×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
6

Ett par råd och åsikter om livet och allt emellan

Postat av Paulie AB den 25 November 2016, 23:06
10 kommentarer · 746 träffar
Tänkte göra denna tråd under en längre tid, men avvaktade tills fritiden var vänligare med mig. Väldigt många gånger har jag sett på Fragbite unga människor som är kluvna kring sina framtidsplaner, ifall naturvetenskapslinjen är svår, vad dem ska göra efter gymnasiet, vilken utbildning som skall väljas därefter, studieteknik et cetera. Det är också en del människor som, genom årens gång, skickat PM till mig kring allt mellan himmel och jord.

Dessa är frågor som vi alla ställs inför i våra liv, många av oss fler än en gång, och det är definitivt dilemman som är svåra att tänka igenom med ett klart huvud. Har dessutom själv sett många människor som har valt att ändra riktning i livet vid en senare ålder för att kändes som att puzzelbittarna inte föll på rätt plats. Med hänsyn till ovanstående önskar jag genom denna tråd att framhäva ett par poäng som man ska vara försiktig kring samt vara försiktig för, som ur mina egna personliga erfarenheter är viktiga.

1. Dröm, men ha ett väldefininerat mål.

Ställ dig fråga kring vem du är och vart dina intressen föreligger. Vi har alla drömmar om att vara nästa supertar DJ som spelar nyaste låtarna inför 10.000 åskådare eller bli nästa proffs inom ett spel. Tyvärr är detta inte alltid realitetsförankrad och vi måste anpassa oss till - tråkiga - samhällsnormer och arbeten. Det är alltid positivt att ha hjärtat på rätt plats, men ibland måste man också tänka på att ens excentriska önskemål kanske inte kommer att uppfyllas. Tänk på att ditt framtida yrke är något du kommer att arbeta med i väldigt många år framöver. Ta hand om dig själv och se till att välja rätt.

2. Hur ser ditt mål ut på framtidens arbetsmarknad?

Vi vill alla ha det stora fina huset, den fina bilen, den fina båten. Men dessa finns i begränsade antal samt lever vi i ett samhälle där konkuransen växer markant. De som är bra inom sitt arbetsområde ofta anammar sig kunskaper samt erfarenheter som accelererar deras tilväxt och lön. Ifall du har ett väldefinierat mål, försök lista ut, fråga samt läs kring hur pass mycket behov kommer det att vara när du är färdig utbildad. Tänk på att inom 10 år du kommer att vilja lämna Sverige. Kommer din utbildning att vara värd något i ett annat land, på en annan marknad? Hur stort behov är det, och främst, hur pass mycket kan man fördjupa sig i ett specifik område?

3. Livet är fylld av besvikelse. Glöm inte vad du vill.

För ett par år sedan var jag på date med en tjej som var läkarstudent. Vid talade och hon, skämsen berättade om att vilja syssla med neurokirurgi i framtiden, men att detta är väldigt svårt. Jag frågade varför hon tycker det. Hon svarade att "alla runtomkring mig säger det". Jag frågade ifall hon har pratat med neurokirurger som kan erbjuda ett erfaren svar på hennes fråga, svaret var "nej".

Åsikter från folk utan inblick om saker och ting finns dime-a-dozen. Folk har också ofta en tendens att försöka trycka ner en och säga att ens mål är inte nåbar. Det har hänt mig och det har antagligent hänt dig också. Mitt förslag är att alltid hitta din egen väg och naturligtvis, se till att TESTA din teori själv. Min grundregel är att inte ta någon på alltför stort allvar. Missförstå mig inte. Ta hänsyn till ett råd från människor, men se till att du själv bildar en erfarenhet kring ditt mål.

Att någon annan har det lättare i livet betyder inte att DU inte kan göra detsamma. Det bara krävs att du fokuserar på arbetet framför dig och lyckas anpassa dig själv och dina personlighetsdrag så att dessa överensstämmer med dina mål.

