Subtick-systemet går att kringgå på servernivå för att skapa en sann 64- eller 128-tick-upplevelse. Det påstår i alla fall moddaren Poggu i en tråd på X.
Han säger att det inte är något som stoppar tredjepartsservers, som de som används av Faceit eller Esplay, att kringgå subtick-systemet och återgå till CS:GOs gamla tickrate. Men han menar också att det inte hade löst problemen som många spelare skyller på subtick-systemet.
– Community servrar kan tekniskt sett ta bort subtick-information från usercmd:s och ignorera det, skriver han. Jag undrar varför ingen server gör det när subtick verkar vara det absolut värsta som finns i CS2, kanske eftersom subtick inte är problemet bakom allt som folk klagar på.
Han förklarar vidare vad som orsakar de allra vanligaste problemen, som att man ibland blir skjuten när man till synes redan har klivit in bakom en vägg. I de flesta fall ska det handla om laggkompensation.
– Att dö bakom väggar – laggkompensation, säger han. Ju sämre fiendens nätverksanslutning är, desto oftare kommer detta ske, men det är inte subtick-relaterat. Skyll istället på vad de är som orsakar nätverksproblemet (matchmaking, marginaler, stora packets) men inte subtick. Samma sak finns i både CS:GO och Valorant, det är grundkurs i nätverksteknik.
Poggu har flera gånger tidigare diagnosticerat buggar i CS2 och offentliggjort lösningen, vilket i flera fall har lett till att Valve kunnat fixa buggarna.
Klagomålen på mekanikerna i CS2 har varit många. Tidigare i veckan vädjade till Valve att låta servers använda 128 tick istället för subtick.
Enligt Poggu är det redan nu möjligt att göra det och Valve frånhåller inte serverägare att göra någonting. Men serverägarna väljer att inte göra det för det inte orsakar så mycket lagg som profilerna, exempelvis friberg, påstår.
Han säger att det inte är något som stoppar tredjepartsservers, som de som används av Faceit eller Esplay, att kringgå subtick-systemet och återgå till CS:GOs gamla tickrate. Men han menar också att det inte hade löst problemen som många spelare skyller på subtick-systemet.
– Community servrar kan tekniskt sett ta bort subtick-information från usercmd:s och ignorera det, skriver han. Jag undrar varför ingen server gör det när subtick verkar vara det absolut värsta som finns i CS2, kanske eftersom subtick inte är problemet bakom allt som folk klagar på.
community servers can technically strip subtick information from usercmds and ignore it, I wonder why no server does that when apparently subtick is the single worst thing about cs2, maybe because subtick isn't the problem behind everything people complain about.
— Poggu (@poggu__) April 20, 2025
Han förklarar vidare vad som orsakar de allra vanligaste problemen, som att man ibland blir skjuten när man till synes redan har klivit in bakom en vägg. I de flesta fall ska det handla om laggkompensation.
– Att dö bakom väggar – laggkompensation, säger han. Ju sämre fiendens nätverksanslutning är, desto oftare kommer detta ske, men det är inte subtick-relaterat. Skyll istället på vad de är som orsakar nätverksproblemet (matchmaking, marginaler, stora packets) men inte subtick. Samma sak finns i både CS:GO och Valorant, det är grundkurs i nätverksteknik.
dying behind walls - lag compensation, the worse the enemy network condition is, the more often you'll encounter this, not subtick related. Blame whatever causes that (matchmaking, margins, huge packets) not subtick. Same thing exists in csgo and valorant, 101 networking.
— Poggu (@poggu__) April 20, 2025
Poggu har flera gånger tidigare diagnosticerat buggar i CS2 och offentliggjort lösningen, vilket i flera fall har lett till att Valve kunnat fixa buggarna.
Klagomålen på mekanikerna i CS2 har varit många. Tidigare i veckan vädjade till Valve att låta servers använda 128 tick istället för subtick.
Enligt Poggu är det redan nu möjligt att göra det och Valve frånhåller inte serverägare att göra någonting. Men serverägarna väljer att inte göra det för det inte orsakar så mycket lagg som profilerna, exempelvis friberg, påstår.





