Hej! Jag ska skaffa en fisk. En söt fisk som ska vara på mitt skrivbord. Men jag vet inte vilken fisk jag ska skaffa. Ville skaffa en clownfisk men de måste ju ha saltvatten :(
Har ni några tips på söta fiskar? Tack på förtand!
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Kampfiskar, vi köpte 2st från en djurbutik. Vi begärde en hona och hane för att dem skulle kunna para sig så vi kan skaffa fler och fiskarna bildar en familj. Men den där jävla ho*** i butiken gav oss två hanar, en av dem var orange färgad typ, Oskar hette han, den andra sket jag i. Vet ni värför? Kampfiskar har tendens att slåss för sitt liv för att impa på tjejer.
Självklart ska andra fisken börja äta på min Oskar för att bevisa sin manlighet, så till slut kunde han knappt simma(han simmade typ som ett snedstreck nästan, huvudet neråt, för att fenorna var ju söndertuggade...
Kommer nog aldrig mer skaffa en fisk om inte djurskötarna kan sitt jobb, jävla amatör...
Oskar var så äckligt snygg, hans fenor var på något sätt unika imo. Fenorna var ju förbaskat långa men snygga..
Bjuder på eventuella stavfel då jag är en aning trött. Peace!
Den här tråden har fått mig att vilja skaffa en kampfisk. Det är mycket möjligt att jag skaffar en! Väldigt magnifikt utseende.
#19 Jag är väldigt ledsen över att höra detta, jag vet hur det känns att förlora en kompis. Jag tror att Oskar var en mycket vacker fisk, må han vila i frid :( Allt p.g.a den inkompetenta personalen!
#19 Är du jag? Hade också 2 st kampfiskar, en var orangefärgad och hette oskar, båda var hanar så den andra dödade oskar och alla andra fiskar vi hade :P
(Gud vad FB-ambitiös man blev när WOW är nere)
Om du hade tänkt ha en liten "skål" med en fisk i så är i princip Kampfisk det enda alternativet.
Klart du skulle kunna ha något annat, som en guldfisk eller ett par tetror men det skulle inte fungera bra i ett så litet utrymme i längden.
Guldfisk är exempelvis en dammfisk och behöver större akvarium än man tror för att det ska bli ultimat.
Kampfiskar är förövrigt otroligt fina!
Dock så kommer intresset växa.
Jag och ett gäng polare gjorde i princip samma sak som du. Köpte en liten kub och hade 2 små fiskar i.
Blev rätt tråkigt eftersom man hade fått upp ögonen för alla "fräcka" fiskar i akvariebutiken.
1-2 månader senare hade vi alla uppgraderat oss.
Jag till 120L i ca. 6 månader
sedan till 275L i ca. 1 år
sedan till 575L.
Några andra små fotnoter.
Ju större akvarium desto mer lätt skött. Många börjar med smått, vilket är det svåraste man kan göra.
Ju mer vatten du har, ju mer självgående är det.
Om du satsar större så ta inte ut dig och fyll akvariet med fiskar.
Min erfarenhet är att akvariet är roligt 1-4 månader, sedan måste något nytt hända. Exempelvis att man köper en ny fisk, möblerar om allt osv. Så trissas intresset igång igen.
Så spar på krutet.
Tänk också på att det är extremt mycket dyrare än du förmodligen tror.
När jag köpte mitt 575L kar, så trodde jag i princip att 90% var betalt.
Sedan blev det ny pump ca: 1,2k. Sand ca: 500kr. Övrig inredning ca: 300kr. Lysrör Ca: 150 kr. Och så rullar det på.
Om du ändå skall envisas och köra en liten skål på skrivbordet så rekommenderas det att du köper syretabletter och slänger i, blir inte snyggt med ett filter i.
