Hejsan.. Har nu en jobbig sitation... Det är så att jag tappade bort min iphone i sommras, och fick nyligen "tillbaka" pengarna på hemförsäkringen (4990:-) det tråkiga är att jag måste ha sagt fel kontonummer till snubben jag snackade med på folksam... så pengarna kom med en check till morsans sambo eftersom han står skriven på hemförsäkringen...
Vi har inte haft nån bra relation alls sen 4-5 år tillbaks, typ inte snackat med varandra osv... tror nog han hatar mig... han är iaf dum i huvet... Iallafall så vägrar han nu att gå till banken och ta ut pengarna till mig... och jag ska betala av abonemanget jag hade på telen som jag tappade bort (senast den 11e november) och självklart kommer jag ta pengarna ur egen ficka fakturan låg på 4200:-
Men jag undrar om någon här vet om det går att få pengarna på annat vis? Ska självklart ringa dem imorgon.... Men liksom, bara för inte han tar ut pengarna så ska dom försvinna typ? Det är ju ändå mina pengar? hej
Skrivet med min Android-mobil
Skrivet med min Android-mobil
det stöd jag kan hitta just nu är:
9kap 6§, försäkringsavtalslagen:
"...Försäkringsbolaget får dock till försäkringstagaren betala ett försäkringsbelopp som någon annan kan ha rätt till, om det inte framgår av försäkringsavtalet vem detta är och den berättigade inte heller hos bolaget har anmält att han själv vill bevaka sin rätt."
Svårt att tolka utan att veta allt men om du har anmält din rätt så skall det betalas ut till dig. Sen vet jag inte hur det blir när du utgivit fel kontonummer.
Enklast är ju att kontakta försäkringsbolaget?