×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

rovdjur1

1 606
cred
1 569
kommentarer
36
trådar
10 037
träffar
Namn Kungen med den feta pungen
Användarstatus Old School
Stad
Medlem sedan 2006-03-28
Senaste aktivitet 5572 dagar, 21 timmar, 40 minuter
Inledning

Jag har valt att analysera Samsung Electronics och inriktat mig på deras LCD-skärmar. Jag ska behandla produkten, dess marknad och deras konkurrenter och klargöra varför just Samsung är det största elektronikföretaget för tillfället.

Samsung har riktat in sig på LCD-skärmar istället för att ägna sig åt den äldre teknologin plasma. LCD ”Liquid Crystal display” är en typ av bildskärm med flytande kristaller. Bilden är ljusare med hög kontrast och inget flimmer som det finns i den äldre CRT-tv. LCD skärmen har en högre upplösning än plasmaskärmen i samma storlek, dock så är plasma fortfarande lite bättre när det gäller större storlekar, men utvecklingen för LCD går snabbt framåt och tar snart igen. Varför Samsung mer har inriktat sig på LCD är för att Plasmaskärmen löper en risk för inbränning. Enligt en undersökning på IDG så drog plasmaskärmen 50 % mer ström än vad LCD skärmen gjorde och nu när miljön är en viktig faktor så är detta en stark anledning att köpa LCD istället för plasma. Så för den miljömedvetna så är LCD ett självklart val och det har inte Samsung varit sena med att förstå.

Samsung är marknadsledande när det gäller elektronik och är för tillfället världens största elektronikföretag med 138 000 anställda runt om i världen i 50 olika länder varav 80 av dessa är anställda i norra Europa. Företaget släppte sin första LCD-TV 1995 och tio år senare är man den största producenten av LCD-TV. Samsung är sydkoreanskt baserat företag med sitt huvudkontor i Seoul. De har en nettoinkomst på $21,5 miljarder men inräknat där är även andra produkter förutom tv-apparater. Eftersom skärmen är så pass ny så går det inte att få ut några uppgifter angående produktens försäljningssiffror.



Den interna miljön

Samsung LE-40A866S1W/XXE har många bra egenskaper som gör att just denna TV blir speciell. Som tidigare nämnt har den Full HD som betyder att den har största möjliga upplösning därav namnet High Definition. Andra egenskaper som utmärker denna produkt är den digitala tv-mottagaren som gör det möjligt att utan digitalbox ändå kunna ha kabel-tv. Det enda du behöver är kortet till den inbyggda boxern som stödjer både Comhem och Boxer. Vidare har den en utmärkande egenskap som genom DLNA gör att du kan lätt ansluta din TV till andra DLNA produkter som till exempel din dator. Med ett knapptryck från fjärrkontrollen görs det möjligt att se filmer från din dator till TV trots att datorn är placerad i ett annat rum i huset. Nu behöver du inte tänka på att dra för gardinerna när du tittar på TV mitt på dagen för Samsungs TV stänger ute allt ljus och det gör att man fortfarande kan se alla färger som levande. Det görs med hjälp av Ultra Clear Panel.

Kärnprodukt: Själva kärnprodukten är skärmen i sig med en fjärrkontroll som medföljer. När du köper denna TV så är kärnprodukten också en LCD skärm av högsta kvalitet. Med den smala designen ger det även extra plats i rummet där du ska placera TV.

Kringprodukt: Vid köpet av Samsungs tv har du också kringprodukter som kompletterar kärnprodukten, ett trygghetsavtal som fungerar som ett skydd mot bl.a. stöld, olyckor och funktionsfel. Du kan välja att ha ett trygghetsavtal mellan 3-4 år som kostar 2000-3000 kr extra. En extra fjärrkontroll medföljer, kablar. Det finns återförsäljare som även erbjuder transporthjälp och installationshjälp för den som inte är tekniskt lagd. Återförsäljare ger också möjlighet till avbetalning.