#50 Kan det vara så att jag skriver med mig själv? :D Fransk bulldog är även min favorit ras! Så jävla tuffa, små muskelpaket med alldeles för mycket hud i ansiktet<3
Samt 2 klipp på mitt 275L när jag ger fiskarna levande föda, vid denna tidpunkten är dock inte fiskarna fullvuxna. Dom det är 2 utav är ca. 25-30 cm långa på klippet. Och den svarta Karpliknande (svarthaj) är ungefär det samma på klippet. (Oscar i dagsläget 40 cm. Svarthaj dog för 1 år sedan 60 cm) http://www.youtube.com/watch?v=Phzaegg_r0M
Dock jävligt tråkiga klipp, finns mycket roligare om du youtubar runt och söker på "Oscar fish feed" eller "arowana feed". Där kan du exempelvis hitta när folk matar sina fiskar med möss osv.
#46 Lite det som va grejen med just en bläckfisk. Rätt tuffa djur men ändå rätt äckliga. Sen är ju frågan, hur många har du varit hem hos som har en liten bläckfisk i ett akvarium? :)
Att skaffa en bläckfisk är ingen dans på rosor.
Har själv funderat på diverse olika vattendjur, har bla. haft en kräfta (dock olaglig i Sverige), en riktigt fin som skulle byta färg och mönster varje gång en ömsade skal (vilken den gjorde ganska ofta).
Krabbor, maneter, räkor är andra lite mer ovanliga. Finns även sötvattens hajar (Paroon haj) som påminner om vithajen i en annan nyans, den äter i princip allt den kommer åt och blir i naturen 3 meter.
Problemet med bläckfiskar är många.
1.Dels krävs ett saltvattens akvarium, det är sjukt mycket skötsel, det är dyrt (en kompis fick lägga minst 10k för ett litet kar).
Är du dessutom ny inom akvariehobbyn så skall du absolut inte starta med ett saltvatten.
2.Bläckfisken är också svår gödd då den i princip enbart äter levande föda, vilket blir dyrt och jobbigt i sig. Antingen får man åka och köpa levande fisk varannan dag, eller ha ett till saltvattens akvarium och försöka odla egen föda, eller förvara ett större inköp föda i. (Kan tillägga att saltvattens fisk är betydligt dyrare om man nu tänk köpa det som föda)
Visst finns det någon bläckfisk som skulle kunna (precis som en sötvattens rovfisk) äta dött, exempelvis frystaräkor, mygglarver osv. Men den är nog inte lätt att få tag på.
3. Bläckfisken är en förbrytare utan dess like och kan pressa sig in i det mesta då den i stort sett är en gelé klump. Dels kan den trycka sig in i filter och pumpar (som krävs för att syresätta vatten) och på så sätt dö. Den kan också väldigt lätt rymma och du hittar en död bläckfisk på golvet när du vaknar. Du bör isolera ordentligt.
4. Bläckfisken lever inte länge. Den kommer med största sannolikhet vara svår att hitta och köpa. Men du kanske har tur å närmsta akvariebutik säljer bläckfisken. Hittar du en bläckfisk så kommer den vara dyr som stryk. Har verkligen NOLL koll på priset. En stor fin sötvattensfisk kan ligga på 500:-, en ovanlig på allt mellan 900-6000:-, och saltvatten's fiskar/djur kommer vara betydligt dyrare. Så jag slänger ur mig en siffra och säger att den kommer kosta 1500:-. (+ ev. resor för att hämta den).
Och som jag skrev innan, den kommer inte leva länge. Drygt 1 år om du sköter den och har bra vatten värden. Men förmodligen kommer dina 5 första bläckfiskar dö då den klämmer sig in i en pump, klättrar ur eller helt enkelt blir felskött.
Fotnot*
Självklart finns det enstaka exempel på bläckfiskar som inte passar in i överstående text, så som att den skulle vara billigare, leva längre, inte kräva saltvatten osv osv. Men texten riktar sig mig bläckfisken i största allmänhet som husdjur. Personligen har jag aldrig hört om en sötvattens bläckfisk, en bläckfisk som i akvarie lever mer än 1 år osv.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
Annars är väl guldfisk standard eller?
dude...
Btw, någon som har någon kunskap vad gäller musik och dessa djur som fiskar och sköldpaddor? Jag dunkar ofta i mitt rum med hög bas.
Förövrigt vet jag inte om några enskilda fiskar man brukar ha i en burk
Självklart ska andra fisken börja äta på min Oskar för att bevisa sin manlighet, så till slut kunde han knappt simma(han simmade typ som ett snedstreck nästan, huvudet neråt, för att fenorna var ju söndertuggade...
