Vad ska man göra? (Deppig)
Tjenare FB, vad ska man göra när ens föräldrar bråkar konstant och samtidigt verbalt trakasserar en? Vad ska man göra när ens föräldrar inte lyssnar på en och heller inte litar på en?
Vad ska man ta sig till när det ända som går igenom huvudet är tankar om hur gött det skulle vara att dra en kula igenom kraniet?
Mår seriöst piss och vet inte vad jag ska ta mig till, FB vad ska man ta sig till?
Disk: Hur mår ni just nu i livet?
annars kan du alltid dra några kulor genom kraniet på terrorister, brukar också funka!
annars vet jag fan inte :(
Hjälper alltid, bättre tider kommer!
ELLER så flyttar du, sov hemma hos en polare några veckor, awesome!
#10, Kvällsdepp är faktiskt jävligt vanligt.
Få upp dopamin-nivån, börja träna regelbundet.
Hjälper inget och du sitter med självömkan från du vaknar tills du somnar, sök professionell hjälp.
Att sova hos en kompis ett tag är inget alternativ då mina föräldrar kommer ringa runt till alla mina kompisar så fort jag inte är hemma och kommer psyka ur ifall jag gör det.
Att få något utskrivet kan ta upp till 6 månader, känns inte riktigt så värt när de säkert bara kommer säga till mig att rycka upp mig...
Låter kanske fjantigt men skulle vara så underbart att "rymma hemifrån´" ett par veckor, slå upp tält i skogen inte fan vet jag bara komma bort lite...
Har du på allvar pratat med dina föräldrar om hur du mår? Om dom inte lyssnar eller förstår din situation så skulle jag börja leta lägenhet och flytta på direkten.
Oavsett så tycker jag inte du ska söka efter medicin, löser ingenting i slutändan.
Försök lösa det med föräldrarna, berätta vad du känner och hur deras förhållande och ignorans mot dig förstör dig som människa. Vägrar dom inse allvaret i det så sök professionell hjälp genom din närmaste vårdcentral.
Men se till att flytta därifrån, det du lever i nu är INTE en hälsosam miljö för dig.
Morsan och farsan har de senaste 2 åren bråkat väldigt mycket, till slut orkade jag inte längre och behövde verkligen ett reality break. Det var runt 6 månader sedan som jag då rökte marijuana.
Mina föräldrar fick reda på detta och ni kan ju tänka er deras reaktion, jag brydde mig inte så mycket för detta gjorde att de slutade bråka (Woho!), men jag berättade aldrig anledningen till varför jag rökte (vilket var att de bråkade konstant).
Men för ca 2 månader sedan så började de bråka igen, efter en och en halv månad med mycket gräl ville jag bara därifrån och rökte då lite till.
Päronen antog att eftersom jag sovit borta att jag hade rökt och ville jag skulle avlägga ett pissprov etc. Vägrade allt och nu är det totalt kaos i huset...
Morsan tog min parfym för någon vecka sen och sa att jag inte fick ha någon parfym som luktade sött för det skulle täcka marijuanalukten (?!). Fick dock tillbaka den några dagar senare...
Får som sagt aldrig vara ute senare än 2, och när jag är ute lite snabbt och bara pratar med någon kompis i en kvart så tror de att jag säljer / köper knark och visiterar mig!
Då och då står det något i tidningens polisrond om drogpåverkade personer och då ska de alltid fråga mig om jag vet vilka de är?! Som om jag är världens knarkare (vilket jag även fått skrikt efter mig i huset) som känner alla missbrukare! Sen häromdagen så såg tydligen morsan någon mysko person gå ifrån sin bil och in i skogen och sa något om att han säkert säljer knark. Svarade då att hon borde sluta vara så misstänksam då det säkert fanns en normal förklaring och fick då svaret "Ja, det vet nog du bättre än mig...".
Dessa små kommentarer kanske inte verkar så farligt för er som läser men jag känner mig riktigt kränkt! Har även fått förklarat till mig utav farsan att inom 2 år kommer jag sitta i fängelse, fattar ni hur dåligt jag mådde när han sa det?
FragBite, vafan ska jag ta mig till? :(
Funkar det inte att snacka med dem, flytta hemifrån.
Vad har du gått för linje på gymnasiet btw? :p
#0 om du inte vill vara hemma gå ut med dina polare o hitta på grejer :)? eller skaffa en ny hobby sport är bra ? skaffa brud ? vad som helst? så länge du är hemma o lyssnar på deras prat dag in och dag ut kommer du ju bara bli depiggare
När man är deppig har man svårt att koncentrera sig. Minnet suger. Kreativiteten suger. Det är väl därför vissa funderar på idiotiska beslut som att skjuta sig själva. Men livet kort och döden är otroligt lång.
Någon som har varit i samma sits och har fler tips btw?
