Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Problem matematikbetyg

Postat av Arcthor den 15 Juni 2014, 03:47
12 kommentarer · 593 träffar
Har A i majoriteten av ämnena (inte för att det säger något egentligen) och går naturvetenskaplig linje (avslutade precis andra året). Jag känner mig väldigt intresserad av naturvetenskap och anser mig själv rätt duktigt på detta, har dock inte jättebra betyg i matematik. Har fått B, C, C, C i respektive kurser. Känner dock att jag förstår allting, och jag kan lösa svåra uppgifter i vår matematikbok. Sitter ibland till och med och förklarar för andra hur man skall lösa vissa uppgifter. Proven går alltid åt helvete dock, vet inte riktigt vad det är. Senaste provet svarade jag exempelvis helt fel på exakt samma uppgift som fanns i boken, som jag tidigare hade klarat (vet inte hur jag lyckades, känner mig rejält dum i huvudet). När jag går igenom gamla nationella prov klarar jag av dem utan problem, men när jag verkligen sitter där i situationen går det ändå åt helvete.

Någon som känner igen sig och vet hur man kan lösa problemet? Eftersom jag är intresserad av naturvetenskap / programmering och matematik är en väldigt central roll känns det som att detta ämne drar ner mig lite.

Hur skall man kunna tänka logiskt och improvisera mer? Kunna samla sina tankar och komma fram till ett svar? Kunna analysera ett problem och sedan resonera sig fram till ett svar istället för att förlita sig på tidigare erfarenheter? Har som sagt inga problem med detta i andra ämnen, klarar exempelvis fysik bra, det är bara i matematiken det inte går bra. Vad är det det ställs krav på inom matematik på högskolan? Är det bara att förstå det för att kunna tillämpa det i fysik?

Dessutom undrar jag även om ni tror att man kommer in på lite svårare linjer med majoriteten A (om ni undrar alla betyg kan jag bifoga det). Tänker mig då kanske Chalmers, teknisk fysik alternativt utomlands.

Ursäkta för en rörig tråd.

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..