Kommer nog aldrig mer skaffa en fisk om inte djurskötarna kan sitt jobb, jävla amatör...
Oskar var så äckligt snygg, hans fenor var på något sätt unika imo. Fenorna var ju förbaskat långa men snygga..
Bjuder på eventuella stavfel då jag är en aning trött. Peace!
OnT: Fiska gädda och ha den på bordet.
#19 Jag är väldigt ledsen över att höra detta, jag vet hur det känns att förlora en kompis. Jag tror att Oskar var en mycket vacker fisk, må han vila i frid :( Allt p.g.a den inkompetenta personalen!
#20 http://tinyurl.com/pqgp9md Gäddor är fula ):
Det var ganska mysigt faktiskt, dom är bara någon cm stora. Rätt så vackra.. typ :D
http://www.aleds.se/image/fisk/161250.jpg
Only the good die young.
http://www.trendhunter.com/trends/desktop-jellyfish-tank#
http://www.jellyfishart.com/
polarN^ hade ett när han var liten sen släppte den i en liten damm med andra polers när den var en groda
Om du hade tänkt ha en liten "skål" med en fisk i så är i princip Kampfisk det enda alternativet.
Klart du skulle kunna ha något annat, som en guldfisk eller ett par tetror men det skulle inte fungera bra i ett så litet utrymme i längden.
Guldfisk är exempelvis en dammfisk och behöver större akvarium än man tror för att det ska bli ultimat.
Kampfiskar är förövrigt otroligt fina!
Dock så kommer intresset växa.
Jag och ett gäng polare gjorde i princip samma sak som du. Köpte en liten kub och hade 2 små fiskar i.
Blev rätt tråkigt eftersom man hade fått upp ögonen för alla "fräcka" fiskar i akvariebutiken.
1-2 månader senare hade vi alla uppgraderat oss.
Jag till 120L i ca. 6 månader
sedan till 275L i ca. 1 år
sedan till 575L.
Några andra små fotnoter.
Ju större akvarium desto mer lätt skött. Många börjar med smått, vilket är det svåraste man kan göra.
Ju mer vatten du har, ju mer självgående är det.
Om du satsar större så ta inte ut dig och fyll akvariet med fiskar.
Min erfarenhet är att akvariet är roligt 1-4 månader, sedan måste något nytt hända. Exempelvis att man köper en ny fisk, möblerar om allt osv. Så trissas intresset igång igen.
Så spar på krutet.
Tänk också på att det är extremt mycket dyrare än du förmodligen tror.
När jag köpte mitt 575L kar, så trodde jag i princip att 90% var betalt.
Sedan blev det ny pump ca: 1,2k. Sand ca: 500kr. Övrig inredning ca: 300kr. Lysrör Ca: 150 kr. Och så rullar det på.
Om du ändå skall envisas och köra en liten skål på skrivbordet så rekommenderas det att du köper syretabletter och slänger i, blir inte snyggt med ett filter i.
Skulle också rekommendera räkor om du inte skall ha kampfisk, låter tråkigt men finns ganska fräcka.
exempelvis.
http://sonjac.files.wordpress.com/2008/09/01-0021.jpg
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRou0z7CYyncgLX3gjzEEMfnWtztVqezNyBOtkVjdAn5PAfVwiG
http://www.watercreatures.windhound.com/images/yellow/totte-shrimp2.jpg
Slutligen ger jag dig en bild på hur det kan se ut i en färdig liten kub med räkor.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1327695691.jpg
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGnCli7tsvoi4FPPUksYb3NO9Y43rF-eLldyRNWFD59qe3YqyHwg
Har du några frågor eller funderingar kan du pm'a mig.
