1
Fråga till er som går/gått yh/ky
Postat av iamabbe den 20 Januari 2014, 15:29
7 kommentarer · 566 träffar
Jag har tröttnat på min branch som jag jobbat i sen gymnasiet, har jobbat som bartender och kock dom senaste 6 åren och vill jobba med något mer tekniskt. Så har kollat in diverse YH utbildingar, problemet är att jag har läst runt lite på fb och har man inga kontakter så kan det vara svårt att få tag på LIA-plats eftersom man måste ordna det själv. Detta var dock i ett par år gamla trådar så det kan ju ha ändrats. Hur som helst så har jag inga som helst kontakter inom områderna jag är sugen på dvs automation och hydralik eller något liknande inom industrin.
Hur är det att få jobb efter utbilding, är det precis som alla andra brancher att man måste ha erfarenhet för att få jobb, ett klassiskt moment 22. Jag har absolut inga problem att jobba utomlands, vilket i teorin borde öka mina chanser att få jobb.
Till saken hör också att om jag skulle gå liknade utbildingar på univeristet eller högskola kommer det ta mig fyra år då jag måste läsa ett tekniskt basår innan, då är jag 31 vilket troligtvis kommer att dra ner mina chanser ytterligare, eller hur?
Hur är det att få jobb efter utbilding, är det precis som alla andra brancher att man måste ha erfarenhet för att få jobb, ett klassiskt moment 22. Jag har absolut inga problem att jobba utomlands, vilket i teorin borde öka mina chanser att få jobb.
Till saken hör också att om jag skulle gå liknade utbildingar på univeristet eller högskola kommer det ta mig fyra år då jag måste läsa ett tekniskt basår innan, då är jag 31 vilket troligtvis kommer att dra ner mina chanser ytterligare, eller hur?