Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ni som är obildade/lågintellektuella

Postat av d1ck j0nes den 26 Juni 2012, 18:31
259 kommentarer · 2 337 träffar
... tänker ni så? Är ni det?

Jag satt och bläddrade igenom mina PM här på Fragbite när jag hittade ett av en person som blivit så provocerad av att jag påvisat hans dumhet att han var tvungen att skriva en redogörelse där det framgår att han minsann är MÅLARE och "vet mer om det än jag någonsin kommer göra"!

Ja, jag kan inte annat än att medge att killen har rätt! Han vet mer än mig om målning. Däremot vet jag mer om både den fysik och kemi som möjliggör hans arbete varje dag, trots att det inte är mitt field of work. Det han anser vara avancerat är ju rena banaliteter för oss med intellekt och intelligens!

Uppenbarligen trampade jag på en öm tå, och personen tog åt sig. Det här fick mig att fundera. Ni som är obildade och lågintelligenta*, är ni själva medvetna om det?

* För att förtydliga, som lågintelligenta räknas personer som saknar bildning och utbildning, t.ex målare, byggarbetare, VVS-arbetare, mekaniker, osv. Dvs. inga eller få akademiska meriter. Med det sagt finns det givetvis korkade akademiker också (ofta humanistiska utbildningar för vänstersluskar, "genuskunskap" och annat trams), men dessa personer har ju åtminstone utbildning och faller således inte inom kategorin.

Ni som tillhör en av ovanstående yrkesgrupper eller snarlikt, kan ni känna "ja, jag är rätt dum, men jag har det bra ändå" eller går ni runt lyckligt ovetande och tror att ni är lika smarta som oss med utbildning?

Obs! Vi skiljer på temporärt kneg för att tjäna in pengar i ett sabbatsår eller liknande med att faktiskt anse sig vara "utbildad" efter gymnasiet och sedan spendera hela livstiden med ett yrke.

Obildade. Man kan ju tycka lite synd om dem också, de mest spännande problem som ska lösas är när de får utryckning och måste rensa en toalett som någon skitit stopp i eller när de ska måla om ett utedass. Vardagen går på fullständig rutin.

"Ja, jag gillar att städa urinoarer för det är så omväxlande och utmanande"

Var ligger utmaningarna i dessa alldagliga sysslor?

Var finns stimulansen?

Inget ont om arbetare - de får samhället att gå runt. Jag är mest fundersam över inställningen!

"Ignorance is bliss" (omskr.) - Thomas Gray

edit: Någon moderator som tog åt sig ändrade rubriken, men jag vände på steken igen. Get on my level

edit2:

================

Det har utvecklats en väldigt hätsk stämning i tråden. Det här är Fragbite - har ni inte lärt er att inte bli provocerade vid det här laget?

Jag klargör lite då flera verkar ha blivit genuint upprörda:

Jag listade de yrkena där uppe baserat på de vanligaste gymnasieutbildningar som inte är studieförberedande. Det här var av en anledning: för att _så många som möjligt_ skulle känna sig träffade, inte för att jag ser ner på dessa yrkesgrupper.

Kärnpunkten som jag spunnit på är fenomenet att nöja sig med vad som av vissa kan uppfattas som enkla yrken, och ändå kunna peka på det som "utvecklande".

Lägg gärna märke till längden av vissa kommentarer. Hur ofta ser vi någon lägga ner tid på att skriva välgrundade argument på Fragbite? Sällan. Det ska till att någon hamnar i en sits att försvara sig eller angripa något (invandringspolitik, anyone?).

================

Är du bildad?

219 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

259 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 259 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..