×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ljuga om belastningsregister för arbetsgivare

Postat av MoppeMatte den 13 Juli 2017, 19:31
10 kommentarer · 3 844 träffar
Hallådär! finns tl;dr längst ner :)

jag har var på arbetsintervju för några veckor sen, senare samma dag så ringde de och sa att de vill anställa mig. Men jag skulle begära ut mitt belastningsregister och ta med det till dem när vi ska skriva på anställningsbeviset.

På arbetsintervjun frågade hon om jag förekom i belastningsregistret eller nått sånt och jag svarade nej eftersom det var de jag trodde.

Nu har jag fått hem det och det visade sig att jag förekom.
en riktig skitgrej "ej iakttagit väjningsplikt" eller nått sånt, missade högerregeln men det var inte ens nära en olycka, snubben som kom från höger stod helt stilla och jag gled förbi utan problem, dock med en civilare bakom mig

men iallafall, i utdraget står det "Om du inte förekommer i belastningsregistret medföljer inget registerutdrag"

och sen
"Syftet med registerutdraget är att du själv ska få information om de uppgifter som eventuellt finns om dig. det är inte lagstiftarens mening att utdraget ska användas som ett intyg för att visa att du inte är straffad. Av det skälet är utdraget inte sidnumrerat."

Så skulle jag kunna ljuga och bara visa första lappen för arbetsgivare?
finns inte på lexbase så har svårt att se att hon kommer kolla upp det djupare.
eller om jag berättar det förstår hon att det är en skitgrej och ger mig jobbet iallafall?

"TOO LONG; DIDN'T READ."
finns i belastningsregistret för en trafik-skitgrej, finns inte med på lexbase, kan man ljuga för arbetsgivaren och bara visa att jag har begärt ut mitt belastningsregister? finns inte med på lexbase så arbetsgivaren har ingen anledning att misstänka att jag förekommer i belastningsregistret.

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..