Trots en omfattande remake och efterlängtad comeback till map-poolen är Train den minst spelade kartan i både matchmaking och proffsscenen i CS2. Endast 4,6 procent av matcherna i Premier Season 2 spelades på Train, och i professionellt spelas den fortfarande minst av alla kartor.
Valve återinförde kartan i november 2024 med målet att modernisera och balansera dess tidigare CT-dominans. Trots förändringarna har spelarnas vilja att spela kartan uteblivit.
I en analys menar journalisten Lawrence Serafico att det finns flera troliga orsaker till varför ingen vill spela Train. I Esportsinsider skriver Serafico att flera spelare upplever att Train har förlorat sin identitet.
Vidare skriver han att den nya layouten är för förenklad, samtidigt som kvarvarande komplexitet gör kartan svår för nya spelare. Tekniska problem som FPS-droppar och buggar har ytterligare bidragit till kartans impopularitet.
Inför höstsäsongen valde Valve att göra ändringar i map-poolen genom att ta bort Anubis och ersätta med Overpass. Det återstår att se om ändringarna kan få någon effekt på hur ofta Train spelas framöver.
Valve återinförde kartan i november 2024 med målet att modernisera och balansera dess tidigare CT-dominans. Trots förändringarna har spelarnas vilja att spela kartan uteblivit.
I en analys menar journalisten Lawrence Serafico att det finns flera troliga orsaker till varför ingen vill spela Train. I Esportsinsider skriver Serafico att flera spelare upplever att Train har förlorat sin identitet.
Vidare skriver han att den nya layouten är för förenklad, samtidigt som kvarvarande komplexitet gör kartan svår för nya spelare. Tekniska problem som FPS-droppar och buggar har ytterligare bidragit till kartans impopularitet.
Inför höstsäsongen valde Valve att göra ändringar i map-poolen genom att ta bort Anubis och ersätta med Overpass. Det återstår att se om ändringarna kan få någon effekt på hur ofta Train spelas framöver.





