Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Gymnasiet eller lärling?

Postat av Cutechinslol den 8 Augusti 2014, 22:16
27 kommentarer · 1 419 träffar
Jag ska börja gymnasiet om ungefär en vecka, jag ska gå el och energi, vilket var mitt andrahandsval. Jag kom inte in på mitt förstahands val för att jag sökte i Karlstad och själv bor jag i Karlskoga och vi ska egentligen söka oss till karlstad/hallsberg men av det simpla skälet att de jag visste som skulle hamna i min klass där är människor som inte älskar mig direkt, mer behöver vi inte säga om just den saken.

Jag kom alltså inte in på det jag ville och när jag fick veta att jag kom in på el så tänkte jag att den linjen kanske inte är så dum ändå, inte det jag vill bli men det funkar ju. Men nu när jag tänkt ett tag så känner jag att jag inte vill bli något av det, jag vill bli målare för övrigt, vilket jag har vetat att jag vill bli i ungefär tre år nu. Jag tycker själv att det är onödigt att slösa ett år på en utbildning som jag inte direkt anser mig tjäna något på och jag är extremt otaggad för att börja nu om ca 2 veckor.

Sa till mamma att jag inte tyckte att det kändes något kul att börja skolan nu, och hon sa att jag skulle ju kanske kunna bli lärling i ett år och söka sen. Jag googlade på målarlärling och läste lite snabbt om det och läste att man måste vara 19 eller något sånt, jag kan ha läst helt åt helvete, och att då var man betald, men om man söker som målarlärling utan att ta betalt och bara "praktiserar" i ett år på någon firma, är det lugnt då? Tänkte om det var någon som hade någon koll på det här och som kanske har någon typ av erfarenhet av något liknande.

Jag är medveten om att det är väldigt många ungdomar som är "skoltrötta" och "otaggade" inför skolan nu när det äntligen var slut på grundskolan, men det här sommarlovet har för övrigt varit väldigt rörigt och allt har blivit fel som kan bli fel i stort sett och helst av allt så skulle jag vilja flytta till en annan stad, vilket jag hade tänkt göra om jag hade kommit in i Karlstad, men nu blev det ju inte direkt så.

Jag ber om ursäkt för min rätt så kassa svenska och även för min styckeindelning, men tack till dig som försöker läsa och försöker förstå.

27 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 27 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..