×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Sverige

Recension: Tre av Zowies populäraste musmattor – är de värda pengarna?

1
H-SR-SE Blue II, H-SR III och H-TR — hur bra är Zowie egentligen?
Zowie är sannerligen inga nykomlingar till musmattsindustrin – företaget har producerat dem i över 16 år och är idag en av de största tillverkarna i branschen. Men hur bra är musmattorna egentligen, och är det rimligt att lägga 500 kronor på en musmatta?

I denna recension kommer jag utvärdera och jämföra tre av Zowies musmattor: H-SR-SE Blue II, H-SR III och H-TR. För medan namnen inte säger särskilt mycket, finns det betydligt större skillnad mellan dessa tre musmattor än vad man kan ana. Så låt oss hoppa in i recensionen och lista ut vilken Zowie-musmatta som passar dig bäst – eller om du istället borde vända dig till konkurrenterna!

Varje musmatta kommer bedömas utifrån följande två grundläggande egenskaper:
  • Utseende och kvalitet – hur ser musmattan ut? Storlek? Är kanterna sydda? Hur länge tror jag att musmattan kommer hålla, på ett ungefär?
  • Känsla – hur känns musmattan? Tunn/tjock? Mjuk eller hård? Hur är ytan? Är den “snabb” och gör det enkelt att svänga runt musen häftigt? Är den “långsam” och mer kontrollerad?

Låt oss börja!

H-SR-SE Blue II

Utseende

Det första som höjer ögonbrynen med H-SR-SE Blue II är den starka blå färgen, som verkligen sticker ut i havet av svarta – och ärligt talat rätt tråkiga – musmattor. Designen är visserligen bara Zowie-branding, men den är stilren och gör mattan betydligt mer levande. Ett oväntat plus i kanten.

Precis som de två andra musmattorna i den här recensionen är den 500×500 mm, vilket ger gott om rörelseutrymme även för låg­sens-spelare. Musmattan kommer rullad i paketet och det kommer därmed ta ett tag för den att platta ut sig.

Tyvärr finns en nackdel: kanterna är inte sydda. Medan sydda kanter ibland kan kännas i vägen, ökar de hållbarheten dramatiskt. Redan efter första dagen började kanterna på Blue II se slitna ut (se bild nedan), något som inte hände med de andra två. Efter några år kommer den med stor sannolikhet se betydligt mer sliten ut än sina konkurrenter.

Känsla

Detta är en förvånansvärt snabb musmatta – helt klart i det övre segmentet. Ytan är mycket len, med en fin och tät väv som ger en kvick och lättglidande känsla. Musen rör sig snabbt och smidigt, vilket är perfekt för spel som kräver explosiva rörelser, såsom Overwatch eller Fortnite. För oss som spelar CS kan den dock upplevas något för snabb, då precisionen i fina mikrojusteringar inte är riktigt lika stabil som hos de två andra musmattorna i recensionen.

Förkortningen “SR” innebär att musmattan har en bas av medium hårdhet. Det betyder att den varken är mjuk eller hård – snarare någonstans mitt emellan. På en mjuk musmatta kan du trycka ner musen i ytan för att få extra stoppkraft, vilket är perfekt vid flicks där du måste stanna exakt rätt. Det går att göra även på Blue II, men du måste trycka betydligt hårdare än på en mjukare bas, vilket gör att mattan upplevs snabbare och något svårare att få riktigt precisa stopp på. De flesta är vana med “medium”-musmattor, så det blir ingen stor justering att gå över till denna.

Om du en snabbare musmatta som kommer passa perfekt för spel som Fortnite, Overwatch och COD, då är denna perfekt för dig. Ytan känns fantastisk, är len (=inte sträv! Ingen friktionsbränna!) och gummit på undersidan håller den på plats. Den kan dock vara något för snabb för spelare som är ovana, vilket leder till missade skott och mindre precision. Men för den som är van fungerar musmattan felfritt, även för CS2.

Kanterna blir snabbt slitna.
Kanterna blir snabbt slitna.

