Övertid i Counter-Strike har varit sig lik i en väldigt lång tid. Trots att olika format har testats, så som MR5 med 16 000 i startmoney, så är det ett format som hållit sig kvar, MR3 med 10 000 i startmoney. Många stora turneringar har börjat köra 16 000 i startmoney men i Majors och i officiella övertidsomgången i Premier Mode i CS2.
Men varför är det just MR3 med 10 000 som spelas? Den erfarna esportproducenten Jason "Alchemister5" Baker har förklarat varför. Han lyckades övertala CPL att byta sina övertidsregler. Tidigare var startpengarna på övertiden endast 800 men fortfarande MR3.
CPL ville dock inte att de som spelade T skulle kunna köpa AWP varje runda även om de förlorade. Alchemister5 sa då: "Varför inte 10 000 då?". Anledningen till att han sa denna siffra var för att han hade felskrivet en inställning på hans hemmaserver och det var den siffran som då poppade upp i huvudet.
20 år senare så använder vi fortfarande samma inställningar. Detta beror alltså på att en person hade skrivit fel i sina inställningar.
Men varför är det just MR3 med 10 000 som spelas? Den erfarna esportproducenten Jason "Alchemister5" Baker har förklarat varför. Han lyckades övertala CPL att byta sina övertidsregler. Tidigare var startpengarna på övertiden endast 800 men fortfarande MR3.
CPL ville dock inte att de som spelade T skulle kunna köpa AWP varje runda även om de förlorade. Alchemister5 sa då: "Varför inte 10 000 då?". Anledningen till att han sa denna siffra var för att han hade felskrivet en inställning på hans hemmaserver och det var den siffran som då poppade upp i huvudet.
20 år senare så använder vi fortfarande samma inställningar. Detta beror alltså på att en person hade skrivit fel i sina inställningar.
Overtime is $10,000 because I mistyped a setting in my config. Sorry. https://t.co/8PTCrTFtvM
— Jason Baker (@Alchemister5) June 13, 2023