Byta från teknik till bygg?
Går i ettan på teknikprogrammet och har funderat ett tag på att bya linje. Anledningen är att matten e så jävla jobbig och jag orkar bara inte sitta hemma och räkna 0.5 - 1h per dag.
Funderade först på att byta till El och energi men de har inga platser så nu ska jag testa på bygg imorgon... Är bygg värt att byta till? (obs jag vill jobba efter gymnasiet känner mig rätt skoltrött atm)
mycke svartjobb ;)
Om du är lat/morgontrött eller har ont i rygg/ben/axlar eller annat så ska du inte byta, väldigt påfrestande fysiskt.
Ska bli snickare f.ö
"Fan plugga jag inte vidare i teknik för"
Livet<3
Gick själv teknik, vi hade upp till Ma D obligatoriskt.
Var mer tydlig när du skriver om du inte vill bli missförstådd.
är du intresserad av dator så välj bara "Teknik - Design" programmet sen. Så kan du kötta dig igenom matten och fysiken så är det chill sen!
0.5 -1 h matte per dag ? Jag går 1an på teknik och snittar minst 2 timmar per dag. Fan vad slapp du är.
Om man har problem med att räkna knappt en timme om dagen, det vill säga hemma, så ska man nog ta och skita i gymnasiet helt. Om era lärare har glömt att säga det så skriver jag det här: GYMNASIET ÄR FRIVILLIGT, VILL DU INTE SÅ KOM INTE HIT! De längsta dagarna man har i skolan är 8-16 och lägg på en timme på det så har du en vanlig arbetsdag. Att ha problem med 8 timmars dagar hjälper inte direkt när man ska ut i arbetslivet...
Mitt tips till dig är att ta dig samman och fortsätt på Teknikprogrammet. Om du ser det som ett rent helvete från och med nu tills våren så kanske du ska byta men inte annars. Teknik är mycket mer lärorikt. Och det där med att fysik ska vara svårt är bara BS, om ni har lärare som är något intelligentare än snittet så förstår de att Fysik 1 bygger på Matte 3c vilket bygger på Matte 2c vilket bygger på Matte 1c. Det är därför man börjar med Fysik 1 i tvåan. då har man börjat på Matte 3c.
Som jag skrev tidigare fortsätt på Teknik där du har mycket bättre förutsättningar för att tjäna sju helvetes massor med pengar.
Hälsingar
TE2E
Polhemskolan Lund
48300kr Innan skatt.. fast det blir nog även bli 40-50% Tillägg på hela den lönen om det blir nattskift!
+ att vi löneförhandlar nu så grundlönen kommer gå upp. Så 67620kr innan skatt med den aktuella lönen om det nu blir nattskift med 40% tilläg som det är planerat.
+att 12% av hela årslönen innan skatt blir semesterersättning som är skattefri..
Jag gick inte bygg.. Utan byggteknisk men hoppade av skolan vid 18 års ålder.
Jag hade gått bygg.
Inriktning betong.
Fast det är roligare att snickra.
Även fast jag har jobbat i snart 6 år.
Skrev bara vilken inriktning jag skulle ha valt just nu :)
De anställer oss som flugor! Med dugliga löner!
Dock så är det många nötskal på byggplatsen så man får bita igen för att inte få utbrott på dem!
De tror de är experter men kan inte alls mycket..
Jag är i grunden Armerare.
Vi bygger ut gardermoen flygplats
Det innebär att vissa företag kommer ta hit polska elektriker och sen bara ha en behörig installatör som godkände anläggningen. Så svenska elektriker kommer bli ersätt av pokalerna och vi får en högre elsäkerhet påstår regeringen.
Vi får se om det går igenom att alla måste ha allmän behörighet.
Matten i ettan pluggade jag inte ett skit till, det blev lite stressigt inför nationella och så, men det fick jag ta.
Du behöver egentligen inte plugga varje vecka ifall din lärare säger "Gör dessa tal tills nästa gång".
Häng bara med på lektionerna och börja plugga 1-2 veckor innan nationella så klarar du det galant.
Teknik är en riktigt bra studieförberedande linje imo.
bytte sedan till el och är 135% nöjd med mitt val!