×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
Som besökare på Fragbite samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Krönika

Krönika: CS-året 2020 — kan man bli bäst i världen från pojkrummet?

4
Våren nalkas, och stundom går vi förhoppningsvis in i en ljusare framtid och vardag. Blickar vi tillbaka på CS-året 2020, ser vi att det gick inflation i antal olika turneringsvinnare och allt skedde på distans. Frågan är vad vi kan vänta oss när CS-turneringarna återgår till LAN-sammahang; vilka lag hör hemma på toppen?
Det är svårt att föreställa sig en tid efter pandemin, men med all säkerhet, det nalkas framtid. Trots att esport, CS eller vad man nu snöat in sig på, är en detalj i sammanhanget, har det trots allt varit en prövande tid för CS-fantaster. CS-året 2020 genomsyrades av otroliga mängder matcher, och allt har skett från pojkrummen. Det har uppenbarligen varit en fördel för esport, gentemot mången annan sport, då turneringar ändå har kunnat spelas och det har funnits utrymme för flexibilitet. Men att CS flyttar tillbaka till studion och arenor, kunde inte komma snabbt nog. Det första planerade evenemanget att spelas offline är slutspelet av ESL Pro League, vilket skulle betyda att vi går tillbaka in i någon form av LAN-sammanhang från och med början av april. Med det kommer sakta men säkert ordningen att återställas. Min övertygelse är att vissa lag som tagit sig till toppen under online-året 2020, inte är kvar för stanna; när CS återgår till sitt rätta element.

Slutet av 2019 och inledningen av fjolåret pågick i någorlunda normal anda. Turneringarna dominerades av Na’vi, Astralis och Team Vitality, alltså de tre bästa lagen i världen. När corona-pandemin verkligen tog fart i Europa, i mars månad 2020, började även den internationella CS-scenen gå igenom skiftet från offline till online. Det började med IEM World Championship, där arrangörerna valde att slutspelet av turneringen skulle spelas inför tomma läkare i Spodek Arena i Katowice. Det blev också sista turneringen som spelades offline innan det blev hus i helvetet i hela världen. Hur mycket pandemin har påverkat spelare individuellt kan vi bara drömma om att analysera, men resultaten under fortsättningen av året visade i alla fall att skillnaden på online och offline enorm, i synnerhet för vissa lag. Det handlar om så mycket mera än att skjuta hårt och snacka rätt. Pressen och stundens allvar som uppstår på LAN går inte att simulera hemifrån eller från bootcamp-lokalen.

Under fjolåret har vi sett en uppsjö av lag som i princip aldrig vunnit en storturnering tidigare. Lag som Heroic, Big, Complexity och Furia är i dagsläget alla vinnare av stora titlar i ESL:s eller DreamHack:s namn. Och det gäller inte heller bara lagen i stort, det handlar också om en mängd spelare som vi helt enkelt inte vet om de är så bra som deras fjolår påvisar. Allt gott åt dessa lag och spelare, och de har garanterat jobbat för sina framgångar. Det jag dock argumenterar för är deras framgångar inte överhuvudtaget garanterar resultat när vi en vacker dag återgår till de scener där CS på toppnivå är menad att spelas. Siffrorna talar sitt tydliga språk: ovanstående lag har tillsammans noll stora titlar från offline-sammanhang och samtliga titlar de genererat har kommit under fjolåret. Det är inte ett sammanträffande.

Kommer tabseN och hans Big prestera lika bra offline?
Kommer tabseN och hans Big prestera lika bra offline?

Ska sägas, att jag är mer än redo att bli motbevisad. Jag ser framemot hyperaggressiva spelare som Art, BlameF och poizon, utmana allt och alla, under en semifinal i ett fullsatt Spodek Arena. Eller Heroic vinna en övertid mot Astralis i sista swiss-omgången av en major. Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det inte är sannolikt och saker och ting fungerar lite annorlunda online, i synnerhet det mänskliga psyket. Att inte behöva se publikens, motståndarnas eller egna lagkamraternas blickar då man misslyckas eller gör dumdristiga beslut, gör spelare automatiskt övermodiga och hybris är snabbt en faktor. På det har också flera av de mer märkvärdiga lagen stått och stampat på stället senaste året, gjort nödvändiga spelarbyten eller sparat energin till att turneringarna börjar spelas offline igen.

Vad det gäller de svenska lagen, känns utgångslägena rätt olika för Fnatic och Nip. Fnatic har alltid varit ett lag som har blommat ut i Lan-sammanhang, i synnerhet i de stora turneringarna. Spelarbytet med flusha ut, Jackinho in, känns inte heller som ett spelarbyte som i någon större utsträckning kommer påverka Fnatic:s förmåga att leverera offline. För Nip känns riskerna dock större. Nip har på kort tid ersatt i princip all rutin, om så med nödvändiga spelarbyten. Men laget är i dagsläget väldigt ungt och grönt, och jag tror det kommer vara en längre transportsträcka innan Nip börjar levererar på allvar med den här nya laguppställningen, i alla fall offline. Intressant blir också att se om Fredrik "REZ" Sterner, kan ta mera plats i laget, nu då han är den erfarne.

Det är svårt att skriva en sådan här kommentar utan att låta arrogant eller kränkande. Det är inte min mening. Min upplevelse är dock att det gångna CS-året känts som en enda lång försäsong, och jag ser så framemot dagen då vi får se de stora lagen tampas om titlar igen, om så i en studio. Då blir det också dags för dessa nyfödda stjärnlag att bevisa att de verkligen är “the real deal”. Någonting säger mig dock att de snart får blicka tillbaka på CS-året 2020 med nostalgi, efter att de åkt ut mot G2, Fnatic eller motsvarande drake i gruppspelet av säg ESL One Cologne. Det krävs som sagt mer än snabba reflexer och god vilja för att slå de bästa. Det krävs pannben, det krävs erfarenhet och det krävs karaktär. I min bok, krävs det mera, för att titulera sig bäst, för att bli mästare. För när det drar igång igen på allvar, kan ni vara så säkra, att de stora aktörerna kommer vakna ur sin vila likt Fågel Fenix, och med det kommer ordningen så småningom vara återställd och vi får se vilka som är herrarna på täppan.

3 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 3 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..