Hjälp med vetenskaplig text!
Står helt still i mitt huvud och har så mycket andra uppgifter att fokusera på och behöver verkligen hjälp.
Någon som vill skriva en litteraturvetenskaplig svensk text angående hur vårat språk i Sverige har förändrats det senaste decennier?
Uppgiften skall inte innehålla några egna tankar eller liknande, allt skall baseras på fakta från 2 säkra källor.
600-800 ord skall uppgiften vara på.
400kr till den som gör uppgiften!
Diskutera gärna här i tråden också så jag kanske kan få lite inspiration, hur har vårat språk förändrats? Varför?
Sådär kan du säga om varje hobby, "alla som säger att heroin är dåligt har aldrig skjutit", "alla som säger att fotboll är tråkigt har aldrig kollat/spelat det".
Osv.
Jo juste, du är en såndär "Svenne" som bara sitter hemma i kalsonger och en t-shirt med en svensk flagga på.
Andra länder utveklas brutalt snabbt, både när det gäller infrastruktur och människor.
Har du någonsin varit utomlands då? Nä, trodde inte det heller
Jag har åkt på många sk kultur resor men jag pallar inte vara pretentions som #0 och rabla upp varenda kultur moment jag varit med om.
Men jag njuter av fest resor också då det är jävligt kul att få släppa loss på ett sätt som det inte går på kultur resor men det är som man säger man kommer förmodligen minnas kultur resorna om 60 år medan man tycker det var ovärtatt åka och supa/dansa i andra länder.
Nej juste att åkta till lets say Spanien ragga på spanjorer prata lite spanska och dansa är ingen kultur alls.
Vissa gillar att bowla vissa gillar att se en rembrandt bara för att det anses finare att göra det sistnämnde behöver det inte betyda att det är det rätta valet för alla mäniskor.
själv så åker man till Asien i november med några pollLare för att backpacka i 6 månader :)
ett av fem troll får den
Men jag tänker inte sitta och skriva en bevis post här och nu för så mycket bryr jag mig inte om vad du och andra tycker. Svarar dock gärna på frågor om det är något specifikt du undrar över.
Dra ner på en festival är väl en bättre idé i så fall. Där får man garanterat det roligare.
Nu är jag ingen som super men kan se det från en annan synvinkel. Man behöver kanske inte vara så överdriven som TS men mycket med resandet är inte just kanske bara för att ha roligt, utan även att det skall vara en upplevelse.
Jag var visserligen bara 14 år, men jag var i USA för 3 år sen. Bodde i Miami. Besökte Orlando, Tampa, Fort Lauderdale och fick uppleva väldigt mycket på de 12 dagarna jag var där. Åkte även ut på kryssning till Bahamas, huvudstaden Nassau. Från Nassau åkte vi ut till privatöar som var rena paradiset. Det var inte bara att det var roligt utan en stor upplevelse. Det var inte sista gången jag var i USA. Man hör mycket skit om det landet men folket är det trevligaste jag mött.
Gick kanske lite väl offtopic i slutet men tips till er som bara festar utomlands. Från min synvinkel kanske det funkar en gång men i längden så tycker jag pengarna ryker på helt fel sätt.
min uppfattning iaf
Hade inte haft något emot att uppleva det du skriver, det hade säkert varit jävligt häftigt, men inte fan har jag budget för det.
Lär åka till någon festort när jag fyller 18, för att fira med några polare, festa och ha kul. Skiter fullständigt i om du tycker det är meningslöst och hellre cyklar på något jävla ställe eller käkar alligator, håll käften och sluta lek så jävla lång för att du har rest runt.
Varför bryr du dig om vad vi gör? Var glad att du har gjort alla dina jävla grejer och sugit åt dig massa jävla kultur och historia, verkar inte ha gjort dig gladare ändå.
Fy fan vad trött jag blir på vissa..
Folk har olika intressen och varför i helvete bryr du dig vad fan jag gör? väx upp förfan.
Gud vad arg jag blev, nu gjorde du mig ledsen också :((
Skrivet med min iPhone
Men on topic, tycker inte om att springa runt med fattigt folk, jobbigt som fan! Ska jag åka utomlands så ska golf spelas annars får det vara.