Eller en sådan! Nästan ännu tuffare. http://www.youtube.com/watch?v=QcBj8pBGq1E
Är så jävla sugen på akvarium igen, hade ett på 100 liter för en massa år sedan men det är sålt.
möjligen kampfisk om det måste va en fisk
Jag köpte ett vanligt akvarie med aluminium ram på blocket för 2.000, sen allt omkring med pumpar, inredning osv så blev totalen runt 5k kanske :P
Har nog ingen bild på datorn på 500L+
Har dock en närbild på en av fiskarna, där ser man lite utav akvariet.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/374255_2515768026885_1140035756_n.jpg
Samt 2 klipp på mitt 275L när jag ger fiskarna levande föda, vid denna tidpunkten är dock inte fiskarna fullvuxna. Dom det är 2 utav är ca. 25-30 cm långa på klippet. Och den svarta Karpliknande (svarthaj) är ungefär det samma på klippet. (Oscar i dagsläget 40 cm. Svarthaj dog för 1 år sedan 60 cm)
http://www.youtube.com/watch?v=Phzaegg_r0M
http://www.youtube.com/watch?v=UOtQeZ8Ud2E
Dock jävligt tråkiga klipp, finns mycket roligare om du youtubar runt och söker på "Oscar fish feed" eller "arowana feed". Där kan du exempelvis hitta när folk matar sina fiskar med möss osv.
ont: http://www.youtube.com/watch?v=znd0tIKjsPU
Att skaffa en bläckfisk är ingen dans på rosor.
Har själv funderat på diverse olika vattendjur, har bla. haft en kräfta (dock olaglig i Sverige), en riktigt fin som skulle byta färg och mönster varje gång en ömsade skal (vilken den gjorde ganska ofta).
Krabbor, maneter, räkor är andra lite mer ovanliga. Finns även sötvattens hajar (Paroon haj) som påminner om vithajen i en annan nyans, den äter i princip allt den kommer åt och blir i naturen 3 meter.
Problemet med bläckfiskar är många.
1.Dels krävs ett saltvattens akvarium, det är sjukt mycket skötsel, det är dyrt (en kompis fick lägga minst 10k för ett litet kar).
Är du dessutom ny inom akvariehobbyn så skall du absolut inte starta med ett saltvatten.
2.Bläckfisken är också svår gödd då den i princip enbart äter levande föda, vilket blir dyrt och jobbigt i sig. Antingen får man åka och köpa levande fisk varannan dag, eller ha ett till saltvattens akvarium och försöka odla egen föda, eller förvara ett större inköp föda i. (Kan tillägga att saltvattens fisk är betydligt dyrare om man nu tänk köpa det som föda)
Visst finns det någon bläckfisk som skulle kunna (precis som en sötvattens rovfisk) äta dött, exempelvis frystaräkor, mygglarver osv. Men den är nog inte lätt att få tag på.
3. Bläckfisken är en förbrytare utan dess like och kan pressa sig in i det mesta då den i stort sett är en gelé klump. Dels kan den trycka sig in i filter och pumpar (som krävs för att syresätta vatten) och på så sätt dö. Den kan också väldigt lätt rymma och du hittar en död bläckfisk på golvet när du vaknar. Du bör isolera ordentligt.
4. Bläckfisken lever inte länge. Den kommer med största sannolikhet vara svår att hitta och köpa. Men du kanske har tur å närmsta akvariebutik säljer bläckfisken. Hittar du en bläckfisk så kommer den vara dyr som stryk. Har verkligen NOLL koll på priset. En stor fin sötvattensfisk kan ligga på 500:-, en ovanlig på allt mellan 900-6000:-, och saltvatten's fiskar/djur kommer vara betydligt dyrare. Så jag slänger ur mig en siffra och säger att den kommer kosta 1500:-. (+ ev. resor för att hämta den).
Och som jag skrev innan, den kommer inte leva länge. Drygt 1 år om du sköter den och har bra vatten värden. Men förmodligen kommer dina 5 första bläckfiskar dö då den klämmer sig in i en pump, klättrar ur eller helt enkelt blir felskött.
Fotnot*
Självklart finns det enstaka exempel på bläckfiskar som inte passar in i överstående text, så som att den skulle vara billigare, leva längre, inte kräva saltvatten osv osv. Men texten riktar sig mig bläckfisken i största allmänhet som husdjur. Personligen har jag aldrig hört om en sötvattens bläckfisk, en bläckfisk som i akvarie lever mer än 1 år osv.