hur lång tid tar de att få ökad internethastighet
tja :)
ska snart bo i en villa ett tag :P
fast de e bara 2mbit internet där, så måste höra av mig till telia och säga åt dem att ge mig snabbare :)
kan inte göra de nu för har inte alla uppgifter ^^
men iallafall, hur lång tid tar de att öka från 2mbit till mycket mer?
hur vet man hur snabbt internet man kan få? ^^
vad kostar de att höja till typ 30/60/100? :)
tack på förhand alla fina :D
#2 ja det var en av mina frågor i tråden "hur vet man hur snabbt internet man kan få?"
#3 har inte fått fram någon givande information
https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-bredband?intcmp=jamforbredband_knapp1
vafan enligt dendär länken kan jag bara få 10mbit eller "1,5-10mbit" va e de för skit? varför kan dom inte erbjuda mig bättre internet än så år två tusen fucking sexton?
kolla bbb också, dom kan ge mig 6-12, wtf? går de ens att påverka på något sätt? kommer ju torska globalen dirr
Teleoperatörer sätter regler för vilka hastigheter de erbjuder på specifika avstånd eftersom det är vad de kan garantera enligt de kontrakt du skriver på. Det finns i vissa fall "extended reach" vilket innebär att operatören ger dig en hastighet över den angivna regeln, men minns jag rätt tog Telia bort detta för nya kunder 2-3 år tillbaka
Normalt sett går en uppgradering på ett par minuter, det finns tillfällen en tekniker behöver åka ut om det exempelvis nyligen har uppgraderats till VDSL i stationen och du sitter på en gammal anslutning, då kan det ta upp till en vecka pga portbyte
Minns jag rätt så ligger gränsen för 30 hos Telia på 1500-2500m så du ligger säkert precis på linjen där och du får därför hastigheten under för att som sagt, leverera den kvalite du beställer. Sen kan det även vara så att du inte kan beställa 30mbit även fast du bor på exempelvis 2000m då det alltid körs en realtid-check mot din anslutning vid beställning och är det så att man ser för dåliga värden säljs det helt enkelt inte.
Det kan känns jävligt surt att ligga några meter ifrån den högre hastighten och jag har personligen talat med hundratals kunder under min tid hos Telia och bredbandsbolaget där har handlat om just 1-2 meter ifrån gränsen och då är det ett nej som gäller helt enkelt (systemen säger nej)