MEN det jag FUCKING HATAR är såna som dig TS, som åker till Rhodos AKA ELVERKET och knullar runt med aids smittade små flickor (DETSAMMA MED TJEJER), sen lägger ni upp 1085972958279857295729837938 sådana bilder också och plågar andra på facebook med ert fula tryne? Det är det jag hatar.
Annars, sol och bad = (Y)
Och ja jag jobbar och sliter för fullt i mitt arbete.
Du kanske är efterbliven men vill inte påstå att du är det. Sitter och anklagar andra att de är dumma i huvudet som har högst 3000 kr på kontot när räkningarna är betalda.
Men ha ett fortsatt intressant liv..
#113 Låter bra, jag var också i dem kretsarna och kikade även på den kryssningen du talar om, men stack till Atlanta istället efter Orlando. Keep it going!
#114 så är det och det är sorgligt. Människor som inte fått chansen att resa har som en försvarsmekanism att säga att det inte intresserar dem. Folk som inte fått chansen tycker jag mest synd om och dömer inte.
#115 Nej. Och om du ska sprida lögner får du i fortsättningen komma med bevis.
#119 Nej, smart sparande och hårt slit. Inte en krona från föräldrar eller något annat. Oj! Har du precis lärt dig ett nytt fancy ord? Du kan diskutera mina narcissistiska drag om det känns givande. Men det är bara i Sverige man så gärna vill slänga sådana stämplar omkring sig, och baserat på en forumtråd - löjligt. Här är alla andra mellanmjölk och då måste man snabbt peka på de som sticker ut, Sverige i ett nötskal... Något att fundera på Svensson.
#120 Att döma av det jag skrivit så är detta ett forum där man brukar hetsa lite extra. Att folk tar åt sig så otroligt har bara gjort att jag fortsätter spela på det.
#123 Finns vaccin som man tar innan en resa till vissa "riskländer".
#124 Jag börjar ifrågasätta om du ens kan läsa.
#125 Hur kan jag som studerande i Göteborg och innehavare av en bostadsrätt i Göteborg ha råd med det? Ni sätter bara upp hinder för er själva, jagar man en dröm så går allt. Använd mig som din inspiration om du vill, jag är ganska komplett.
"Och när ni väl sätter foten utanför landets gränser så åker ni till sönderexploaterade festorter så att ni kan få förtära era berusningsmedel på stranden istället för i en äcklig ostädad krog någonstans i en regnig ort. "
Hahaha I feel you man!
Var dock i agia napa sist men ändå.. xD Fan man kände sig rätt löjlig där asså som du säger bara kåta fulla skandinaver inge mer.
Hoppas givetvis att jag också gör något liknande när utbildningen är klar.
Gjorde så ett par månader fram till skolan slutade vid sommaren. Då jobbade jag varje vecka hela sommaren och tog övertid där jag kunde. Jag är ung och frisk och klarar för tusan att arbeta, tänk på hur man levde förr i tiden. Orkade de slita hårt så orkar väl unga människor göra det en period av sitt liv idag också?
Jobbade som sagt hela sommaren och en bit in på hösten och sedan stack jag 10 oktober då jag hade tagit uppehåll vid universitetet för att avsätta tiden.
Jag påpekar inte andras personliga brister, jag ifrågasätter deras brist på motivation och vilja. Det finns en hel värld där ute, ändå tar man ett aktivt val att det är enklare att stanna hemma. Eller åka på charter.. Det är hela det konceptet jag motsätter mig.
#132 I USA var det hyrbil som gällde. Europa var inte min bil. Ja jag gillar bil som färdmedel eftersom man ser och upplever hur mycket som helst och man har möjlighet att stanna till vart man vill ifall man hittar något som verkar häftigt.
Men jag bor i Göteborg och pluggar mitt i stan så att köpa bil här vore bara ett stort slöseri. Har dock körkort och kommer skaffa bil i framtiden. Nu ligger det dock långt ner på listan.
Om det hade varit en lögn så finns det ju inga bevis, right?
Vi är båda medvetna om hur det ligger till.
Sedan får du gärna länka en tidigare "skryttråd" från mig. :)
Trevligt att man är en legend dock!
