Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Varför tobak?

Postat av cazeee den 5 Oktober 2013, 01:02
35 kommentarer · 1 136 träffar
Hej!

Relationen till tobak är väl en rätt sjuk sak?

Med grabbarna brukar vi aldrig hamn i diskussion angående tobak, även då några av dom röker/snusar. Man talar inte om det så ofta över huvudtaget öven fast det egentligen är en rätt sjuk grej.

Jag är tobaksfri. Eller ja, feströker och festsnusar händer men aldrig i vanliga fall.

Men varför röker man ens och snusar?

Nu har jag inte exakt koll på vad det kostar att köpa ett paket cigg. Men vi räknar mellan 40-60kr beroende på märke/längd/smak osv.

Ett paket om dagen 40kr x 365 dagar om året = 14 600kr/år
Ett paket om dagen 60kr x 365 dagar om året = 21 900kr/år

...är vad vi som inte röker tjänar om året (köper aldrig till fester heller, det bjuds). Sen självklart röker/snusar vissa mindre och andra mer.

Så bara priset för det är rätt sjukt. Så ibland förstår jag mig inte på dom nördarna som springer runt på stan och tror att dom är något samtidigt som dom gråter över att någon är skyldig dom 300kr när dom spenderar 14-21k om året på något som är....bra?....nej..

Finns det ens något som bra med att snusa och röka? Något som VERKLIGEN är positivt. Det ända jag kommer på är väl att det är socialt. Men om man är så pass ensam att man måste förstöra sig själv för att få umgås med vänner då vettefan om jag hellre är ensam..

Jag gillar inte en person mindre för att dom röker/snusar. Men jag förstår inte grejen med det. Man hör från många (oftast äldre) att dom verkligen ångrar att dom en gång började röka/snusa, både från dom som lyckades sluta och fortfarande gör. Jag som aldrig har varit beroende av något förutom nässpray (tar det i en annan punkt) förstår inte varför det är så svårt att sluta?

Mitt beroende: Var nässpray för något år sedan då jag var sjuk och tog det mer gånger än rekommenderat varje dag och i antal dagar. Det resulterade till att jag var snorig JÄMT och lära ta spray då och då i flera veckor/månader. Slutade jag ta så vart det betongtäppt i näsan och det gick inte att andas. Men efter ett tag slutade jag ta och kunde inte andas genom näsan på 5-8 dagar. Sen släppte det och nu kan jag andas utan att använda nässpray. Inte alls speciellt svårt att sluta även fast det vart ett beroende.

Men nu är nässpray och nikotin lite skillnad så jag antar att det är lite svårare.

Aja, ska sluta pladdra skit nu och komma till diskussion.

Röker/snusar du?
Vad är bra med det?
Ångrar du att du började?

På återseende!
Föregående tråd
Nästa tråd

35 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 35 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..