Tjenare! Jag är en kille på 15 bast som har ett problem. Det är såhär att det känns som att jag har slutat växa. Ungefär varje år (2:an-7:an) har jag växt 10cm. I 7:an var jag nästan längst av alla och ståtlig som en bastan islandshövding. När jag var hos skolsköterskan förra gången så var jag 15 år och 1 månad, 172cm lång. Nu är jag alltså 15 år och 9 månader, ungefär 174cm lång. Jag har alltså då växt 2cm. Detta är ju då ganska tråkigt då vissa polare är runt 180cm vid tillfället. Jag är längre än båda mina föräldrar och undrar då om jag inte kommer växa mer? Eller är detta bara en temporär paus i växten som vissa tonåringar får? Väldigt tacksam för svar och kommentarer om eran ''växtresa'' genom åren!
"Hur man beräknar barnets längd som vuxen
För att kunna räkna ut barnets längd som vuxen, vilket är samma sak som medelföräldralängden , lägger man ihop föräldrarnas längder och drar ifrån 13 cm för en flicka eller lägger till 13 cm för en pojke. Därefter delar man med två.
Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet mer eller mindre än tio centimeter från de biologiska föräldrarnas beräknade medellängd.
"
Om din mamma är 165 och din pappa 173 så gör du såhär
165+173+10=348
348/2 = 174 cm!
Grannen är 1.98 medan hans föräldrar ligger på 164 och 173.
Då får man utgå från att det förmodligen kommer hända ts också
#0 Du är 15, finns tid kvar för dig.
Växte något enormt från 6an till slutet av 7an men sedan dess har jag typ stannat där.
Inget konstigt alls, en del slutar bara växa tidigare.
Om du är en tjej kanske..