (och vi lade inte ner så mycket tid på det heller..) men jag tycker inte det låter helt hemskt åtminstone :) Pratat med en del bekanta som är sångare och det kan hända att en ny version släpps (då på youtube med film & so on så det blir lite roligare)
Lämna gärna kritik :)
http://myspace.com/the_andsun
Skrivet med min Android-mobil
#2, #3, Vad spelar det för roll och vad hade ni hellre velat ha? Det är inte svårare att klicka på en stor play-knapp på myspace än soundcloud eller diverse andra ställen :/
Blev det ingen kritik? :C
Also, röstar ni dålig / kass får ni gärna säga vad som var kasst med så man kan bättra sig till nästa låt :O
btw det är fragbite, ta inte pollen seriöst! Ta. Aldrig. Pollen. Seriöst.
Skrivet med min Android-mobil
Lite konstruktiv kritik ska ni få :)
Tänkt på att jobba mer med paneringen av de olika spåren. Det blir för mycket i mitten och därav mycket slaskigt, som en smet ungefär.
Lite reverb kan ni allt slänga på rösterna, så smälter de ihop lite mer.
Kompressor på varje spår + Kompressor på slutmixen.
Hoppas ni inte tar illa upp av mina punkter nu, vill bara väl :).
Musiken på fragbite lever!
Martin
Sång ska vi jobba på, om jag inte låter någon annan vettig sjunga istället.
Vad gör kompressorn? :O
Är bara glad att få konstruktiv feedback så nejnej inte tar jag illa upp :)
Om vi säger att du har en ljudfil inspelad, så komprimeras dem ihop lämpligt för att slippa de just "onödiga" frekvenskerna. T.ex. en kompressor bestämmer hur mycket "in your face" du vill ha dina vocals. Alltså attack och release vid pressade tillfällen.
Träna sång själva istället!! Det är sjutton gånger roligare att sjunga sina egna låtar, det gäller bara att sjunga mycket, träna träna träna.
Martin :)
Ska tänka på det när jag mixar ihop den, får ta och prova leka lite i mixen för den gamla låten med då så kanske det låter ännu bättre :)
Hmm, problemet är väl att man ska ta sig tid och lära sig med. Jag sjunger inte så mycket sånhär musikstil egentligen, jag är metalsnubbe & screamar + höga pitchar & so on, lite mer metalcore-stuk. Sjunger nästan bara höga toner och snabbt / hårt / argt. Men man får väl lära sig, förlorar ju inte direkt något på att lära mig sjunga mer :)
Jag spelar in lite, har väll lite oseriösa låtar p.g.a. detta fb-idol, men lyssna om du har lust. :)
http://soundcloud.com/martinan derssoncarlen
Hi-haten är varierad lite faktiskt, men det blir fortfarande dött. :(