Strunta bara i det och var mogen gå ut och häng med polare skaffa tjej snacka med dem, spela lite spel hänga på skype, softa på livet.
BE STRONG!
Ju mer jag läser av det du skriver ju mer förstår jag hur jobbigt du har det.
Dina föräldrars agerande är inte normalt (dåligt ord att välja), har du insett detta?
Om du har, försök en sista gång att prata med dem, om det inte fungerar säg att du vill gå i familjeterapi med dem och förklara genom att säga det du precis sagt här på fragbite. Tvärnekar dom så ringer du din vårdcentral och säger att du vill boka tid med en psykolog/socionom och förklara din situation. Det är JÄVLIGT viktigt att du får vägledning genom professionellt folk om dina föräldrar fortsätter deras absurda beteende. Jag vet att det kan vara jobbigt att ringa och ta kontakt när det gäller sånt här men jag lovar dig, det vill hjälpa dig.
Det du listar upp är bra saker, att hålla sig aktiverad.
Kognitiv beteendeterapi (psykoterapi) är väldigt bra under depressioner, med hjälp av den metoden kan man identifiera tankeprocesserna och således även problemet, när man identifierat problemet är det enklare att sen planera och tänka på ett sätt som undviker grubbel/ångest/depression.
Även fast det suger så finns det inget bättre att vara ärlig mot sina föräldrar som oftast bara vill ens bästa i slutändan.
Man får se det i föräldrarnas perspektiv, det är svårt att veta vad man ska göra när någon är introvert som istället för att tala med sina närmsta, brukar droger.
Hur skulle du själv känna om dina ungar smet iväg och knarka istället för att snacka med dig?
Försök bygga en vettig relation med dina föräldrar, det är dom sämsta människorna att ljuga och hålla tillbaka sina känslor för.
Det är skitsvårt att snacka med sina föräldrar i början, jag är jävligt tacksam för att jag var och är ärlig med mina föräldrar det har gjort våran relation så mycket bättre.
Jag tror du behöver testa det.
Säg sanningen till dem? Att du gör detta p.g.a dem! Att det är DEM som är orsaken till dina problem.
Kan nästan garantera dig att dem kommer ta sig en funderare..
Tack för mig :>
Under tiden, lyssna på Tenacious D's nya album Rize of the phoenix, jädra bra asså!
Det hjälper! Förklara för dem hur det ligger till och blir det ingen förändring tycker jag att du skall kontakta bris eller vårdcentralen som andra skrivit!
Lycka till och kom ihåg att efter regn kommer ALLTID solsken min vän.
Har du kul liv utanför hemmet? Isf är det väl bara vara ute så mycket som möjligt, kom hem och käka/lägg dig och typ totaligga dina päron tills du är 18, har jobb och skaffa eget boende asap.
Ställ dig i bostadskö om du inte redan är det, sen vet jag fan inte, jobbar inte på bris.
Efter regnet kommer alltid solsken min vän!
Någon sa också att jag skulle säga det till dem att de var deras fel, det har jag också gjort, varpå de svarade "Det hittar du bara på för att ha en anledning."...
Så de lyssnar ju inte alls på mig längre.
Skrivet med min Android-mobil
Det roliga är att nästan ingen vuxen kan sätta sig in i hur det är att vara en ungdom nu för tiden. Det är ganska tråkigt för finns inte många vuxna att prata med..
Skrivet med min iPhone
Men bli inte för intelligent.
Tro mig, psykologen/socionom kommer att vara väldigt skönt för dig att träffa och prata med, för att sedan tillsammans forma konkreta planer hur ni ska ta itu med problemet.
Det känns alltid jobbigt att söka upp sån här form av hjälp men jag är så säker på att du inte kommer ångra dig, de flesta är VÄLDIGT duktiga på de dom gör.
Bara att få prata med någon som förstår problemet gör väldigt mycket. Sedan kommer de som sagt att hjälpa dig att planera hur du ska fortsätta för ditt eget bästa, de kommer INTE ta dina föräldrars parti, även om du säger att du rökt en joint.
Sen vet jag inte riktigt om man ska prata med kuratorn eller gå någon annanstans?
Däremot en kurator kanske har lite mindre förståelse och har mer fokus på att samhället/skolan ska fungerar och ser jointen som ett problem så hon/han kan jag inte tala för.
Du kan ju testa gå till kuratorn först och känna av lite. Jag har själv ingen erfarenhet med de, tror det variera väldigt mycket, kan vara väldigt bra kan vara mindre bra.
Antingen testar du det först eller ringer du direkt till din vårdcentral och förklarar ditt problem och ber om att få prata med en psykolog/socionom då du känner att din mentala hälsa (livslust) håller på att gå under pågrund av dina föräldrar.
Har du testat det?
Var riktigt jävla förbannad och säg att du har fått nog!