Efter flera tuffa år för e-sportbranschen har Black Molly Entertainment (BME) gjort en stark comeback. Det svenska produktionsbolaget, som bland annat står bakom Esportstudion, mer än dubblerade sin omsättning under 2024 – från 16 till nästan 38 miljoner kronor – och vände samtidigt en mångmiljonförlust till vinst.
Det skriver dagstidningen Dagens Industri (DI), där Tomas "greykarn" Lyckedal, esportveteran delägare i BME, intervjuas.
– Vi ser ett återuppväckt intresse att nå gamers som målgrupp [...] det är en fjärde andning för branschen, säger Lyckedal.
E-sporten har kämpat med svag annonsmarknad och flera konkurser efter pandemin, bland annat Esportal och Inferno Online. Men enligt Lyckedal ser framtiden betydligt ljusare ut nu, med tanke på alla initiativ som tagits inom scenen.
– Fragbite driver Svenska cupen, Dreamhack-evenemangen fortsätter att växa och nya satsningar som Level Up i Lund och Glitched i Jönköping har tillkommit, säger Lyckedal i intervjun med DI.
Dessutom siktar bolaget på att fortsätta utveckla sin Esportstudion-studio i Segeltorp till att bli e-sportens motsvarighet till SVT:s "Vinterstudion" – ett nav för svenska tittare som följer CS2.
– Målet är att bli e-sportens Vinterstudion och en samlingspunkt för svenska tittare. Exempel från Finland visar att en liknande kanal där är tio gånger större, säger Lyckedal.
Och det har BME lyckats med. Esportstudion har växt till att få hundratals tittare, inte sällan uppemot tusen, på sin Twitch-kanal. Det har bidragit till att BME vände resultatet från en förlust på 3 miljoner kronor till en vinst på 570 000 kronor år 2024.
Det skriver dagstidningen Dagens Industri (DI), där Tomas "greykarn" Lyckedal, esportveteran delägare i BME, intervjuas.
– Vi ser ett återuppväckt intresse att nå gamers som målgrupp [...] det är en fjärde andning för branschen, säger Lyckedal.
E-sporten har kämpat med svag annonsmarknad och flera konkurser efter pandemin, bland annat Esportal och Inferno Online. Men enligt Lyckedal ser framtiden betydligt ljusare ut nu, med tanke på alla initiativ som tagits inom scenen.
– Fragbite driver Svenska cupen, Dreamhack-evenemangen fortsätter att växa och nya satsningar som Level Up i Lund och Glitched i Jönköping har tillkommit, säger Lyckedal i intervjun med DI.
Dessutom siktar bolaget på att fortsätta utveckla sin Esportstudion-studio i Segeltorp till att bli e-sportens motsvarighet till SVT:s "Vinterstudion" – ett nav för svenska tittare som följer CS2.
– Målet är att bli e-sportens Vinterstudion och en samlingspunkt för svenska tittare. Exempel från Finland visar att en liknande kanal där är tio gånger större, säger Lyckedal.
Och det har BME lyckats med. Esportstudion har växt till att få hundratals tittare, inte sällan uppemot tusen, på sin Twitch-kanal. Det har bidragit till att BME vände resultatet från en förlust på 3 miljoner kronor till en vinst på 570 000 kronor år 2024.
En annan framtidstro mot 2025-2027 än tidigare!
— Tomas Lyckedal (@greykarn) April 15, 2025
Inget hade varit möjligt utan vårat team och anställda, vårt nätverk av frilansare, våra partners & kunder där framförallt @geoguessr bör nämnas. Men också våra allierade vänner däribland @bombeeglobal @ClutchGroup & Frame.
2025… https://t.co/VrEH9QyskE