Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

lag och brott prov imorgon, hjälp mig <3

Postat av Asiatkonungen den 13 Mars 2014, 19:47
17 kommentarer · 707 träffar
Tjenare, som pluggisen jag är (haha) så pluggar jag inför provet i morgon. Det är lag och brott, skulle ni kunna läsa lite om det jag skrivit och säga vad som kan förbättras och så? Har fått instuderingsfrågor som jag gör. Ifall detta inte är en vettig tråd kan den tas bort och jag ber om ursäkt.

Straffmynding:
Straffmyndig är man i Sverige den dagen man fyller 15, alltså när man fyllt det kan man åtalas för brott och ta straffen. Så alltså kan du hamna i fängelse eller få andra straff den dagen du fyller 15. Innan man fyller 15 så kan man istället för att hamna i fängelse kan man bli placerad i fosterfamilj eller hamna på en ungdomsanstalt, eller så får dina föräldrar stå för böter för t.ex skadegörelse.

Förundersökning:
Förundersökning gör man efter att ett brott har begåtts, man tittar om det finns tillräckligt med bevis för att kunna föra en rättegång, förundersökning sköts av en person, oftast en åklagare.

Advokat:
Advokat är en jurist som har det som yrke, den kan försvara en klient i domstol eller myndighet, och tillhandahålla rådgivning eller andra juridiska tjänster. Som advokat kan du få försvara allt ifrån en snattare till seriemördare eller våldtäktsmän.

Målsägare:
Målsägare är offret för brottet som begåtts, är det något som blivit stulet så är det föremålets ägare som är målsägare, ifall det har varit mord så är det någon närstående som t.ex mamma,pappa,fru eller barn som är målsägare, eftersom att det är dom som får lida av brottet som begåtts. Den som är död lider ingenting eftersom att den som sagt är död. Målsägande kan få skadestånd för brottet som begåtts, för t.ex smärta och kränkning och kanske förstörda kläder.

Kommer uppdatera med mer när jag svarat på mer frågor, snälla försök att säga hur jag kan skriva bättre och ifall något är fel. Vill ha bra betyg är fin kille

Diskussion: hur pluggar ni inför prov?

17 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 17 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..