Att resa för att arbeta eller göra något utav substans gillar jag starkt. Jag klarar verkligen inte av att lägga pengar på att ta det lungt, det kan man göra hemma i soffan.
Har rest för max 50000kr och tycker det räcker mer än nog, köper hellre en ny bil som jag kan ha skoj med i många år än att ha skoj i några månader för 300k.
Hade man dragit in 100k i månader så hade man ju dock rest för mycket pengar, men inte med en vanlig svensson lön.
Fattar inte nöjet att leva snålt i ett år för att åka iväg i 2 veckor.
Jag skulle aldrig i livet vilja åka till Thailand eller nåt annat land bara för naturens skull. Jag lägger hellre de pengarna på karting som jag och min familj tycker är kul!
Jag saknar sommaren om vintern
Och vår när det är höst
Jag klagar över värmen
Gnäller högt i regn och rusk
Men över allt i världen
Så vill jag stanna här
Jag kanske ska börja blogga under mitt nästa äventyr så kan ni sitta och läsa vad vi "do:ers" gör. De flesta här inne vill ju ändå redan byta liv med mig, så då kan ni lika gärna få ta del av det i högre utsträckning.
Jag har varit i USA (New York, Orlando och lite andra städer i Flroida), Italien (Venedig och Milano), London och bilat genom central Europa (Schweiz, Österrike, Tyskland).
Av alla länder jag varit i så trivs jag bäst i Sverige, jag längtar verkligen inte efter nya resor heller (Undantag fotbollsresor till London över en helg typ).
Vem fan är du att sitta och låtsas vara bättre än någon annan för att personen har andra intressen än du? Vad får dig att tro att du varit lyckligare under dina utlandssemestrar än vad jag varit här hemma i Sverige?
Ursäkta mig för att jag trivs i min födelsestad och är stolt över den.
Har du ens vänner? Livet måste vara så svårt för dig.
Vad har du åstadkommit på dina resor, egentligen? Har du påverkat någon annan än dig själv? Har du förbättrat någons tillvaro?
I mina ögon har jag åstadkommit mer än du, och jag är nöjd med mitt liv.
Med det sagt menar jag inte att jag inte kan uppskatta att åka utomlands - tvärt om så tycker jag det är jättespännande att se nya platser och prova nya saker. Jag är dock tillräckligt öppensinnig för att inse att inte alla gillar samma saker som jag, och jag respekterar att folk är olika.
Man kan tycka att du efter alla dina resor borde ha kommit till någon sorts självinsikt och slutat vara så trångsint, men tydligen så har de inte gett så mycket.
Men ha så kul och lycka till med livet!
Svenskar är helt enkelt för bekväma av sig. Trivs man bra hemma finns det ju ingen anledning till att se sig om i världen efter bättre ställen, vilket faktiskt är helt okej för mig - såna människor får mer än gärna stanna hemma och låta såna som oss att göra det vi älskar.
Till er som läser detta och ser på tråden med avsmak:
Jag är 18 år, har besökt 38 länder och är nyss hemkommen från 10 fantastiska månader i Kenya som student (till skillnad från TS stod jag på toppen av Mount Kenya, inte vid foten). Vad har du åstadkommit med ditt liv so far?
Det är det som skiljer personerna här åt så fruktansvärt mycket. Jag tycker inte att du har åstadkommit något överhuvudtaget genom det. Det är ingen bragd, inget att vara nöjd över. DU i sig har ju inte gjort något speciellt mer än att ha sett något som antingen naturen eller någon annan person har gjort.
Likadant är det ingen bragd för mig att ha bilat i USA. Det är ju inte JAG som äger flygbolaget, gjort bilen eller vägarna. Det är ju inte JAG som har betalat skatt och byggt det landet.
Så vi kan ju fråga DIG igen. Vad har du EGENTLIGEN åstadkommit med ditt liv?
http://postimage.org/image/4fa kcwagr /
Kom inte åt mt kenya ordentligt. Körde fast i leran på väg uppåt. Hade visserligen inte för avsikt att bestiga berget, men ändå.. Häftigt att du varit där :)
Jag sprutbajsade sönder en toalett i Nanyuki. Fan va gott det var.