H-SR III

Utseende

H-SR III är den mest diskreta och klassiska av Zowies nya musmattor. Färgen är djupt svart med en stilren Zowie-logga i det övre vänstra hörnet. Det är inget som drar ögonen till sig, tvärtom känns mattan väldigt “proffsigt anonym”, vilket många CS-spelare lär uppskatta – även om det är något tråkigare än den färgglada H-SR-SE Blue II.

Precis som de andra två musmattorna i den här recensionen mäter den 500×500 mm, vilket ger mer än tillräckligt med utrymme för lågsens-spelare. Till skillnad från H-TR kommer H-SR III rullad i lådan. Det innebär att den kan behöva lite tid på skrivbordet innan den ligger helt platt, särskilt i kanterna. Det är inget stort problem, men värt att känna till.

En fördel jämfört med H-SR-SE Blue II är att H-SR III har sydda kanter. De ligger något under ytan och stör inte armen, samtidigt som de gör mattan betydligt mer hållbar. Efter några dagars användning syntes inget slitage alls – ett tydligt plus om du planerar att använda mattan länge.

Känsla

Det här är en kontrollmatta, vilket innebär att fokuset ligger på att ge spelaren kontroll över sina musrörelser – snarare än att ge dem möjligheten att snabbt svänga runt musen. Den positionerar sig tydligt som den långsammare och mer “stoppkraftsorienterade”.

Ytan är fortfarande mjuk och behaglig, men inte lika len eller snabb som på H-SR-SE. Vävningen ger ett något mer dämpat glid, vilket gör att musen inte accelererar lika snabbt. För spel i genrer som CS och Valorant är detta en stor fördel: mikrokorrigeringar känns stabilare, och det är lättare att stoppa exakt där du vill.

Den mediumhårda basen (“SR”) gör att du inte kan trycka ner musen lika mycket som på en TR-matta för extra stoppkraft – men H-SR III har ändå tydligt mer kontroll än H-SR-SE. Kombinationen av ytan och basen ger en jämn, förutsägbar känsla där du slipper tänka på hur hårt du trycker med handen. För spelare som tenderar att spänna handen, eller som ofta gör flicks, är detta en stor fördel.

Musmattan är inte helt platt från start, men blir bättre med tiden.
Musmattan är inte helt platt från start, men blir bättre med tiden.

Sydda kanter!
Sydda kanter!

H-TR

Utseende

H-TR ser ut som en traditionell Zowie-matta: helsvart, enkel och utan visuella utsvävningar. Precis som de andra två modellerna i recensionen är den 500×500 mm, vilket är en utmärkt storlek för lågsens-spelare och för dig som vill ha gott om plats för stora underarmsrörelser.

Till skillnad från H-SR-modellerna levereras H-TR flat-packad. Det innebär att den ligger helt platt på bordet från första sekund, utan upphöjda kanter eller någon inkörningsperiod. Det låter som en liten detalj, men i praktiken är det väldigt skönt att slippa vänta på att en musmatta “ska lägga sig”.

H-TR har dessutom sydda kanter, vilket bidrar till lång hållbarhet och en premiumkänsla. Kanterna ligger något nedanför ytan och stör inte underarmen.

Känsla

H-TR skiljer sig markant från de två andra musmattorna — och det beror på basen.

Det här är Zowies mjuka modell. Tack vare att detta är Zowies mjukare modell sjunker musen ner en aning i mattan vid tryck. Den ökade friktionen ger därmed en utmärkt stoppkraft, vilket gör H-TR till den långsammaste och mest kontrollerade av de tre musmattorna.

För spel där du behöver stanna exakt — som CS2-flicks, långa spraydowns eller dueller på avstånd — känns den här typen av bas ofta trygg. Om du har lite skakig aim eller vill att musen ska bromsas upp naturligt får du mycket hjälp av mattan.

Samtidigt finns en baksida. Eftersom basen är mjuk kan musmattan kännas trög om du naturligt trycker ner handen eller underarmen mycket. Då “sjunker” musen ner i ytan och rörelserna blir långsammare än du avsåg, vilket kan leda till att din mus inte går riktigt lika långt som du ville. För spelare som spänner handen, eller som lägger mycket vikt på musen vid stress – vilket är väldigt vanligt – kan H-TR därför kännas inkonsekvent. Denna musmatta har därmed en högre inlärningskurva än de andra två.

