Valve har återigen uppdaterat regelverket för turneringsarrangörer i syfte att skapa en bättre esportscen. Ändringarna fokuserar på att göra inbjudningssystemet mer rättvist, förbättra seedningen och begränsa wildcard-platser – åtgärder som svar på kritik från communityt.
Tier-ett-turneringar måste nu ha minst 20 inbjudna lag, en ökning från 16, medan tier-två-evenemang endast får bjuda in lag rankade lägre än 12 i världsrankingen. För turneringar från 2027 har tidsfristen för tillkännagivanden kortats från 24 till 22 månader före huvudturneringen, och viktig tilläggsinformation måste nu publiceras senast 10 månader i förväg, istället för 12. Denna förändring innebär att desto fler lag kommer att kunna delta i tävlingarna, vilket är ett positivt besked för de oroliga tier-2 organisationerna som får det svårt under Valves nya system.
Seedningssystemet har också blivit mer flexibelt – istället för att strikt använda VRS-rankingen vid inbjudningar får arrangörer använda den version av VRS som anges i deras specifika turneringsinformation. Den ändringen kommer efter kritik från både organisationer, analytiker och fans.
Wildcard-reglerna har stramats åt betydligt. För att få en så kallad Wildcard-inbjudan måste ett lag vara rankat lägre än 12 på alla VRS-listor och antingen ha tre spelare som nyligen spelat i ett topp-12-lag eller ha tagit en topp-2-placering i en turnering av samma eller lägre nivå under de senaste sex månaderna. Denna ändring kan göra Wildcard-inbjudningar, som lag som nyligen använt frekvent, betydligt mer sällsynta. Ändringen har redan mötts av kritik, bland annat från -chefen Graham Pitt:
Slutligen behöver arrangörer inte längre ange den bredare geografiska regionen för sina turneringar, utan endast den specifika visumregionen, som exempelvis USA eller Kina snarare än Nordamerika och Asien.
Tier-ett-turneringar måste nu ha minst 20 inbjudna lag, en ökning från 16, medan tier-två-evenemang endast får bjuda in lag rankade lägre än 12 i världsrankingen. För turneringar från 2027 har tidsfristen för tillkännagivanden kortats från 24 till 22 månader före huvudturneringen, och viktig tilläggsinformation måste nu publiceras senast 10 månader i förväg, istället för 12. Denna förändring innebär att desto fler lag kommer att kunna delta i tävlingarna, vilket är ett positivt besked för de oroliga tier-2 organisationerna som får det svårt under Valves nya system.
Seedningssystemet har också blivit mer flexibelt – istället för att strikt använda VRS-rankingen vid inbjudningar får arrangörer använda den version av VRS som anges i deras specifika turneringsinformation. Den ändringen kommer efter kritik från både organisationer, analytiker och fans.
Wildcard-reglerna har stramats åt betydligt. För att få en så kallad Wildcard-inbjudan måste ett lag vara rankat lägre än 12 på alla VRS-listor och antingen ha tre spelare som nyligen spelat i ett topp-12-lag eller ha tagit en topp-2-placering i en turnering av samma eller lägre nivå under de senaste sex månaderna. Denna ändring kan göra Wildcard-inbjudningar, som lag som nyligen använt frekvent, betydligt mer sällsynta. Ändringen har redan mötts av kritik, bland annat från -chefen Graham Pitt:
I didn't read the full code before posting the above.
— Graham Pitt (@messioso) March 14, 2025
Full snippet below is as @michau9_ rightly points out, is extremely restrictive now.
Almost solely exists for newly formed teams to get invited to events, which probably should have been the intention from the start. https://t.co/XhEBd7pF6d pic.twitter.com/TNuRGhLDJC
Slutligen behöver arrangörer inte längre ange den bredare geografiska regionen för sina turneringar, utan endast den specifika visumregionen, som exempelvis USA eller Kina snarare än Nordamerika och Asien.