Good life. Jag njuter av mitt på mitt sätt och du ditt på ditt sätt.
Men jag kan ju också börja kalla dig en smutsig globetrotter som knappt vet vad en dusch är. Kanske därför du flyr från ditt liv, du är bortstött och oönskad.
Din lilla pajas newfag
#174 Vad ska jag svara på?
I ordet "ni" ingår flera, där ibland mig.
Så, vad vet du om var jag har varit, eller någon annan på fragbite?
Om vi ska tävla så kan jag garantera dig att jag är mer berest än vad du är.
#173 Är du oduschad varje gång du reser? Då förstår jag att du inte gillar det.
Du får gärna svara på mitt inlägg (#162). Fast av det jag läst från dig i den här tråden verkar det nästan som du bara trollar á la Hare Krishna.
Ignorerar vissa inlägg som är för jobbiga att svara på, kommer med barnsliga argument, vägrar lyssna på andra, tar till personangrepp när du inte kommer på nåt bättre och anser att ditt sätt är det enda. Det är som hämtat ur hans repertoar.
Jag vet inte om du läst något om sociologi, men där talas det om ett kulturellt kapital, där resor går att klassa in. Men lika mycket talas det om vad samhället anser ha ett kulturellt värde och uppenbarligen har det jag "åstadkommit" inget som helst värde på en spelsida på nätet.
Att du har bilat igenom USA ser inte jag heller som en bragd, jag ser det som en livserfarenhet och lyfter istället på hatten för att du genomfört en magnifik resa. Men det är kanske det som skiljer mig från den genomsnittlige svensken, jag är inte avundsjuk på andra människor och har lärt mig att glädjas åt andra människors upplevelser.
#169 Neeej, nu får jag ju hemlängtan :/ Ser lite annorlunda ut idag dock, bakom "poolhuset" som det kallas lokalt är det idag ett lägenhetskomplex med kineser som inneboende ^_^.
Ja jag har hjälpt lite välgörenhetsprojekt i kibera om du nu vill ha svar på den frågan. Men sånt ger mig inte så mycket. Jag reser för min egna skull och inte för någon annan.
Jag är inte med i läkare utan gränser direkt.
varför är du så jävla unik och häftig? det känns bara som att du skryter om att du har varit på olika ställen i världen och spenderat massor pengar på det..
jag själv var med om den utlösande faktorn för min kroniska ryggvärk i Thailand när jag var där 2008/09 och jag kanske aldrig behövt ha min kroniska ryggvärk om jag inte hade varit i det jävla skitlandet så skulle jag kanske kunde åka skidor fortfarande eller slippa ta extrema mängder smärtstillande och benso så sluta snacka som att resa vore det bästa för alla utan det passar de som har svårt att binda sig vid ett "liv på ett och samma ställe" men jag är ett skadat "resesjäl" men fan heller tänker jag att uppmana folk att resa hela tiden osv..
men det är bara mina upplevelser
Finns säkert nån lirare i ett varmt land t.ex som sitter och förklarar för sina kompisar att han varit i ett land en gång bebott av vikingar. Där solen inte gick ner/fanns metervis med snö etc. Bara för att vissa tycker en del saker är häftiga betyder inte det att andra gör det.
Prova kolla vad utländska turistsidor skriver om Sverige. Hade det inte varit för att man blev runtsläpad i grundskolan till Vasaskeppet osv så hade jag säkert inte ens varit där fast det räknas till en av de största turistmålen i Stockholm.
Kanske lite virrigt men jag börjar bli trött så ber om ursäkt för stavfel m.m. Det är iallafall mina 2 cent.
Fiska är himla trevligt faktiskt http://postimage.org/image/tfu 5whfyj /
Att vandra kan också vara makalöst vackert http://postimage.org/image/fr0 f7c62h /
http://postimage.org/image/jff n4gbip /
Tack för alla dina förslag. Och du får vara försiktig när du reser så att du inte skadar dig. Men dina droger verkar fungera som tur är.
#187 Om du talar om Amerika så finns där fullt av historia. Även om USA som nation inte förklarades förrän så sent som 1776, precis.
Skrivet med min Android-mobil