Jämfört med H-SR-SE och H-SR III upplevs H-TR som:
  • klart långsammast
  • mest stoppkraft
  • mest stabil i stora flicks
  • sämst för snabba eller svepande rörelser
  • mest känslig för hur hårt du trycker ner musen
För spelare med lätt hand, avslappnad underarm och en teknik där man inte pressar mot underlaget, kan H-TR vara riktigt bra. För oss som tenderar att lägga mycket vikt på musen och armen kan den däremot kännas tungjobbad.
En enkel och mjuk musmatta.
En enkel och mjuk musmatta.

Sydda kanter även här.
Sydda kanter även här.

Sammanfattning — vilken passar dig bäst?

Zowie fortsätter att visa varför de är tungviktare på marknaden. Ja, deras musmattor är dyra — ofta mellan 400 och 600 kronor — men för priset får du också riktigt hög kvalitet. Särskilt imponerar vävningen, som ger en mjuk och följsam känsla oavsett vilken modell du väljer. Alla tre musmattor har dessutom en stabil gummibas som håller dem på plats utan att kännas klistriga.

Trots att H-SR-SE är min personliga favorit, tack vare dess snabba glid och snygga färg, kan jag tyvärr inte rekommendera den till de flesta. Skälet är enkelt: osydda kanter. Redan efter två dagar började kanterna fransa sig, vilket säger en hel del om hållbarheten. Att det dessutom är den dyraste modellen på 700 kronor gör inte saken bättre. När man köper en musmatta i den prisklassen förväntar man sig att den ska hålla. Därför skulle jag istället rekommendera alternativ som SteelSeries Performance Speed eller Threepointzero, som erbjuder liknande prestanda — men med sydda kanter.

H-TR och H-SR III kan jag däremot varmt rekommendera. Det är två riktigt bekväma och välbyggda musmattor som utan problem lär hålla i många år. Tjocklek, tyg, vävning och kanter håller toppklass. Prisläget på 400–600 kronor matchar konkurrenterna, och det finns inget som direkt gör Zowies varianter sämre eller bättre — men de är solida, pålitliga val för i princip vem som helst. H-TR och H-SR III kommer helt enkelt inte att göra dig besviken.

  • H-TR
    Perfekt för dig som vill ha mycket stoppkraft och maximal precision vid flicks och spraykontroll. Passar spelare med lätt grepp och avslappnad underarm som inte pressar hårt mot mattan. Mindre lämplig om du ofta trycker ner musen mycket — då kan rörelser kännas tröga. Levereras platt och har sydda kanter.
  • H-SR III
    Det mest allround-orienterade valet för tactical-shooters som CS2: stabilt, förutsägbart och slitstarkt. Bra för spelare som spänner händerna och vill ha konsekventa mikrojusteringar utan att mattan blir för långsam. Sydda kanter och stabil antislip-bas gör detta till det tryggaste köpet om du vill ha få överraskningar över tid.
  • H-SR-SE Blue II
    För dig som föredrar snabbare glide och smidiga, svepande rörelser (bra för low-sens arm aiming och snabbare spelstilar). Mindre stoppkraft än H-TR/H-SR III — alltså enklare att snabbt snurra och följa mål, men kan kräva mer precision. Uppseendeväckande design, men har osydda kanter vilket påverkar långsiktigt slitage.

Praktiska råd innan köp

  • Spelar du låg sens och använder arm-aim mest — prioritera H-SR-SE eller H-TR beroende på hur mycket stoppkraft du vill ha.
  • Om du ofta spänner händerna eller vill ha maximal konsekvens i mikrorörelser — välj H-SR III.
  • Värdera också praktiska faktorer: vill du ha musmatta som är platt från start? Välj H-TR. Vill du undvika fransiga kanter? Undvik osydda kanter (H-SR-SE).
Produkterna i den här recensionen har tillhandahållits av Zowie för testning. Företaget har inte haft något inflytande över innehållet, och alla åsikter och slutsatser som uttrycks är oberoende.
Artikelbild: Jim Bergdahl
Videokälla: Razer

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..