I en intervju med Eurogamer uttrycker Dean Hall, grundare av studion RocketWerkz som bland annat skapat DayZ, stark kritik mot Valve och deras sätt att använda vad han beskriver som spelberoendeframkallande mekaniker. Enligt Hall får Valve inte tillräckligt med kritik för hur företaget hanterar hasardliknande inslag i sina spel.
Han syftar främst på systemet med lootlådor i Counter-Strike 2, där spelare köper nycklar för att låsa upp slumpmässigt innehåll. Modellen har hjälpt Valve att undvika striktare reglering som drabbat andra spelutgivare.
Hall lyfter även den växande ekonomin kring skins. Denna marknad, som uppskattas vara värd miljarder dollar, har enligt forskare bidragit till en ökning av spelrelaterat beteende bland unga. Flera länder har redan infört begränsningar för lootlåde-mekanismer i spel, och vissa företag har helt övergett modellen efter juridiskt tryck.
Han syftar främst på systemet med lootlådor i Counter-Strike 2, där spelare köper nycklar för att låsa upp slumpmässigt innehåll. Modellen har hjälpt Valve att undvika striktare reglering som drabbat andra spelutgivare.
Hall lyfter även den växande ekonomin kring skins. Denna marknad, som uppskattas vara värd miljarder dollar, har enligt forskare bidragit till en ökning av spelrelaterat beteende bland unga. Flera länder har redan infört begränsningar för lootlåde-mekanismer i spel, och vissa företag har helt övergett modellen efter juridiskt tryck.