Metaprodukt: Som vi alla vet så påverkas konsumenten mycket mer än av bara kärnprodukten och kringprodukterna det måste finnas en känsla som kunden får och den förmedlar de genom designen. Designen är fin mörk med smäckra linjer och mjuka färgskiftningar som ger dig känslan att du har köpt något extra bra t.o.m. kanske det bästa. Utöver det så försäkrar dem att din produkt har kvalitet och att just ha en Samsung är något extra speciellt. För de som värnar om vår miljö har Samsung gjort ett nyskapande, vackert och tåligt material som också är bra för miljön. Och det är du försäkrad genom att Samsung är certifierade av Eco Label som intygar att apparaten drar mindre elektricitet, är ekologiskt anpassad, miljövänlig och är lätt att återvinna tack vare materialet som TVn är byggd av.


Här nedan kommer jag med hjälp av en tabell visa en EFI (Egenskaper, fördelar och innebörden) analys av min produkt där jag klargör fördelar, egenskaper och vad de innebär.


Egenskaper Fördelar Innebörd
Full HD Bättre bild, och en Högupplöst,
Maximal upplösning du slipper flimmer

Wiselink Pro Du kan se filmer, bilder och Du kopplar
lyssna på musik enkelt in din usb i tv

Extra fjärrkontroll Mindre form och Inga problem
mer praktisk om du tappar
den första




Livscykeln

Eftersom 8-serien är relativt ny placeras den in i introduktionsstadiet på produktlivscykeln. Produkten är ganska okänd för de flesta och Samsung har inte gjort så mycket reklam för den än. Priset är fortfarande högt på produkten. Det är främst de som vet något om tv apparater som köper den just nu. Själva 8 serien ligger i introduktionsstadiet, själva LCD TVn säljer som mest nu och har funnits ett bra tag och den kan placeras in mellan mognadsstadiet och stagnationsstadiet eftersom Samsung har funnits länge på marknaden och konkurrensen finns där mellan företagen. Återköp görs ständigt och jämnt.

Konkurrenter

Eftersom det hela tiden kommer nya modeller av både Samsung och andra företag så finns det ingen tv som kan ha alltför lång livscykel. TVn kommer inte att dö ut, men den kommer inte att vara Samsungs främsta vapen på marknaden. Till skillnad från exempelvis bilar som släpper modeller med långa mellanrum så släpper tv utvecklarna TVn ständigt och jämnt därför kan kunderna uppleva att det du köpte idag är gammalt imorgon.

Samsungs främsta konkurrenter inom tv marknaden är Philips och Sony m.fl. Men jag ska endast behandla de här två konkurrenterna.

TV marknaden är en bred bransch där många olika företag försöker slå sig in med varierande resultat. Teknikens hemkontinent Asien har många tillverkare och TV apparater som lyckas relativt bra borta i Asien, men när de försöker slå sig in på den svenska marknaden så blir de oftast utkonkurrerade av de redan väletablerade företagen. Vi svenskar föredrar kvalitet och vi är beredda att betala för det också. Ett annat exempel som visar hur hård konkurrensen är i denna hårda ekonomiska tid är hur ett av signumen inom plasmateknologin har slutat tillverka TV apparater, Pioneer. Pioneer har alltid varit kända för sin höga kvalitet, men ännu en gång ser vi att priset har en stor betydelse när vi väljer varor.

Sonys motsvarighet till Samsungs 8-serie är "Sony KDL-40W4500". Prissumman på denna är likartad med 8serien. Den ligger på 13790 kr. Prestandamässigt är dessa två apparater mycket jämna. Egenskaperna i själva skärmen skiljer inte så mycket utan det är mest i designen. En av de stora skillnaderna är att Sonys modell inte har certifieringen Eco label. Sony w4500 är utrustad med den nya BRAVIA-tekniken där man kan få ett unikt bildförbättringsystem. Sonys främsta vapen är i första hand inte deras produkter utan de förlitar sig på sitt varumärke. Sonys varumärke är en av de starkaste i världen som förmedlar en känsla av kvalitet och exklusivitet.
En annan konkurrent till Samsung 8serien är "Philips 42PFL9603D Ambilight". Den är lite större än Samsungskärmen och därmed dyrare. Priset ligger på 14 990 kr. Den är utrustad med Ambilight tekniken med den skapas en bioduksliknande skärm. I varje bild sprider sig färgerna och dynamiken och skapar sensationella ljuseffekter. Resten av egenskaperna är ganska lika med Samsungs modell. Philips skärmen har full HD, har en integrerad digitalbox från boxer. Philips som exempel har haft som konkurrensmedel att om du köpt en Philips tv under en viss tid så hade du kunnat få tillbaka en viss summa. Kampanjen kallades "Philips cashback" man kunde få upp till 4500:- för ett köp av en TV.


