Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

[GUIDE] How to find music

Postat av Heavydude den 13 Maj 2011, 23:05
10 kommentarer · 272 träffar
Hejsan mina kära Fragbiter's!

Det ni nu inom kort kommer läsa är en liten guide. En guide för de som är lite halvt lata och gärna tar emot andras hjälp när det i själva verket egentligen ej behövs.

Det jag pratar om är förstås de som ber oss andra att leta på en låt som de sett i någon Youtube-video, fragmovie, radion etc.

Nu ska jag lära er 3 simpla knep som möjliggör det för er som inte vet hur man gör att leta på en låt alldeles själv!

1. Ta videon/musiken och spela upp den, lyssna om de sjunger i låten eller om det bara är musik som spelas. Vi låtsas nu att det är någon form av sång som spelas upp, då är ditt uppdrag nu att lyssna på sången och försöka tyda så många ord som möjligt.

När du nu har lyssnat och skrivit ned orden eller någon mening, (t.ex refrängen) så ska du nu skriva in orden i någon slags söktjänst, kan rekommendera "Google.se" . Jag hoppas för gudskelov att ni någon gång har använt er av Google så ni vet hur det fungerar, för det tänker jag inte gå in på idag, tyvärr.

När ni skrivit ned så många ord eller meningar ni kan ur sången som ni uppfattade så gör en sökning på det ni skrivit ned och se vad som poppar upp. Det kan komma några alternativ med låtar som innehåller nästintill samma ord och meningar. Därför kan det vara bra att ta ett namn på en låt som kommer upp när du sökt på Google och söka på namnet på Youtube.se och lyssna om det är den som just du söker efter.

Ja, om nu inte ovanstående mot förmodan ej skulle fungera, så kan du konstatera att du antingen har lyssnat och skrivit lite knasigt eller så har du bara hittat en väldigt annorlunda låt. Därför kan det vara bra med ytterligare ett alternativ, kanske inte det snabbaste men det fungerar om man är tålmodig.

2. Vi säger att du sitter på Youtube och kollar på någon Fragbite:are's nya fragmovie som denne lagt upp, då finns det ju en funktion som kallas för kommentera. Den brukar användas flitigt om videon i fråga är bra, då brukar det även vara någon stackare som inte läst denna guide som frågar efter låt namnet. Har man tur så är det någon som gjort som jag berättar i tips 1 och klarat det och kommit på vad låten heter och på så vis kan man också få reda på vad det spelas för musik. (Tänk er, nästa gång kanske det är ni som svarar på vad låter heter och kan glänsa där bland alla frågande kommentarer).

Här nedan kommer jag klämma in två alternativ i ett för att verka lite flexibel och smidig.

3. För det första, en ganska enkel men det kan ta tid innan man får svaret som man vill ha. Det jag pratar om är självklart att skicka ett meddelande till personen i fråga som laddat upp videon. H*n har oftast koll på vad låten heter som används i videon.

3.2 Nuförtiden när tekniken brakar framåt med stormsteg så finns det både program och säkerligen s.k appar som fungerar på följande vis. Du spelar upp en snutt av låten som du vill veta vad den heter genom högtalarna och använder t.ex mobilen och spelar in snutten med hjälp av ett musik igenkännings program (Det heter TrackID i de flesta mobiler).

Programmet gör sitt och har du tur så poppar det inom kort fram en ruta som berättar att låten heter "XyXyX xXx" och du kan då söka på den på "Google" eller "Youtube" och få fram den och lyssna på den.

Och med detta sagt så hoppas jag att jag har hjälp i alla fall någon med att hitta den där låten som var så bra, den som man hörde på radion häromdan utan att få veta vad den heter. Så lycka till med sökandet efter musik här framöver!

Cheers!
Föregående tråd
Nästa tråd

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..