4. Evaluera dig själv. Ofta.

Självförtroende kommer från förmågan att se ens svara sidor och ta itu med dessa. Vi gillar att vara oärliga med oss själva för att det är lätt. Se dig själv i spegeln och räkna ut dina starka, men främst dina svaga sidor. Sätt sig ensam på ett café och skriv ner dina svaga punkter och därefter arbeta fram med var och en. Hur kan du ta itu med detta? Vad är nästa steg? Försök hitta punkten som ligger som anledning till något negativt i ditt liv. Ex: Är du överviktigt? Vill du bli av med det? Lägg upp en skriftigt plan på vad som krävs för att ändra på detta och håll dig vid det.

När du kommer till den punkten där du har, åtminstone, en välfungerande insikt kring ditt liv, kan du känna dig bekväm med detta och inte låta det vara en svaghet. Du kommer att således bygga upp din personlighet och vara mer respekterad.

5. Var vänlig. Även om det är svårt.

Jag är själv en impulsdriven människa som kan gå från 0 till 100 på en sekund, i synnerhet när det handlar om orättvishet. Vad du än gör, respektera alla människor i din omgivning, oavsett om dessa rent hierarkiskt är under eller över en. Det är enbart frustrerade människor som uppför sig på ett inadekvat sätt. Se till att inte vara en av dem. Respektera alltid dina medmänniskor och ifall dessa gör ett misstag, dra dem åt sidan och förklara det på ett bra sätt. Det kommer att uppskattas.

6. Känn till ditt värde.

Till skillnad från punkt 4, detta har att göra mer på ett arbetsplats. Vet vad du är värt för verksamheten, hur mycket du behöver dem och hur mycket dem behöver dig. Är du lättersättlig?

7. Ha förmågan att läsa mellan raderna.

Väldigt många gånger har sjukhuset där jag arbetar, haft brist på personal som kunde ta jourer på kort varsel. Jag erbjöd mig väldigt många gånger att offra min fritid för att kunna hjälpa verksamheten. Detta uppskattades alltid och belönades sedanefter.

8. Läs. Alltid.

Även när du har valt ditt yrke och kommit till att arbeta med det, läs om olika områden. Vidga dina vyer. Se till att inte stagnera och enbart vara fokuserat på en enda sak, utan försök att alltid hålla upp en allmänkunskap och allmänbildning om saker och ting.

Ovanstående är ett par tips som jag har personligen kommit till insikt med genom årens gång. Kanske det hjälper dig, kanske inte. Världen och allt som den omfattar är subjektivt. Oavsett, jag önskar dig lycka till i att uppnå dina mål.

——

Kommer att copy-paste(a) här en konversation mellan mig och en FB-medlem 2012 kring studieteknik. Detta är min modus operandi som har hjälpt mig genom årens gång:

SV: Studieteknik
Beror på texten. Ifall det är en lista så brukar jag skriva ner det, dela på det och repetera det ett par gånger.
Ifall det är berättande text, det gäller enbart att repetera. Vi säger att man måste plugga en 200 sidors bok utantill. Det jag gör är att börja skriva dem viktigaste sakerna ner. Detta tar en hel del tid, så det är därför det är viktigt att börja tidigt med att plugga.Efter jag har skrivit ner dem viktigaste så läser jag hela boken en gång till. Sedan en tredje gång. För mig så tar det runt 3 st. genomgång för att vara säker på att jag klarar av provet. Ifall man siktar på högre betyg, tja, läsa boken upp till 5 gånger.Jag använder dessutom Print-markers. Så i princip alla stora titlar eller delar är orange, subdivisioner är blå, det viktigaste är gult.Det hänger många gånger att man glömmer små detaljer, så när man gör en snabbt övergång så läser jag enbart det gula och direkt kommer ihåg det mesta ur det jag läste.

Detta låter tufft, men efter ett tag så blir det lättare och lättare att komma ihåg, men det kräver en viss träning som innebär att man måste läsa dagligen.

Ifall du styrketränar så vet du hur det är. Du lyfter idag 30 kg, det känns svårt, men ifall du tränar så blir det lättare med tiden.

Ifall man får brist på tid (händer ibland att man är lat) så läser jag boken MINST två gånger och det brukar räcka med att klara av provet.

Fick detta svar ett par månader senare:

SV: Studieteknik
"Du kan inte ana hur mycket detta har hjälpt mig, är dig evigt tacksam :)"

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..