SWOT-analys
Styrkor

Kostnadsfördelar tack vare sin storlek. Starkt varumärke. Lång erfarenhet som ger ett särskilt kunnande

Svagheter
Eftersom företaget är så stort så blir de idéfattigare och det går trögt framåt.
Möjligheter
Företagets storlek gör att man kan fördela mer resurser till att utvecklande av nya varor
Hot
Konkurrenterna är alltid ett hot. Att det utvecklar snabbare än en själv.


Kunden

Den typiske kunden för min produkt en person som uppskattar teknologi. Åldersgruppen kan vara allt från 20 år till 60 år eftersom det finns många som vill ge en extra slant för en lite bättre tv. Även för filmfantasten är Samsungs 8-serie ett bra val eftersom bilden och kvalitén ökar filmupplevelsen. Storleken är också en av faktorerna som gör att produkten lockar en person som kollar på film.

De geografiska faktorerna är inte så stora eftersom företaget inte lanserar produkterna i ett land där man vet att priset överstiger standarden. I övrigt så spelar de geografiska faktorerna inte stor roll eftersom alla behöver en tv nu för tiden.

De demografiska faktorerna

För de yngre målgrupperna kan de demografiska faktorerna handla om de har en fast inkomst då produkten är ganska dyr. För familjerna kan det vara att det finns en filmfantast i familjen eller att hela familjen har en tv så de kan kolla på film tillsammans. Som sagt spelar ekonomin stor roll eftersom produkten inte är så billig. De som har lägre ekonomi prioriterar något annat före TVn, t.ex. en billigare TV.

De psykografiska faktorerna

När kunden är i butiken så är det oftast inte för att de behöver en tv. De maskerar sin anledning med en rationell anledning, t.ex. att "jag har en gammal TV” eller ”TV som jag har är på väg att gå i sönder". Om de nu ville ha en tv kunde de ha köpt vilken tv som helst som är billigare, men de har lagt ett öga på just denna TV.

Livsstilsfaktorer

Eftersom det är "inne" att ha en stor platt tv så kan köpet av tvn styras av gruppåverkan. Tvn medför en viss status, så t.ex. om någon kommer på besök så vill man visa upp den för att framhäva sin ekonomiska framgång.

Samsung marknadsför inte sin produkt på samma sätt i tidningen Metro och på en internetsida som exempelvis Aftonbladet. Reklamen måste hela tiden anpassas till den kundgruppen som man tror tar del av informationen. På en filmhemsida så framhäver de bildkvalitén. I t.ex. Aftonbladet så framhäver de mer designen med hjälp av ett fiffigt videoklipp.

Den externa miljön

Tro inte att den ekonomiska krisen inte drabbar Samsung Electronics. Samsung gjorde under det senaste kvartalet en förlust på 16,2 miljoner dollar. Priserna sjönk främst på LCD skärmar och minneskretsar. Sedan år 2000 då de började visa upp sina kvartalssiffror så är detta första gången de redovisar en förlust. Den ekonomiska krisen bådar illa för högteknologiföretagen som t.ex. Samsung Electronics. Och orsaken kan vara att folk inte prioriterar dyra LCD skärmar i och med att det är en ekonomisk kris där folk är rädda och måste spara för trots allt kan de flesta nöja sig med en lite sämre TV i hårda tider. Men det är Samsungs uppgift att genom sin marknadsföring ändå locka till sig kunder som är villiga att betala den tusenlappen extra. Med hjälp av mer lockande kringprodukter som möjligtvis kostar extra i vanliga fall, få kunden att känna att det trots allt inte är ett onödigt köp.



Kommer produkten att hålla i tio år?

