Speltillverkaren Epic Games får böta över 13 miljoner kronor i Nederländerna efter att landets konsumentverk dömt ut in-game-reklamen i spelet Fortnite, rapporterar nyhetssajten Esports Advocate.
Enligt det nederländska konsumentverket kan barn som spelar Fortnite på flera sätt känna sig pressade att köpa in-game-items på grund av reklamen i spelet. Ett exempel på reklamen som dömts ut är countdown timers som haft som effekt att hetsa barn till att köpa items.
Att reklamen är direkt riktad mot barn är i sig otillåtet i Nederländerna och enbart på grund av detta får Epic Games böta 562 500 Euro (~6,5 miljoner kronor). Att tillverkaren också använt countdown timers utgör ytterligare ett brott mot den nederländska marknadsföringslagen vilket gör att bolaget får böta ytterligare 562 500 Euro.
Enligt det nederländska konsumentverket kan barn som spelar Fortnite på flera sätt känna sig pressade att köpa in-game-items på grund av reklamen i spelet. Ett exempel på reklamen som dömts ut är countdown timers som haft som effekt att hetsa barn till att köpa items.
Att reklamen är direkt riktad mot barn är i sig otillåtet i Nederländerna och enbart på grund av detta får Epic Games böta 562 500 Euro (~6,5 miljoner kronor). Att tillverkaren också använt countdown timers utgör ytterligare ett brott mot den nederländska marknadsföringslagen vilket gör att bolaget får böta ytterligare 562 500 Euro.