tjena gurra här tillbaka efter något års chillande
jo nu e det såhär att jag har fått egen lya men jag suger på att laga mat och jag är för ful för att skaffa tjej. vill ha lite tips på enkla grejer som inte e så jättedyrt o svårt o göra. har börjat lite med makaroner och så, lite färdigmat o så.
nån som befinner sig i liknande situation o kan ge lite tips?
mvh gurra
Edit:
Kolla upp sidor på internet, finns sjukt bra recept T ex http://www.ica.se/recept/ och http://www.hellthyjunkfood.com/ är att rekommendera.
#4 bränner alltid potatisen vet i fan vad jag gör för fel men fiskpinnar e rätt gott
#5 gjort tacos också fast jobbigt o fixa grönsaker o nötfärs var rätt dyrt
#6 aa det är lagom enkelt o går snabbt o göra!
Gott och enkelt: Koka upp fullkornscouscous (Du kokar upp vattnet först och har sedan i couscousen och rör om, WIPS KLART), blanda i rödlök/gul lök i detta samt räkor för smak, tillsätt valfri kötträtt att äta till.
POTATIS, PASTA, RIS (VÄLJ EN)
FALUKORV, KÖTTBULLAR, KYCKLING, CHICKEN NUGGETS, LÖVBIFF, FLÄSKFILÉ, FLÄSKKOTLETT (VÄLJ EN)
SALLAD
KLART!!!!
hämtmat alla dagar i vecka.
palla laga mat åt sig själv bara.
Ju bättre du blir, desto kräsnare blir du och således ställer du högre krav på din egen matlagning för att tillfredsställa smaklökarna.
T.ex jag har börjat med att woka, jag brukar prova lite olika marinader på köttet och det blir supergott varje gång!
Bara din fantasi stoppar dig.
tack så mkt för hjälpen :)
#19 har bara försökt en gång o tror jag hade på för hög värme så dom brändes i botten av kastrullen liksom
men asså jag ska försöka göra som ni säger o prova mig fram med smaker osv fast jag e så jävla lat så det får bli ett helgprojekt
När jag var 15 kunde jag fan inte ens steka en fryst hamburgare ur färdigförpackning själv utan att ringa mamma.
Nu är jag 24 och lagar bättre hamburgare än alla restauranger jag någonsin ätit på (och det med goda referenser från familj och vänner som är imponerade).
Maler köttfärsen själv (högrev, bringa och shortribs... ibland högrev och entrecote), bakar egna hamburgerbröd/briochebröd, vispar egen majonäs/dressing och karamelliserar lök, friterar lökringar etc.
Fryspizza? Folk kommer hem till mig istället för att dra till den italienska restaurangen här i stan... för mina är godare (och betydligt billigare) ^^
Att koka makaroner, koka ris, steka frysta köttbullar/hamburgare/pizza etc är inte att "laga mat" längre enligt mig. Det handlar bara om att värma upp en färdig produkt, det kan vem som helst göra. Att köpa köttfärs och rulla dina egna köttbullar, då börjar vi prata matlagning.
Gör såhär:
Sätt dig ned en dag och tänk ut vad du ska äta till middag måndag till söndag.
Googla eller bli inspirerad av recept du hittar.
Skriv ner recepten och vad du behöver för att göra middagen.
Gå till butiken och handla det du behöver. Följ recepten och prova dig fram.
Det är väldigt få saker som är "rätt och fel" i matlagning, speciellt kryddning och mängder av saker.
Har du tur kommer du tycka detta är lika kul som en annan som hatade att laga mat för ett par år sedan. Beroende kan man bli också...
jag borde verkligen göra en matsedel vecka för vecka o handla efter den. skulle nog spara en massa pengar också då istället för att köpa sån fryst mat som du säger. jag kan nog inte mala färs sj och sånt på ett bra tag men det kommer nog med tiden om man intresserar sig för det.
satt lite igår o kollade på recept o köttbullar/köttfärs det verkar vara en bra början för mig
ska iväg nu men om ni skriver så svarar ja ikväll :)
Jag kan rekommendera att pröva på vegetarisk mat.
Pannkakor
makaronilåda
Kyckling med ris & currysås
potatis och falukorv.
Stuvade makaroner & köttbullar
typ dem jag kan laga utan recept.
You go girl!
Edit: Börja även med att koka ris och koka då mycket ris. Riset köper du förslagsvis in på ÖoB eller dylikt då det i regel är billigare att köpa 5/10/15kg säckar med ris jämfört med 2kg förpackningar på en vanlig traditionell matvarubutik. Samt att det är idiotlätt att tillaga. Är du dum som fan så köp med dig en uppsättning standard mät mått tillhörande matlagning - decilitermått o.s.v. Specificera dig på en halv deciliter respektive hel deciliter vid riskokandet. Tag en del halv deciliter ris och tillför en del hel deciliter vatten. Idiotlätt. Exemplifiering: 0,5dl ris behöver 1dl vatten. 5dl ris behöver 10dl vatten. 22dl ris behöver 44dl vatten samt en djävulens rejäl kastrulljävel.
Lycka till min vän!
https://www.youtube.com/watch?v=0VQEJARHJ44