Som vi vet så skapas det nya tv apparater med jämna mellanrum. Det kommer nya tekniker hela tiden och konkurrenterna pressar varandra till bättre produkter och lägre priser. Om man kollar till andra tv apparater som Samsung har gjort så ser man att de utvecklar sina TV och kommer med nya serier. 8 serien kommer förmodligen inte att vara kvar om tio år eftersom de nog kommer att komma nya serier med nya egenskaper, design och teknik. Vad som också hotar att den inte kommer att finnas kvar på marknaden, är risken att den kan bli utkonkurrerad av andra produkter från företag som Sony eller Philips. Samsung som har skapat många serier av LCD TV har nyligen kommit med en 9 serie, men 8 serien håller sig fortfarande kvar på marknaden eftersom det är en ganska ny tv. En av de främsta orsakerna till att Samsungs 8 serie inte kommer att finnas så länge som 10 år är för att LCD tekniken håller sakta men säkert på att ersättas av den nya tekniken OLED. Det är en teknik som används i skärmar där fördelen är att skärmen har bättre bild och är avsevärt tunnare än dagens LCD.


Egna tankar

För ett företag som Samsung så kan man inte sluta lägga pengar på utveckling. Man måste hela tiden marknadsföra sina produkter och ständigt ligga steget före sina konkurrenter. Man måste hela tiden ligga nära marknaden och veta vad kunderna vill ha. Ibland vet inte ens kunderna vad de själva vill ha, ett av de mest kända exemplen är när Sony gick ut och frågade folk på gatan om vad de tyckte om att lyssna på musik samtidigt som de var ute. Folket var skeptiska till idén, men det visade sig sen bli en stor succé och detta är ett utmärkt exempel på att folk inte vet vad de själva vill ha, så därför ska Samsung fortsätta komma med idérika produkter. För att hela tiden ligga ett steg före konkurrenterna så måste Samsung börja släppa skärmar med den nya OLED tekniken i alla fall inom 5-10 år. Som jag nämnt tidigare så väntas OLED tekniken slå ut LCD tekniken.
Ett annat sätt att utveckla snabbare är att ingå ett samarbete för att slå ihop sina kompetenser och åstadkomma något stort. Ett exempel på ett samarbete är när Microsoft och Sony Ericsson gick ihop och skapade experia mobilen. Ett samarbete kan med en konkurrent kan konstigt nog ge många fördelar för företaget, t.ex. att man sparar mycket tid, två kärnor är alltid starkare än en.

Med denna nulägesanalys kan jag dra många slutsatser om Samsung, som t.ex. att Samsung electronics är ett väldigt stort företag med många anställda runt om i världen. De omsätter mycket varje år. De har en stor köpkraft tack vare sin stora omsättning. Om man ser till utvecklingen så kommer de fortsätta att producera mer avancerade tv apparater. Förmodligen kommer en Samsung 10-series inom snar framtid.

Oavsett motgångar som Samsung kommer att få så kommer företaget ändå att överleva tack vare sin enorma storlek. Speciellt med tanke på att det har heltidsanställda som dagligen gör nulägesanalyser. Just för att ligga steget före marknaden.
Rubrik Kategori Datum
B-rush! Söker folk 30 Steam 2009-12-12
html tecken hjälp 7 Programmering och scripting 2009-12-02
Hemsida hjälp 2 Programmering och scripting 2009-11-26
Fotbollskanalen Europa 6 Övrigt 2009-11-15
Studiebidrag 24 Övrigt 2009-11-11
Ikon+.txt automatiskt 3 Övrigt 2009-10-25
Federico Macheda, SI 21 Övrigt 2009-10-24
FIFA 10 Liga, xbox360 67 Övriga spel 2009-10-01
Excel hjälp 0 Övrigt 2009-09-26
Steam ID, se ålder på acc. 169 Steam 2009-09-19
Nokia E71 + SMS 3 Övrigt 2009-09-11
Designa din klocka! 10 Övrigt 2009-08-31
Vad för klocka? 15 Övrigt 2009-08-23
Firefox, 4 Övrigt 2009-08-18
Petter i Göteborg 21 Övrigt 2009-08-14
Visar 1 - 15 av totalt 225 forumtrådar fördelat på 15 sidor

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar