Kan du berätta, vad var CS Summit? Varför behövdes det?
– Idén började för ett år sedan när det skedde ändring i ledarstaben i NIP där jag tog över rollen som Director of Esports och tog tillbaka Björn (THREAT, reds anm.) som General Manager. Vid den tidpunkten hade vi massor av planer för vad vi skulle göra i NIP. Vi brydde oss väldigt mycket om den svenska delen – vad kan vi göra för fansen? Vad kan vi göra för att vinna tillbaka svenska fans, oavsett om vi har svensk lina eller inte? Det borde gå att kännas som en svensk organisation, men då måste vi visa kärlek och verkligen bry oss om det. Det fanns en period där NIP blev frånkopplade från de svenska fansen, och nu vill vi bygga upp det igen.
– Innan Svenska Cupen 2023 höll vi ett mindre möte där alla fick ventilera och släppa all spänning som fanns mellan lagen. Det var många fingrar som pekades, men det märks att kommunikationen mellan organisationer och olika aktörer har förbättrats sedan dess. Långsamt har det byggts en känsla av "Okej, vi kanske borde arbeta mer ihop". Vi kan vara fiender på servern, och det ska man vara, men vi måste jobba med varandra däremellan.
– Så målet med CS Summit var detta: att samla alla som jobbar operativt inom svensk CS på en daglig basis och i en ledande befattning. Det finns enormt många perspektiv som man kunde leda diskussionerna om, men vi fokuserade främst på det operativa – vad kan vi göra på en daglig- eller veckobasis för att bli bättre?
Kommer det att bli fler CS Summit?
– Det är något jag verkligen vill och alla andra var nöjda med eventet. Men sen kommer det stora faktiska arbetet att ske mellan dessa möten. Det hjälper inte att sitta i samma rum i åtta timmar en gång per år, men det är ett bra ställe att kickstarta någonting. Vad vi gör idag och imorgon, det är där arbetet faktiskt sker på riktigt.
Om vi riktar blicken mot nuläget av svensk CS. Vi börjar med det positiva, vad är vi bra på?
– Vi har fantastiskt mycket erfarenhet. Personer på CS Summit som har varit med i 20+ år. Jättemycket erfarenhet, jätteduktiga människor och fantastiska nätverk är våra styrkor. Zoomar man ut ännu mer är föreningssidan i Sverige stor och vi är duktiga på att exportera talanger, bara där finns det mycket värde.
Det negativa då, vad behöver vi förbättra oss på?
– En grundpunkt är samarbete och kommunikation – vi måste tillsammans jobba ihop för att det ska bli någonting, annars är vi små öar som sitter på en massa erfarenhet. Alla organisationer har en gemensam huvudprodukt där, även om vi är ganska olika lag med olika förutsättningar, är svensk CS den gemensamma passionen. Ingen som var med på CS Summit blir ledsen om det går bra för svensk CS. Där har vi inte varit bra nog med att jobba tillsammans så att det blir bättre. Exempelvis, om vi kollar globalt, finns det ledare som inte sitter med den bakgrunden som de bör. Vi ser coachar som bara varit spelare och står bakom och säger "Heja grabbar!". Något vi är bra på med andra sporter i Sverige är att det finns utbildningssystem för att lära sig bli coach eller domare, och den delen kan vi absolut bli bättre på i CS. Det handlar dock främst om oss ledare och organisationer, för det är vi som sätter ribban och bestämmer vilka spelare och coacher som är med i laget.
– Vi har svinduktiga spelare i Sverige, men vi behöver också vara duktiga på att sätta krav på lag och spelare. Vad innebär det att vara en toppspelare i Sverige i form av attityd och tävlingsinstinkt? Alla organisationer på CS Summit vill givetvis ha spelare som vill vinna, men det finns en utmaning där svenska spelare kan vara något bekväma eftersom de har en trygg bakgrund att falla tillbaka på. Vi måste hitta spelare som verkligen har drivet, och ansvaret faller på oss ledare och organisationer att hitta och utveckla de spelarna och hjälpa dem att bli så bra som möjligt.
Om man får uttrycka det så här: vad har “gått fel” i svensk CS?
– Friberg nämnde under HLTV Confirmed att han var självkritisk över att det inte var så många från deras period som stannade kvar och hjälpte till nästa generation. Det blev ett litet mellanrum mellan deras succéperiod och de nya lagen. Ansvaret ligger givetvis inte bara på dem – det finns flera faktorer – men det är på sätt och vis det mellanrummet som vi försöker komma ikapp nu. Det positiva är att det redan har börjat hända, kolla bara på hur många lag vi har jämfört med två år sedan. Den värsta tiden är förbi, det finns positiva vindar och det finns ett helt annat driv.
Gällande det kommande året, vad är era planer och tankar?
– Det vi pratade mycket om var att sätta en tydlig kravbild, svart på vitt i skrift, över vad vi kräver från ledare, coacher och spelare. Alla topplag i Sverige ska ha en gemensam lägsta nivå på vad vi kräver, där alla fem spelare ska vara motiverade och engagerade, bland annat. Att sätta krav är inte att vara elak eller för hård, det måste finnas. Ingen mår bra av att det är kravlöst, det skapar bara konflikter. Kommunikation och mer samarbete mellan lag, aktörer och arrangörer diskuterades också under CS Summit. Hur kan vi som organisationer gå samman och skapa rättvisa kontrakt för att skydda spelare och lag? När flera lag går samman är det dessutom mycket lättare att få sin röst hörd.
Vad kan våra läsare göra för att främja svensk CS?
– Även som tittare ska man fundera över det jag nämnt. Kraven på lag och spelare – vad innebär det? Men man måste också fundera på hur man själv kan bidra. Det kan vara genom att köpa en Eyeballers tröja eller prenumerera på Esportstudion. Det är helt snurrigt att få ihop en bransch där ingen ska betala för att kolla på någonting. Det går inte och kommer inte hålla i längden. Kan man hitta något sätt att bidra till sitt favoritlag, gör det. Skippa en pizza och stötta en aktör i Sverige, det är det mindset som behövs.