Saab kastade fem av sina medarbetare rätt in i elitturneringen.
Något av det roligaste med öppna LAN-turneringar i VRS-eran är att vem som helst kan betala avgiften för att tävla mot några av de bästa CS-spelarna i världen. Så var även fallet på Journey-turneringen som spelades på Glitched i juni.
I det här fallet var det dock ett lag som är något alldeles extra som bestämde sig för att åka på LAN. Saab, en av evenemangets sponsorer, hade en monter på mässan och bestämde sig för att också delta i CS-turneringen.
– Vi ska passa på att njuta, för det här är once in a lifetime, säger Markus "MARNILOO" Nilsen som spelar i laget.
På Saab arbetar ungefär 30 000 människor, så för att ta ut laget som skulle få resa till Jönköping spelades en interntävling. Matcherna kommenterades av Dennis Sandén och över 100 Saab-anställda deltog i turneringen.
– Då var det en internturnering i Saab, vi mot typ 100 spelare i en turnering där vi då kom på topp. Det var så vi kom hit, säger Gabriel "bongo" Rask Thurin.
– Vi är alla helt okända för varandra sedan innan, säger MARNILOO. Vi var på bootcamp i Stockholm för två helger sedan, första gången vi träffades. Men vi hittade varandra genom intränätet på jobbet helt enkelt. Så drog vi ihop en femma där och anmälde oss bara för skojs skull, så gick det vägen!
Det gick verkligen vägen, för Saab.
Saab-laget fick mycket uppmärksamhet av media på turneringen. Bild: Edwin Vikman/Black Molly Entertainment Förväntan på väg till Jönköping var att bli överkörda och åka ut redan under första dagen, under gruppspelet.Till en början såg det ut att bli precis så, men sen lossnade det för det svenska gänget som tog två matchvinster och tog sig till slutspel.
– När vi kom in här trodde vi att vi skulle bli överkörda, säger MARNILOO. Vi blev det de tre första igår, men i de sista två klarade vi oss och vann. Det trodde vi inte, så att vi kunde göra det är över förväntan. Det är otroligt, en pojkdröm. Att få en HLTV-profil, speciellt som vanlig Saab-anställd knegare, det är väldigt spännande.
Ordet "pojkdröm" sades mycket i vår intervju med spelarna. Ingen i laget har någon tidigare erfarenhet av tävlingsspel på hög nivå och chansen att mäta sig med lag som Alliance är något väldigt speciellt för spelarna. De såg till att njuta av det.
– Stämningen var alltid jättehög när vi spelade mot Alliance, säger bongo med ett skratt. Ingen var frustrerad eller så, utan när någon blev klickad var det bara: "Vaaa?"
För Saab är evenemanget såklart en möjlighet att marknadsföra sig. Montern på mässan fick många besökare, men MARNILOO tror dessutom att lagets medverkan i esportkretsar kan locka potentiella medarbetare till företaget och ser gärna mer liknande satsningar i framtiden.
– Jag hoppas och jag tror verkligen att Saab kommer förstå nu hur stort esporten är och att man kanske kommer in mer där, säger han. Man kan hitta mycket folk inom den här gamingvärlden som jag tror kan vara bra tillskott till Saab i framtiden.
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.