Riktigt jävla roligt ÖLSPEL!
Tjenare alla frabitare!
Var på en förfest för ca ett halvår sen. Och då satt vi och lirade ett riktgit jävla roligt ölspel. Det var som monopol-liknande fast inte riktigt likadant som monopol.
Det gick ut på att man skulle slå en tärning så kom man till en ruta där man skulle göra vissa saker. Tex dricka en jävla massa, sitta med byxorna på huvudet, byta kläder med varandra osv osv. Visst, låter lite konstigt.. MEn det var RIKTIGT jävla kul. En grej var också när man kom på en viss ruta så skulle man fylla upp en stor jävla kanna som stod i mitten.. Och till slut kom någon dit som skulle få dricka upp den!
Så nu är givetvis min fråga, är det någon som vet vad detta heter? Vart man kan köpa det? Jag har letat som en galning på svenska sidor och i affärer. Det var ett stort vitt brädspel som var gjort i plast som är ihoprullat i ett rör. Hoppas verkligen någon vet vad jag pratar om! Jag är inte den bästa på att förklara!
Kram zerty.
Skrivet med min Android-mobil
vad kör du för ryggpass då ?
Finns ofta maskiner på gymmen där du sitter ner och "trycker" ryggen bakåt.
Dock är det viktigt att du använder ryggen och inte pressar med benen.
Ex:
http://www.youtube.com/watch?v =lUUTYy_tYn4
Roddmaskin är också bra för ryggen samt denna:
http://www.youtube.com/watch?v =kThk2oreaNs
Thats it.
Rekommenderar hantelrodd och marklyft.
Först behöver du förstå lite grunden i anatomin vad musklerna på ryggen har för funktion. Kommer nämna 4 styckna som man brukar prata om vanligtvis.
1 Erectror spina - ser ut som en file och går från säte uppåt längs med ryggraden. Funktion böja och sträcka bålen samt postural funktion.
Bästa övning Marklyft. Alternativ rygglyft.
2 Romberna, rhomboideus stora och lilla. Ligger under Latsen och har som huvudfunktion att dra ihop skulderbladen och i våss mån sänka dom.
Får bra träning i framförallt roddövningar. Stångrodd, hantelrodd, sittande kabelrodd, rodd mott bröstplatta div maskiner.
3 Latsen, latisimus dorsi. Som ger ryggen dess vidd. Påverkar axelleden med en bla adduktion.
Kan aktiveras både i lång och kort position. En av dess funktioner är att sänka och dra ihop skulderbladen.
Bästa övning Chins/pullups. Tränas både med latsdragsliknande övningar i lång position och roddrörlser i kort position.
4 Trapezius. En ganska stor rygg muskel även denna och är i stort latsens motsats.
Denna muskel höjer skulderbladen.
Behöver normalt sätt inte andra övningar om man gör marklyft och stående militärpress. Shrugs med skivstång eller i vadpressmaskin.
Det finns även en gyllene regel som oftast är anledning till att ni känner armarna men inget i ryggen. Ni kör för tungt. Ingen ryggövning utom marklyft ska vara tyngre än att du kan föra skulder bladen neråt och ihop maximalt i varje repetition. Förutom trapzen då man istället för dom uppåt.
Vissa får bättre kontakt med tumlöst grepp när man kör rygg och hålla löst om handtaget.
Andra behöver dragremmar åtminstone i början för att hitta rätt. Undvik dock så att inte alla ryggpass körs med dragremmar.
Ett bra tempo i ryggövningar är. Dra vikten till dig 2 sek, håll kontraktion 2 sekunder och sänk tillbaka 2-4 sek. Behövs rejält med time under tension pga av den totala massan som utgör ryggmuskulaturen.
Brukar sällan rekommendera er nybörjare på fragbita att kolla elitbodybuilders. Men på www.bodybuilding.com videos söker ni på kai green och kolllar sedan hans ryggträning och ev episoden i train with Kai där han tränar upp en polis. Han pratar mycket om vikten av att känna muskelns arbete istället för vikten ni lyfter.