Det är överlag mycket fokus på entreprenörskap och drivkraft i min vardag. Man hör orden i princip varje dag, kontoret eller privat, det kvittar. Har egentligen aldrig funderat så mycket på det. Men idag, när jag surfade runt, slog det mig.
Vart tog e-sportentreprenörerna vägen? Sverok (Sveriges roll- och konfliktspelsförbund) har tappat över 50 000 medlemmar mellan åren 2010 och 2011. Varför? Kraven? Dog drivkraften ut? Tappade ”ledarna” (styrelsen) för föreningarna intresset?
Sverok tar upp följande på sin sajt - detta tror förbundet är anledningen:
Det krävs oftast speciella person(er) för att driva något. De tänker inte som alla andra. När man startar ett projekt, en (ideell) förening eller ett företag, så tänker man i början inte på pengarna. En del gör. Men absolut inte alla.
Många projekt, speciellt, hemsidor (communitys) har skapats av eldsjälar som inte haft något som helst vinstintresse i sitt projekt från början. Det är fint. Men fortfarande, pengar får världen att rulla. Det är så inspirerande att träffa dessa personer. Personer som har en vision och är besluttagare i någon form.
Men kan det vara så att det är omöjligt att komma in i vår bransch? Kan det vara så att folk tänker, Fragbite finns, varför ska jag skapa något eget?
Vi är duktiga på Fragbite. Vi driver Sveriges största gaming/e-sport och community-sajt i dagsläget. Självklart känns det bra att vara störst i kategorin. Men. Det saknas fler konkurrenter. Det saknas fler som hela tiden flåsar en i nacken.
DreamHack är också ett exempel, världen största LAN/gaming-festival. De står ensamma. Det finns knappt något LAN i Sverige som tar sig över 1000 deltagare. Varför är det så?
Branschen i sig växer så snabbt just nu. Fler företag blir intresserade och ser e-sport som ett perfekt sätt att få ut sin produkt. Det är kul. Precis så det ska vara. Mycket kan också vara bero på hur ”säljaren” pitchar in sin idé. E-sport är mer accepterat idag.
Så vad väntar du på? Det är dags att starta något nu. Starta en ny turneringssajt, starta ett LAN med polarna, starta ett community, starta vad som helst. Vill du jobba med video? Starta ett produktionsbolag. Allt är möjligt.
Du behöver inte vara bäst i världen på det du vill starta. Ta ett galet beslut. Ta på dig en uppgift som du inte har en aning om hur du ska lösa och försök lös det på vägen. Det finns ingen bättre känsla än när man lyckas. Misslyckas man, då testar man igen.
Hur många trodde, för ett par år sedan, att returpack skulle spela in och släppa en reklamfilm med gamers? Hur många trodde GeT_RiGhT skulle vara med i Wipeout? Hur många trodde att E-Sport skulle sändas i SVT2? Ingen, förmodligen. Det krävs galna eldsjälar och entreprenörer för att det ska hända. Och en sak är säker:
Vart tog e-sportentreprenörerna vägen? Sverok (Sveriges roll- och konfliktspelsförbund) har tappat över 50 000 medlemmar mellan åren 2010 och 2011. Varför? Kraven? Dog drivkraften ut? Tappade ”ledarna” (styrelsen) för föreningarna intresset?
Sverok tar upp följande på sin sajt - detta tror förbundet är anledningen:
· Nedläggning av flera större e-sportföreningarDet kan säkert vara så.
· 60 %-gränsen påverkar unga
· Sveroks lägre bidragsnivåer
· Temporärt stopp för nya onlineföreningar
Det krävs oftast speciella person(er) för att driva något. De tänker inte som alla andra. När man startar ett projekt, en (ideell) förening eller ett företag, så tänker man i början inte på pengarna. En del gör. Men absolut inte alla.
Många projekt, speciellt, hemsidor (communitys) har skapats av eldsjälar som inte haft något som helst vinstintresse i sitt projekt från början. Det är fint. Men fortfarande, pengar får världen att rulla. Det är så inspirerande att träffa dessa personer. Personer som har en vision och är besluttagare i någon form.
Men kan det vara så att det är omöjligt att komma in i vår bransch? Kan det vara så att folk tänker, Fragbite finns, varför ska jag skapa något eget?
Vi är duktiga på Fragbite. Vi driver Sveriges största gaming/e-sport och community-sajt i dagsläget. Självklart känns det bra att vara störst i kategorin. Men. Det saknas fler konkurrenter. Det saknas fler som hela tiden flåsar en i nacken.
DreamHack är också ett exempel, världen största LAN/gaming-festival. De står ensamma. Det finns knappt något LAN i Sverige som tar sig över 1000 deltagare. Varför är det så?
Branschen i sig växer så snabbt just nu. Fler företag blir intresserade och ser e-sport som ett perfekt sätt att få ut sin produkt. Det är kul. Precis så det ska vara. Mycket kan också vara bero på hur ”säljaren” pitchar in sin idé. E-sport är mer accepterat idag.
Så vad väntar du på? Det är dags att starta något nu. Starta en ny turneringssajt, starta ett LAN med polarna, starta ett community, starta vad som helst. Vill du jobba med video? Starta ett produktionsbolag. Allt är möjligt.
Du behöver inte vara bäst i världen på det du vill starta. Ta ett galet beslut. Ta på dig en uppgift som du inte har en aning om hur du ska lösa och försök lös det på vägen. Det finns ingen bättre känsla än när man lyckas. Misslyckas man, då testar man igen.
"Våga gå utanför din "comfort-zone"
Hur många trodde, för ett par år sedan, att returpack skulle spela in och släppa en reklamfilm med gamers? Hur många trodde GeT_RiGhT skulle vara med i Wipeout? Hur många trodde att E-Sport skulle sändas i SVT2? Ingen, förmodligen. Det krävs galna eldsjälar och entreprenörer för att det ska hända. Och en sak är säker:
Vi är alla lite galna.