Frankrikes Flagga På Facebook.
Jag vill börja med att säga att det som hänt i Frankrike är sjukt och ytterligare tecken på att denna värld är på väg mot något nytt som vi inte sett på flera årtionden.
Men till saken; jag tänkte på allas profilbildsbyten som sker just nu med den franska flaggan och tänkte om det finns någon oskriven regel hur länge man behåller den.
Känns ju lite sådär att ha det till nästa sommar t.ex.
Så vad tror ni? Har ni själva ändrat profilbild och hur länge kommer ni ha den?
Men lite till saken, har ni haft någon flagga/symbol/vad fan som helst bredvid ert fina ansikte för att visa att ni bryr er, och isåfall hur länge hade ni det tills ni bytte till den utan igen?
Rädda liv boys, fram med franska flaggan på facebook!
Dö facebook dö...
Nej men vafan.. Det dör flera hundratals människor varje dag pga terrorism.. Varför gör man en sån stor grej av det bara för det händer på ett ställe där media är som kåtast? Visa i media hur ISIS gör nere i Syrien, Irak, osvosv.. Så blir inte såna här saker en sån stor grej.
Världen är sjuk, har folk inte insett det än? Och att det bara kommer fortsätta med denna terrorism... allt är riggat, allt är en plan, inget händer av en "slump"
Det är inte ISIS "ledare" som bara kommer på en idé att han ska ta 8 hjärntvättade snubbar som ska självmordbomba i Paris..
Det är samma människa som ni litar på försöker göra denna värld till en bättre plats, som satt bakom spakarna, exakt som när "terroristerna" flög in i WTC 9/11 -01.
Komigen nu förfan!!!!!!!!!!!!!!!
Blir illamående varje gång jag ser en ny profilbild poppa upp på facebook.
Det är självklart väldigt olyckligt när oskyldiga människor dör, oavsett om det är i Libanon, Syrien eller Frankrike, men en flagga kommer inte förändra ett skit utan människor gör det endast för egen vinning, de vill kunna säga "Jag bryr mig faktiskt"... jo tjena.
Jag menar, byta profilbild på facebook? Upprätta nya hashtags på twitter?
Gör något vettigt istället för helvete. Fienden är här. Långt, långt inne och river bland allt det vi håller kärt. Detta kan aldrig tolereras!
Allting är västvärldens fel, vi har varit väldigt giriga efter pengar och valt att sälja vapen.
Sverige har exporterat väldigt mycket vapen till Pakistan bla. (http://www.sipri.org/googlemaps/2015_of_at_top_20_exp_map.html)
Samtidigt i natt efter attackerna i Paris utbröt en stor brand på flyktinglägret utanför Calais. Misstänkt hämndaktion. Vem står med flyktingarna där? Vem skriver "Je suis Calais"? (Obs: uppgifterna att lägret brann pga elfel hade jag inte sett när detta skrevs. Min poäng kvarstår ändå, vilka ges medialt utrymme, vilka visar vi sympatier och framförallt HUR görs det?)
Varför säger ingen "Je suis Beirut"? Beirut utsattes för ett liknande attentat igår, med ca 50 döda. För två dagar sedan skedde ett annat attentat i Beirut, med ca 100 döda. Islamistiska terrorgrupper har tagit på sig ansvaret för attentaten.
Minst lika många dödade som i Paris men knappt ett ord yttras. Inga hashtaggs i Svensk media, inga ändrade profilbilder...
Sanningen är inte att folk säger "Je suis Paris" för att visa nått jäkla motstånd mot terrorism i allmänhet, det är för att visa motstånd när det specifikt drabbar Europa. "Närhetsprincipen" som det kallas. Det vill säga sånt som upplevs ske nära, mot "oss" (som västerländsk kultur) det är sånt vi förfasar oss extra över. När bomber faller i Syrien, när bomber faller över folk i Palestina eller bilbomber dödar folk i Beirut så räknas de inte in i "oss" gemenskapen.
Hoten mot dem ses inte som ett hot mot "oss" i våra demokratier, och då finns heller inget behov av att ha flaggor som profilbild, skandera "Je suis Palestina" eller tagga inlägg med "PrayforBeirut". Den krassa verkligheten är att Paris räknas för Paris är västerländskt, Beirut räknas inte för "de" är inte som "oss".
Jag står med Paris idag, men jag står också med Beirut, Palestina, Syrien, Kongo och alla andra länder som härjas av terror och krig. Att det är vardag i länder som Syrien gör inte attentaten mindre hemska, de dödas liv mindre värda våra tankar. Paris kom som en chock för att "vi" fortfarande tänker att här ska sånt inte ske, terror är bara nått som drabbar "de andra".
Egoistiska människor som vill visa sig snälla och bättre än andra, förhoppningsvis omedvetet.
Attentat är alltid Lika tragiska men det kommer inte ändra det geografiska ointresset. Det som händer i våra grannländer kommer att få mycket uppmärksamhet eftersom det helt plötsligt känns på riktigt.
Om din granne blir mördad kommer inte du rycka på axlarna och tänka att någon annans granne ändå blev mördad i något annat land. Nej, du kommer reagera mer eftersom dey är geografiskt intressant.
Med allt detta jag nu skrivit vill jag bara säga att jag självfallet tycker det är tragiskt var det än i världen händer men försöker bara visa dig en annan sida av diskussionen.
FRANKRIKE FOR PRESIDENT