-2
Förnybar energi arbete
Postat av maxithh den 24 Februari 2016, 13:49
11 kommentarer · 1 160 träffar
Behöver lite hjälp men en uppgift då läraren sagt att jag ska göra den själv o att ja inte kan fråga han om hjälp, har ingen aning hur jag ska fortsätta uppgiften då ja enligt honom inte är klar.
Till uppgiften:
20 st forskare ska bo på en ö i 5 år och jag ska ansvara för energiförsörjningen. Alltså hur mycket allt kommer o dra och vad jag behöver för att kunna försörja all el behov.
Ön har: Starka vindar från sydväst, berg o rinnande vatten, skog o varma källor.
Forskar gruppens behov: fyra stugor, tilgång till varm vatten, värme till matlagning Elektricitet till vanliga elapparater och hushållsmaskiner. Gruppen kommer att ha medicin o kemikalier som måste hållas kalla hela tiden.
De material jag har för tillfället:
4 stugor (1 kök, 1 spisougn, 1 badrum, 1 sovrum, 4 led lampor per stuga)
1 labb (4 ljusrör 1)
6 st element (1 kW) (1 per stuga, 2 i labbet) (6 kWh/dygn)
varmvattenbredare 145 l (3 kWh/dygn)
Vatten behållare
kylskåp (1 kWh/dygn)
frysskåp (2kWh/dygn)
4 st laptops (400 Watt)
1 generator (1.5 kW)
4 st ugn o spis (3,5 kW)
Solceller som producerar 10 kW
2 Dammsugare 900 W (1.8 kW)
Skulle starkt uppskatta hjälp då de ska va inne på fredag och har ingen aning vad jag ska göra!
Till uppgiften:
20 st forskare ska bo på en ö i 5 år och jag ska ansvara för energiförsörjningen. Alltså hur mycket allt kommer o dra och vad jag behöver för att kunna försörja all el behov.
Ön har: Starka vindar från sydväst, berg o rinnande vatten, skog o varma källor.
Forskar gruppens behov: fyra stugor, tilgång till varm vatten, värme till matlagning Elektricitet till vanliga elapparater och hushållsmaskiner. Gruppen kommer att ha medicin o kemikalier som måste hållas kalla hela tiden.
De material jag har för tillfället:
4 stugor (1 kök, 1 spisougn, 1 badrum, 1 sovrum, 4 led lampor per stuga)
1 labb (4 ljusrör 1)
6 st element (1 kW) (1 per stuga, 2 i labbet) (6 kWh/dygn)
varmvattenbredare 145 l (3 kWh/dygn)
Vatten behållare
kylskåp (1 kWh/dygn)
frysskåp (2kWh/dygn)
4 st laptops (400 Watt)
1 generator (1.5 kW)
4 st ugn o spis (3,5 kW)
Solceller som producerar 10 kW
2 Dammsugare 900 W (1.8 kW)
Skulle starkt uppskatta hjälp då de ska va inne på fredag och har ingen aning vad jag ska göra!